menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Staartvervorming bij goudwindes-goudrietvoorn

KarelD

KarelD

Heb sinds enkele jaren een vijver (12000 L) met goudwindes-goudrietvoorn en goudvissen. Vijver is uitgerust met filterbak + UV filter. Enkele maanden geleden merkte ik dat de staart van een van de goudwinden niet meer recht is (net of de staart uit " de haak" staat). De vis schijnt er niet echt last van te hebben daarom maakte ik mij niet zoveel zorgen. Echter, vorige week stelde ik hetzelfde fenomeen vast bij een van mijn goudrietvoorns. Heb ergens gelezen dat bepaalde medicijnen en overbevolking dit fenomeen bij vooral goudwindes en goudrietvoorn kunnen veroorzaken. Maar heb de laatste jaren niets aan de vijver veranderd of toegevoegd. Visbestand is wel op natuurlijke wijze gestegen.
Heb geen gegevens over vijverwaarden (pH, Gh, Kh..) omdat ik tot op heden geen probleem had. Nergens heb ik duidelijke info gevonden over dit fenomeen. Begin nu wel te denken dat het toch een ziekte is die overgedragen wordt. Heeft iemand ooit hetzelfde meegemaakt en wat waren de oorzaken en oplossingen.

mvg
KarelD
dinsdag 5 juni 2007 - 03:27
Esem

Esem

KarelD.
Heb je onlangs wat toegedient aan het water voor een of andere reden.
Algen te verdelgen of iets in die streking.
Want er zijn producten waar van de vissen echt te lijden hebben, zoals staat vervorming.
Gr Esem,
dinsdag 5 juni 2007 - 07:52
KarelD

KarelD

Gr Esem,
Bedankt voor je antwoord.
Nee heb niets aan mijn vijver toegevoegd.
Blijft een vreemd fenomeen en niet echt bekend want wat rondgezocht op het net en geen info gevonden.
KarelD
woensdag 6 juni 2007 - 05:22
Pieter

Pieter

Ik heb al gehoord dat dit ook kan komen door een electrische schok, kleine kortsluiting in de pomp of een blikseminslag misschien?
woensdag 6 juni 2007 - 17:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon