menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

‘Bange Goudelritsen’?

Ga naar meest recente reactie

Walterius

Walterius

Hallo,
Sinds vorige maand hebben we 29 jonge Goudelritsen in onze vijver van 4.000 liter, in het midden 50 cm diep, samen met 1 Zonnebaars en sinds gisteren 10 Chinese Gouddanio’s.
In het begin zwommen de Elritsen in groepjes rond, maar de laatste 14 dagen zien we ze bijna niet meer, ze zitten in een grote groep tegen de bodem onder de waterlelies aan de schaduwkant en ze zwemmen niet meer rond.
Geen sporen van de reiger of katten gezien, de waterwaarden zijn oké.
Moesten ze geschrokken zijn van iets, zou dat toch maar een paar dagen mogen duren?
Misschien weet iemand hier meer over?

Vijvers & Vissen

zaterdag 11 juli 2020 - 16:15
Plantadvies

Plantadvies

Het kan ook een kat zijn. Dat ze ergens van zijn geschrokken is duidelijk. Dan zullen zij op de bodem blijven en uiteindelijk weer naar boven komen. U dient geduld te hebben.
zondag 12 juli 2020 - 09:39
Tuinprins

Tuinprins

Mag die zonnebaars nog gehouden worden in de EU? Dacht dat die op de lijst van verboden dieren staat.
zondag 12 juli 2020 - 11:19
Walterius

Walterius

Onze zonnebaars (Pierewiet heet hij of zij) is al 4 jaar legaal bij ons, bezit is pas in 2019 verboden, bezitters van zonnebaarzen mogen conform een overgangsregeling hen een natuurlijke dood laten sterven.
Ik had liever reacties gehad over de Goudelritsen.

Vijvers & Vissen

zondag 12 juli 2020 - 13:23
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Je schrijft dat ze de schaduwkant opzoeken. Het is een tijdje flink warm geweest in die periode. Is het water niet te fel opgewarmd?

En zit er nog voldoende zuurstof in? (Ik weet niet of je dat kan meten.)
zondag 12 juli 2020 - 13:40
Walterius

Walterius

Op dit moment zitten ze op de bodem onder de waterlelies, in de schaduw. Aan de zonnekant zie ik er soms een paar ook dichtbij de bodem blijvend, dat terwijl het toch oppervlaktezwemmers zijn.
Katten komen hier niet meer zo veel voorbij, moesten ze daarvan verschoten zijn duurt dat toch geen weken?
Geen zuurstoftekort, anders zouden ze luchthappen.
Temp. 18 °C , Nitriet en nitraat = 0
zondag 12 juli 2020 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon