menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel vijverfolie nodig

Ga naar meest recente reactie

frankver

Frankver

Nadat we eind vorig jaar een huis gekocht hebben met een tuin waar jarenlang niks aan gedaan is, zijn we stap voor stap de tuin opnieuw aan het aanleggen. Een heel karwei maar een leuke hobby.

Komend weekend ben ik van plan een (kleine) vijver aan te leggen. Doel van de vijver is voornamelijk om een rustgevend water element in de tuin te hebben en als
dinsdag 11 juli 2006 - 07:41
Pieter

Pieter

In principe kan je het als volgt doen:
je zoekt de langste lijn in in de lengte van je vijver (lengte langs de bodem gemeten, dus met het reliëf meemeten)
Dan hetzelfde in de breedte van je vijver
Als er dan geen abnormale vormen inzitten zou dat moeten volstaan.
Wel de randen meetellen hé.
Als ik iets over het hoofd zie, gelieve iemand me te corrigeren.
Mvg,
Pieter
dinsdag 11 juli 2006 - 13:26
jdcoster

Jdcoster

Ik leg in twee richtingen een koord, meet dan die koord en doe er zeker nog een meter bij. Een koord volgt mooi het profiel van de uitgraving.
Zeker rondom een horizontale strook voorzien van +- 1 m breed en 40cm diep. Je kunt er de plantenmandjes op zetten en er eventueel blootsvoets (of met laarzen aan) in rond lopen om te snoeien of uitgebloeide bloemen of lelijke bladeren te verwijderen zonder dat je tussen de oeverplanten moet stappen. Je staat ook dichter en stabieler als je aan de waterlelies moet werken.
Overtollige folie niet afsnijden (hoeken bvb.) maar inplooien. Dan kun je daar later indien gewenst , nog kleine moeraszones mee maken. Eenmaal afgesneden is de afmeting onveranderlijk.
De randafwerking maak ik altijd met een of meer lagen onregelmatige stenen die ik pas aanbreng als het water bijna op het juiste niveau staat. De stenen moeten praktisch helemaal in het water liggen opdat er bij zakkend waterpeil in droge periodes geen folie te zien is. Niets is lelijker dan dat!
Succes met de vijver.
Als je mij je e-mail stuurt krijg je van mij een paar foto's terug om inspiratie op te doen.
Groetjes
donderdag 13 juli 2006 - 00:45
frankver

Tekst aangepast

Frankver

Beetje late reactie, maar gezien de stijging van de temperaturen heb ik eerst binnen wat werk afgemaakt voor het te warm wordt.

In ieder geval bedankt voor de informatie. Hier kan ik mee aan de slag.
Het zal geen grote vijver worden. Doel van de vijver die ik ga aanleggen is voornamelijk een plaats voor de kikkers, salamanders en libelle's en om een rustgevend water element in de tuin te hebben.

Jammer dat je in dit forum geen foto's kunt plaatsen, anders zou ik foto's plaatsen van de aanleg en het eindresultaat.

@jdcoster:
Ik stuur m'n mail adres via een prive berichtje naar je.
maandag 17 juli 2006 - 06:59
leon

Leon

Je neemt de lengte en de breedte van de geplande vijver , daar voeg je 2x de hoogte bij , zowel voor de lengte als de breedte en voor de afwerking tel je er nog eens 4x1m. bij .
Door ondervinding kan ik je zeggen dat je beter 1m. teveel hebt dan 10cm. te kort.

In ieder geval wens ik je veel succes met je vijver.

Groetjes van leon
maandag 31 juli 2006 - 22:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon