menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Varen in pot

Ga naar meest recente reactie

tanneke

Tanneke

Heeft iemand een idee of je varens ook in een pot kan houden? Wij hebben een lange smalle oprit en ik wil die wat opfleuren met potten en bakken. Varens zouden het hier prima kunnen doen, maar ik weet niet of ze gedijen in potten.
zaterdag 25 augustus 2007 - 14:27
boomvaren

Boomvaren

Hallo tanneke,

Dat gaat zeker, zolang je er maar voor zorgt dat de pot goed gedraineerd blijft maar toch vochtig. Voorkom dat ze konstand met hun wortels in het water blijven staan want daar kunnen ze niet goed tegen.

groetjes,
Danny
zondag 26 augustus 2007 - 00:55
tanneke

Tanneke

Bedankt Danny!
Welke varen zou het meest geschikt zijn? 's Morgens gaan ze een beetje zon hebben, to een uur of 11, daarna komen ze in de schaduw te staan door een klimop'haag'. Kan je me nog tips geven over soort grond, plantwijze en welke soort het beste zou zijn? Dank je wel!
zondag 26 augustus 2007 - 11:28
boomvaren

Boomvaren

Hallo Tanneke,

Een keuze maken voor iemand anders is zeer moeilijk. Er zijn zoveel soorten die je zou kunnen gebruiken. Ook de keuze van je pot, de groote, de kleur en diens uiteindelijke standplaats kan een invloed hebben naar de keuze van varen. Je zou je pot kunnen tooien met 1 grote varen of als je pot groot genoegd is met een kombinatie. Als ik jouw was zou ik in ieder geval soorten kiezen die het ganse jaar rond groen blijven. Je kan meschien eens gaan kijken naar je locale tuincenter soms hebben die ook al een beperkt aanbot en kunnen je hier wat advies geven. Let wel, ik heb ook al dikwijls meegemaakt dat ze er niets van kennen en je iets aansmeren om toch maar verkocht te krijgen. Eén van ons lands beste varenhandelaars, deze doet niets anders, is La Fougeraie ( http://www.varens.be/# ) in Stave (Ardennen). Zijn webside alleen al (ook in het nederlands) is zeer intresant om te zien wat er aan varens te verkrijgen is en met wat uitleg. Meschien een personlijke aanrader zou Dryopteris erythrosora kunnen zijn, deze is winterhard en blijft groen, redelijk in volume, en als zijn nieuwe wendels uitkomen zijn deze eerst goudbruin en verkleuren later naar groen, dus ook nog wat kleurspectakel gegarandeerd.
Voor dat je de pot opvult met aarde kun je de zij wanden best bekleden met wat noppenfolie, dit heeft twee voordelen, het isoleert de wortels tegen de kou en voorkomt dat je pot zal kapot springen bij vries weer (vloeistof zet sneller uit dan pot, noppen folie vangt dit op).
99% van de varens doen het goed op een zure grond dwz. een Megsels van turf 50% en vijverplant aarde 50% doet het heelgoed. Ik heb dit thema nog uitvoeriger besproken voor Fons op het forum zie url: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=23&tid=5545 .
Ik hoop dat dit je vragen wat beantwoord heeft, zijn er nog vragen over een varensoort die je hebt gezien of iets anders, laat maar gerust iets weten.

Groetjes,
Danny
zondag 26 augustus 2007 - 14:04
tee

Tee

Heeft iemand een idee of je varens ook in een pot kan houden? Wij hebben een lange smalle oprit en ik wil die wat opfleuren met potten en bakken. Varens zouden het hier prima kunnen doen, maar ik weet niet of ze gedijen in potten.
donderdag 3 januari 2008 - 20:36
boomvaren

Boomvaren

Hallo Tee,

Zeker kun je varens in pot houden, dat is geen enkel probleem.
Het enige waar je moet voor zorgen is:
-een goede drainage, je pot mag niet in water blijven staan
-de aarde moet wel vochtig blijven
-liefst niet in de volle middagzon, dan verbranden ze
-zorg dat je vriesvaste potten hebt (een goede tip is de zijkanten aan de binnen zijde bekleden met noppen folie)
-minimum om de 2 jaar verpotten
-je kan je aarde samenstelling zelf mixen, maar het makkelijkste is vijver pot grond gebruiken, nooit geen aarde met kunstmatige meststoffen gebruiken of toedienen.
Indien je nog vragen hebt laat ze gerust weten.

Groetjes,
Danny
donderdag 3 januari 2008 - 23:30
printemps

Printemps

hallo

je kan er ook potten zetten met hosta's
dan heb je ook wat bloempjes
en heeft ook graag schaduw

mvg
an
zaterdag 5 januari 2008 - 13:36
boomvaren

Boomvaren

Ja dat kan, geen probleem
zaterdag 5 januari 2008 - 13:46
tanneke

Tanneke

Ja dat kan, geen probleem




Fijn! Ik kijk er al naar uit. Ik kan wat mixen met varens en hosta's, lijkt me een goed idee!
zaterdag 5 januari 2008 - 22:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon