menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijver rand

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Ik ben Aan het bekijken voor een nieuwe vijver aanteleggen. Is dat mogelijk om de vijver folie langs de rand te bedekken met aarde om zo een natuurlijke vijverrand te creëren of krijg je dan heel veel algen groei want wel graag zo een echte natuurvijver maken.
zondag 21 maart 2021 - 21:20
LT

LT

Zelf heb ik al vele jaren een rand van kunstgrasmat. Dit is bijna overal bemost. Heel natuurlijk.
De mat zit dus over de folie.
zondag 21 maart 2021 - 21:24
Eryngium

Eryngium

Heb je misschien een foto van de vijver LT
zondag 21 maart 2021 - 21:25
Polplastron

Polplastron

Let er vooral op dat de grond van buiten de vijver niet in rechtstreeks contact komt met het water in de vijver: er is een grote kans dat het water op deze manier "uit de vijver gezogen" wordt.
Zelf heb ik ecolatten gebruikt om de rand te maken en daarover de folie geplooid; dat maakt dat je een dunne rand hebt waarbij je aan de binnenkant met grind o.i.d. kunt aanwerken en aan de buitenkant gewoon je beplanting.
maandag 22 maart 2021 - 08:38
LT

LT

Vijver is gemetseld. Daarover schuimlaag 2cm. Dan de folie en randafwerking. Daarom is die hier zo breed. Ook makkelijk als ik iets doen moet. Kan er bv op knielen.

Vijvers & Vissen

maandag 22 maart 2021 - 08:58
LT

Tekst aangepast

LT

Wel even wat natte leem invegen, dan komt het mos sneller. Aan de achterkant zie je dat de tuinbegroeiing er mooi overheen gaat.
maandag 22 maart 2021 - 09:00
Eryngium

Eryngium

Het is niet mogelijk voor zo de grond te laten door lopen van buiten de vijver je moet met de folie altijd boven de grond terug naar boven komen en algengroei kan dat een probleem geven?
maandag 22 maart 2021 - 09:11
LT

LT

Onze vijver is er al van 1997.
Het is niet mogelijk voor zo de grond te laten door lopen van buiten de vijver
Ik begrijp niet wat je bedoeld. Rondom zit de folie (onder de grasmat) over de rand. Op volgende 2 foto's zie je de plantengroei in de mat. Moet wel nog de rand opschonen, maar je vroeg hoe het is. O.a. de moerasspirea voelt zich daar goed.

Vijvers & Vissen

maandag 22 maart 2021 - 10:21
LT
maandag 22 maart 2021 - 10:22
Eryngium

Eryngium

Het had het over wat polplastron zei met dat er water uit de vijver kan gezogen worden.
maandag 22 maart 2021 - 12:35
Eryngium
maandag 22 maart 2021 - 16:44
Eryngium
maandag 22 maart 2021 - 16:45
Eryngium

Eryngium

Ik zou zo iets als op de bovenstaande foto's willen maken.
maandag 22 maart 2021 - 16:45
LT

LT

Lijkt me een vijver met alleen kleibodem. Wordt hier wel in weilanden toegepast voor de amfibieën
maandag 22 maart 2021 - 17:28
Eryngium

Eryngium

Ik wil graag ook zo een vijver voor de amfibieën. Maar is dat mogelijk om da zelfde effect te hebben me folie als je der dan aarde of zand in doet
dinsdag 23 maart 2021 - 07:00
LT

LT

Dan zal je toch in de richting moeten denken, zoals Polplastron hierboven aangeeft...
dinsdag 23 maart 2021 - 08:40
Polplastron

Polplastron

Als het water contact maakt met de grond buiten de vijver krijg je zeker een heveleffect en ga je regelmatig je vijver moeten bijvullen. Dit lijkt me in de huidige omstandigheden absoluut niet wenselijk.
Met algengroei heeft het niets te maken.
Bij natuurlijke waterpartijen is er geen scheiding tussen het water en de grond errond, maar daar is het zo dat de omgeving ook zeer nat zal zijn en dat het waterniveau mee zal stijgen en dalen met de plaatselijke grondwaterstand.
In een gewone tuin is dit systeem niet na te bootsen tenzij je in moerasgebied of iets dergelijks zou leven.
woensdag 24 maart 2021 - 11:17
Eryngium

Eryngium

Dus er zal niet meer algen groei in komen door die aarde? Of gebruik je der beter zand voor?
woensdag 24 maart 2021 - 20:19
Polplastron

Polplastron

Of je er meer algen door krijgt, gaat afhangen van hoeveel voedingsstoffen er in dat zand zitten.
Vooral als er o.a. veel stikstof aanwezig is, krijg je massa's algen.
Bij mijn eigen vijver heb ik de rand afgewerkt door de folie over ecolatten te plooien. Door deze goed waterpas te zetten alvorens de folie te leggen, krijg je een strak en degelijke basis.
Vervolgens heb ik de binnenkant van de vijver tot aan de "ecolatten-rand" gevuld met fijn grind. Mijn planten staan ook gewoon in dit grind (zonder bijvoeging van vijveraarde o.i.d.)
Naar algen toe moet je je, zoals ik al aangeef, minder zorgen maken dan over het feit dat je vijver leeg gaat lopen door het heveleffect.
Als je zand van over de rand tot bijvoorbeeld 30 cm diep in het water ligt, heb je, wat kort door de bocht, kans dat je elke zoveel dagen je vijver 30 cm moet gaan bijvullen. Neem van mij aan: dat hou je niet vol.
Een vijver blijft een kunstmatig gegeven, en je moet dus slimme trucjes toepassen om het er tóch natuurlijk uit te laten zien.
donderdag 25 maart 2021 - 12:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon