menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat een smurrie!!

Ga naar meest recente reactie

Anoukje

Anoukje

Op een week tijd is mijn vijvertje (2 à 3m³) een grote smurrie geworden.
De pomp was uitgevallen, die is ondertussen wel vervangen - maar er is geen merkbaar verschil.
Er ligt op de bodem wel al een laagje slib en erg veel waterplanten.
Wat is de beste oplossing?
Een stofzuiger kopen? Bacteriën kopen (welke zijn de beste)?Het water helemaal vervangen? Of gewoon afwachten tot het weer minder zonnig wordt?
Gedurende jaren is de vijver glashelder geweest, ik weet echt niet wat er gebeurd is.
Toch waarschijnlijk teveel slib onderaan...
zaterdag 5 juli 2025 - 19:06
Anoukje

Anoukje

Hier is een foto
zaterdag 5 juli 2025 - 19:08
Anoukje

Anoukje

Hier is de vijver

Vijvers & Vissen

zaterdag 5 juli 2025 - 19:10
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

Kan het niet zo goed zien maar de smurrie lijken mij drijfalgen , daar bestaan producten voor en is vrij makkelijk te bestrijden. Mogelijks is de oorzaak teveel voedingsstoffen in het slib op de bodem en kan plots veel erger worden door de warmte.
Hier zijn draadalgen het probleem waarvoor "strobinol" in het water hangt ( stro korrels in een net). Wat ook helpt is kalk , geschikt voor de vijver ,aan het water toevoegen ( als er geen vissen in zitten he ) ik heb nog zeewierkalk( kololieten kalk ) gebruikt in heel lage dosis....
Succes!!
zaterdag 5 juli 2025 - 19:48
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

Ps , Ms een aantal soorten zuurstofplanten uitproberen
Moet wel zeggen dat krabbescheer en waterpest doen het in onze vijver heel slecht doen; Vederkruid daarentegen is nauwelijks in te tomen....
Wat ook kan helpen om het teveel aan voeding uit het water te halen is eendenkroos. In korte tijd is het water vaak weer helder. Alleen tijdig afscheppen want anders komen de voedingsstoffen opnieuw in het water terecht
zaterdag 5 juli 2025 - 20:32
Anoukje

Anoukje

Hoi Marianne,

Dank voor zoveel uitleg!
We zullen ons eens verdiepen in de producten die je aanraadt!
Eendenkroos hebben we al aan één kant van de vijver, maar dat helpt zo te zien niet veel...
Het is vandaag fel beginnen te regenen, misschien is er morgen al wat verschil. Want alles is begonnen met de dagen vol zon!
Maar... mijn buigevoel zegt dat er eigenlijk teveel slib onderaan ligt.
zondag 6 juli 2025 - 20:53
leerling

Leerling

@Marianne v
Weet je welk vederkruid je hebt?
Er zijn verschillende planten die met die naam worden aangeduid. (Minstens) twee ervan zijn invasieve exoten, wat mogelijk de reden waarom je de jouwe nauwelijks kan intomen:
* ongelijkbladig vederkruid (Myriophyllum heterophyllum) - https://www.ecopedia.be/planten/ongelijkbladig-vederkruid
* parelvederkruid (Myriophyllum aquaticum) - https://www.ecopedia.be/planten/parelvederkruid
(Lees op die pagina's a.u.b. ook wat onder "Exoot" staat.

Ook "waterpest" is een naam die aan verschillende planten wordt gegeven. "Pest" zou al de nodige alarmbellen moeten laten afgaan. Ook dat zijn (meestal?) invasieve exoten: https://www.ecopedia.be/planten/waterpesten-en-hydrilla

Als je op de website van Ecopedia zoekt op "vederkruid", vind je ook een aantal inheemse soorten,

Gooi planten die je kwijt wil a.u.b. niet in de vrije natuur en deel ze niet uit als het om invasieve exoten gaat. Al was het maar omdat ons belastinggeld dan naar andere problemen kan gaan i.p.v. deze: https://nos.nl/artikel/2523317-miljoenensubsidie-voor-bestrijding-exotische-waterplanten-in-overijssel

@Anoukje
Mijn ervaring is beperkt tot de minivijvertjes die ik in onze tuin heb ingegraven. (Ik droomde van een wat grotere vijver, maar heb die droom weer opgeborgen nadat ik me ingelezen had.)

Het warme weer zorgt er inderdaad voor dat algen sneller groeien. Klein voordeel: draadalg brengt ook zuurstof in het water. Als je geen andere manier hebt om zuurstof in het water te brengen is dat niet onbelangrijk voor diertjes zoals waterslakken en larven van o.a. libellen, die meestal ongemerkt in je vijver komen en die je liever niet kwijt wil.

Net zoals andere groene planten hebben algen licht nodig om te groeien (fotosynthese). Zorgen voor schaduw zal de groei hinderen (= vertragen). En dat kan met behulp van struiken of bomen die voor schaduw zorgen, of met drijfplanten als eendekroos, kikkerbeet, mini-waterlelie ... Desnoods met een tijdelijk scherm.
Helaas worden ook nog altijd invasieve exoten als drijfplanten aangeboden. O.a.
* Grote waternavel (Hydrocotyle ranunculoides) - https://www.ecopedia.be/planten/grote-waternavel
* Waterhyacint (Eichhornia crassipes) - https://www.ecopedia.be/planten/waterhyacint
* Watersla (Pistia stratiotes) - https://www.ecopedia.be/planten/watersla
* ...

Draadalg uit de vijvertjes halen is voor mij hetzelfde als in de rest van de tuin ongewenste planten wieden. Ik haal uit de vijvertjes af en toe ook dode plantenresten en slib. Ik doe dat heel voorzichtig: ik gebruik mijn handen en zet gewenste larven, slakjes en winterknoppen van kikkerbeet terug. En ik haal niet alles weg. Die beestjes hebben ook schuilplaatsen nodig.

Een vijver is meer dan water met planten. Het is een plaats waar heel veel wezens (ook bacteriën en dieren) leven die, als het goed gaat, voor een natuurlijk evenwicht zorgen. Het water verversen doorbreekt dat evenwicht brutaal.
maandag 7 juli 2025 - 11:14
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

Leerling , nee ik weet niet welk Vederkruid ik heb; het zit 15 jaar in de vijver.
Maar het is m.i een beetje kort door de bocht om te denken dat ik het in de natuur weggooi als er te veel is : na het verwijderen ,ligt het netjes een dag of twee op de vijverrand om alle beestjes er te laten uit kruipen en daarna gaat het in onze compostvaten , alwaar het geen schade kan aanrichten! Onze tuin is ommuurd waardoor het niet verder kan kruipen , het compost blijft ter plaatse in de tuin en in al die tijd is er op het droge nog nergens Vederkruid gegroeid
Wat de Waterpest betreft : hier is het geen pest want in onze vijver wil die niet vooruit en anders ging ze dezelfde weg op van het Vederkruid.
Wat waterhyacint en watersla betreft, die hebben we gehad , maar in onze vijver overleven ze de winter niet, en heb daarom geen niet meer aangekocht .
Ps , de vijver loopt ook niet over in een beek ,want die is hier in geen kilometers te bekennen , dus eventuele zaden komen op de aarde rondom rond terecht waar wij ze kunnen uittrekken, wat het geval is met lisdodde en gele iris.
Draadalg uit kleine vijvertjes halen met een stok kan misschien leuk zijn maar uit een vijver van 7 op 3 meter een vreselijk karwei want je kan het midden met je stok nauwelijks bereiken. Vandaar de strobinol dus en een klein beetje cocolietenkalk sporadisch
En om het helemaal af te ronden, nee ik verspil op dus geen belastinggeld door buitenlandse rommelplanten in onze waterlopen los te laten
maandag 7 juli 2025 - 14:52
leerling

Leerling

Oei, Marianne v, het was helemaal niet mijn bedoeling om te suggereren dat jij voor de verspreiding van invasieve exoten zou zorgen. Die opmerkingen waren algemeen bedoeld, als aandachtspunten voor alle lezers hier. Mijn excuses als dat niet duidelijk genoeg was.

Draadalg handmatig verwijderen uit een grote(re) vijver lijkt me inderdaad geen lachertje.
Anoukje schreef dat haar vijver 2 à 3m³ groot was. Dat leek me nog wel doendbaar.

Je had me wel nieuwsgierig gemaakt naar die Strobinol, maar volgens https://www.schonevijver.nl/contents/nl/d28_gerststro.html is dat minder onschuldig dan het lijkt.
('k Wil het product dat zij aanbevelen nog verder bekijken, maar het is al laat, dus dat zal voor een andere dag zijn.)
dinsdag 8 juli 2025 - 01:22
Marianne v

Marianne v

@leerling , heb de link bekeken naar het "natuurlijke" product tegen (draad) algen.
Het lijkt idd heel veilig maar er zijn twee dingen die me storen: ik vind nergens terug wát er dan precies in zit en het commentaar op strobinol is door een verkoper/producent van een ander commercieel product geschreven. Dus hoewel het wetenschappelijk goed onderbouwd lijkt, hou ik toch enige reserve.
Ik ben ook niet degene die klakkeloos "natuurlijk" als veilig beschouwt want hoewel ik geen chemicus ben, weet ik heel goed dat de natuur even sterke gifstoffen voortbrengt als er chemisch geproduceerd knn worden. ( Eigenlijk is onze natuur een grote chemische fabriek ,waar planten en dieren gebruik van maken)
Gifstoffen zoals digitoxine ( digitalis), taxanen ( taxus ) , alle familieleden van nachtschade( solanine) waarvan we er een groot deel smakelijk opeten en ga zo maar voort.
Feit is wel dat het het eerste jaar is dat we hier (voorlopig) nog geen draadalgen moeten vissen hebben.
En dan nog dit : als Gerstestro op het land blijft liggen , in de grond ingewerkt wordt en daar verder gist en verwerkt wordt, en de stoffen meegaan naar grachten, beken, enz , of het wordt als strooisel in stallen gebruikt en volgt met de mest een gelijkaardige weg, dan hebben we duidelijk overal problemen.
Ik probeer dan ook een beetje pragmatisch te zijn en er met mijn beperkte kennis het beste van te maken.
Marianne
dinsdag 8 juli 2025 - 06:40
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 4? (beveiligingscontrole) *