menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten groeien niet, waardes zijn ok! ...

Ga naar meest recente reactie

acie

Tekst aangepast

Acie

Zijn er kenners....
Mijn vijver, 1 jaar oud, bak van 12x5meter met daarnaast 12m2 downflow lava/moeras/ planten filter. De gele lis groeit niet. Blad is geel, blijft klein.
zuurstofplanten groeien eigenlijk ook zo goed als niet.
Water is wel zo goed als 100% helder.
Waardes zijn goed, laten meten. gh/kh/ph/no2/mh34/ Alleen nitraat is wat te hoog: 5 (zou tussen 0 en 0.5 moeten zitten.
Een plant als Gele lis moet het toch altijd doen... Vooral omdat nitraat gehalte relatief hoog is.. Ik vul, vooral nu, regelmatig bij met kraanwater, zou ijzer in moeten zitten...
Welke stof zou de vijver tekort komen?
vrijdag 5 juni 2020 - 16:36
Polplastron

Polplastron

In welk medium staan de gele lissen?
Hoeveel zon krijgt de vijver?
Zitten er vissen in?
Is er veel of weinig stroming?
vrijdag 5 juni 2020 - 18:53
acie

Acie

Goede vragen.
50 windes van ongeveer 12-15 cm.
95% van de dag zon
45kuub, pomp is 10kuub per uur. Dmv pvc buizen met gaatjes verspreid over moeras filter.
Enkele lissen zijn wat groener en hebben bloemen gehad .
Groen aarvederkruid was in winter mooi groen, heeft in voorjaar gegroeid, groei ligt nu stil. Hoornblad groeit ook niet, diverse nieuwe stukjes, maar komt niet verder dan max 10cm op de bodem
zaterdag 6 juni 2020 - 09:12
Esem

Esem

Misschien even de PH waarden van je water nazien.
Gr Esem
zaterdag 6 juni 2020 - 10:18
acie

Acie

pH is goed. 7. Lissen staan in lava split.
Aarvederkruid in vijver aarde met lava.
Hoornblad ligt los op bodem
zaterdag 6 juni 2020 - 17:08
Polplastron

Polplastron

Als de lissen puur in lava-split staan, duurt het inderdaad iets langer eer ze aanslaan.
Mijn planten staan allemaal in grind (ook zonder vijveraarde o.i.d.); het eerste jaar slaan ze langzaam aan, maar na twee jaar groeien ze zeer goed. Het voordeel van geen vijveraarde te gebruiken is dat je minder voedingsstoffen aan de vijver toevoegt en dat eventuele vissen de boel niet kunnen omwoelen. Het nadeel is wel dat planten trager aanslaan gezien ze alle voeding nu uit het water moeten halen.

Wat zuurstofplanten betreft, leert de ervaring mij dat je best even experimenteert met een aantal verschillende soorten. Niet elke soort lijkt het even goed te doen in elke vijver en de oorzaak is niet altijd duidelijk. Zelf vind ik overigens krabbescheer (Stratiodes aloides) een heel goede plant.
zondag 7 juni 2020 - 11:49
Walterius

Walterius

Mogelijk is je water te zacht, dan groeien de zuurstofplanten slecht, die willen hard water.
Kraanwater heeft 10 ° Gh, door regenval kan het op 1 maand naar 7 ° gaan, veel te laag dus.
zondag 7 juni 2020 - 13:40
Polplastron

Polplastron

Mogelijk is je water te zacht, dan groeien de zuurstofplanten slecht, die willen hard water. Kraanwater heeft 10 ° Gh, door regenval kan het op 1 maand naar 7 ° gaan, veel te laag dus.


Oei!? Vanwaar komt deze wijsheid? Ik heb verschillende vleesetende planten en orchideeën in mijn moeraszone waardoor er best veel turf gebruikt is. Het water in mijn vijver is bijgevolg eerder zuur en bevat zeker geen kalk. Zuurstofplanten in overvloed echter!
zondag 7 juni 2020 - 14:15
Walterius

Walterius

Is zomaar geen aanname, zie link: https://www.vijverhulp.nl/plantenvh.htm
zondag 7 juni 2020 - 14:48
acie

Acie

Zoals hierboven staat, waardes die gemeten worden zijn ok. Gh was 12
zondag 7 juni 2020 - 18:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon