menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Draadalgen zwemvijver

jvg

Jvg

Hallo,
Onze zwemvijver ligt nu precies een jaar. We hebben ongelooflijk veel last van draadalgen. Het water werd vandaag gemeten: PH 8,1 - GH 11 - KH 8.
In de vijverwinkel zegden ze dat de GH eerst naar omlaag moet, en dan pas kan de PH verlaagd worden. De GH zou moeten zakken door de regen, dat zal dus niet voor 't eerst zijn... Het is dus nog even wachten voor we die draadalgen wegkrijgen, klopt dit ?
Bedankt voor jullie hulp !

maandag 11 mei 2020 - 19:08
LT

LT

Misschien heb je hier iets aan...
https://www.vijverhulp.nl/zwemvijver.htm
maandag 11 mei 2020 - 19:25
AnneL2

AnneL2

Ik weet niet of ze ook in een zwemvijver kunnen maar ik heb vorige week een aantal Poelslakken gekocht voor mijn minivijver. Binnen een paar dagen was het water helder. Poelslakken eten draadalg en dode resten van planten. Je zou het ook nog kunnen combineren met mosselen.
woensdag 19 mei 2021 - 08:05
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Het blijft me verwonderen dat je algen zou wegkrijgen door de PH of de KH of de GH aan te passen. Er zijn verschillende soorten algen en die gedijen in verschillende omstandigheden. Wat ze allemaal wel willen is enigszins voedselrijk water. Een (zwem)vijver algvrij houden is volgens mij een illusie, maar het probleem beperken is vrij eenvoudig: voorzien voldoende concurrentie voor die algen.
Concurrentie wil zeggen: veel vijverplanten. In mijn siervijvertje groeien algen maar heel langzaam en is het water glashelder, maar daar staan massa's planten in. Een goede vijver zou dus een voldoende grote zone met planten moeten hebben eventueel voorzien van een filtersysteem (maar dat laatste is geen vervanging voor die planten!)


Poelslakken eten inderdaad o.a. draadalgen, maar ze zullen de overlast nooit helemaal weghelpen.
Manueel verwijderen is altijd ook nog een goede optie: op die manier haal je niet alleen de algen weg, maar put je ook de voedingsstoffen uit.
woensdag 19 mei 2021 - 14:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon