menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gritfolie hevelt water uit de vijver

Paduanian

Paduanian


Onlangs heb ik een voorgevormde vijver in de tuin geplaatst (Ubbink Lobelia IV): inhoud ca. 750 L, oppervlak ca. 2,5 m2, omtrek ca. 6 m. De vijver ligt aardig waterpas, met ongeveer 2 cm verschil tussen het hoogste en laagste punt op de rand.

Om de rand te verbergen heb ik rondom smalle stroken gritfolie over de rand gelegd; elke strook begint aan de binnenkant van de vijver bij het begin van de kromming van de rand en eindigt aan de buitenkant bij het einde van de rand.

Voordat ik de gritfolie had geplaatst, kon ik de vijver met water vullen totdat hij ging overlopen bij het laagste punt op de rand. D.w.z. het waterniveau stond dan 2 cm onder het hoogste punt op de rand. De vijver is dus niet lek!

Na het leggen van de gritfolie kan ik de vijver niet verder vullen dan tot 2,5 cm onder het laagste punt op de rand, d.w.z. tot 4,5 cm onder het hoogste punt op de rand. Ik vermoed dat het water uit de vijver over de rand wordt geheveld via de spleet tussen de onderzijde van de folie en de bovenzijde van de rand. De rand is ongeveer 2,5 cm hoog (gemeten van hoogste punt tot onderkant van de rand aan de buitenzijde) en dat lijkt te kloppen met het waargenomen lagere waterniveau.

Om met de stroken - die elk 40 cm lang zijn - de rondingen van de voorgevormde vijver te kunnen volgen, heb ik er dwarssneden ingemaakt tot de middenlijn, in de vorm van een jacobsladder. De afstand tussen de laddersporten (d.w.z. de snedes haaks op de middenlijn) is ongeveer 4 cm.

Nadat de rand compleet met folie was bedekt, heeft het keihard geregend. Ik vermoed dat hierdoor de spleet tussen folie en vijverrand met water is gevuld en de aanwezige lucht is verdreven, wat de hevel op gang heeft gebracht. Ik had verwacht dat de snedes het hevelen zouden voorkomen, maar blijkbaar is dat niet het geval.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met het hevelen van water uit de vijver door het toepassen van gritfolie. En zo ja, of er iemand is die hiervoor een oplossing heeft gevonden. Natuurlijk zou ik gewoon het lagere waterniveau kunnen accepteren, maar liever zou ik het niveau maximaal hebben.

Elke goed tip is welkom!
vrijdag 19 juni 2020 - 00:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon