menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver leegmaken

michaëlne15

Michaëlne15

Goede dag,

Wij zijn verhuisd naar een huis met een vijver (ingegraven met een plastic doek, niet natuurlijk). Nu zijn we bezig met deze leeg te halen om hem dicht te maken. De vissen zijn eruit en het water ook met d.m.v. een dompelpomp. Nu blijkt deze vijver nooit onderhouden te zijn en ik moet nu beginnen met de laag 'slib of slijk' weg te halen die zonder overdrijven gemakkelijk 30 centimeter bedraagt. Dit bestaat uit slijk, hopen wortels van lelies die eruit gehaald zijn etc etc.

Ik ben dus een totale leek op dat vlak maar ik had hier en daar wel gelezen dat dit een goede voedingsbodem zou vormen. Ik vroeg mij af of ik het slijk eventueel langs de kant kan uitscheppen zeg maar, de plastic eruit halen en dan het slijk terug in de 'lege' vijver scheppen om daar een hele lading zand over te laten kappen. Naast het slijk zijn er ook nog een hoop 'klompen' die in de vijver zelf dus lelies waren.

Heeft er iemand ervaring mee ?

Bedankt !
vrijdag 22 mei 2020 - 20:57
Patrikc

Patrikc

Je kan dat slib gerust hergebruiken in de tuin, maar ik zou het eerst laten uitdrogen, en het moet ook niet per se begraven worden, je kan het ook bovenop uitstrooien.

Als je de natte slib onderstopt, dan krijg je daar later misschien verzakkingen.
vrijdag 22 mei 2020 - 21:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon