menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijverbak eruit

Ga naar meest recente reactie

JohanW

JohanW

Kort geleden zijn wij verhuisd. In de nieuwe tuin staat een grote volière met daarin een grote polyester vijver. De vijver is erg stevig en zal best wat wegen als hij leeg is. Hij is 1.20 meter diep, circa 2,50 meter lang en circa 1,50 meter breed.

De vijver moet weg van de plaats waar hij nu ligt omdat ik hem aan de andere kant van de tuin weer wil gebruiken. Ik heb de bak al rondom uitgegraven, maar nu moet hij er nog uit. Omdat de bak rond omheen uitgegraven is kan ik niet strak aan de rand gaan staan om hem met een paar man omhoog te tillen.

Wie heeft een goede tip om de vijver er in 1 stuk uit te krijgen? Iemand had al voorgesteld om het water uit de vijver in de geul die ik gegraven heb te pompen. Want dan zou de vijver gaan drijven, maar ik betwijfel of dat wel gaat werken. Ik ben bang dat de kanten gewoon instorten door het water en ik weer helemaal opnieuw kan gaan uitgraven.

Dus wie heeft een tip??
woensdag 4 maart 2020 - 16:58
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Waar laat je het water dan voordat je begint???
Ineke
woensdag 4 maart 2020 - 18:47
JohanW

JohanW

Met een dompelpomp en lange slang pomp ik het in de tuin.
donderdag 5 maart 2020 - 09:04
zuurtje
donderdag 5 maart 2020 - 12:17
Autist

Tekst aangepast

Autist

Het is een redelijke techniek om idd het water rondom de bak te laten lopen, het nadeel is alleen dat de bak vermoedelijk vastgezogen aan de grond zit en dan weinig meegeeft. Je zou vanaf de zijkanten een paar stukken schuin kunnen uitgraven en er eerst met een pvc buis gaten onder kunnen maken (diameter 90) en dan balken er onder plaatsen. Op die lengte zou ik wel met 4 man aan beide kanten de bak voorzichtig omhoog wrikken als het water er omheen loopt. De bakken willen op de lasnaden namelijk nog wel eens scheuren bij te grof geweld. Mocht het mis gaan, geen paniek, het kan op locatie weer gelast worden.

Beste techniek is gewoon echt rondom goed uitgraven en ook deels onder de bak zelf, dan heb je garantie dat het goed gaat en is het goedkoopste uiteindelijk. Dit is mijn ervaring en zo zou ik het dus weer doen als je rondom goed kunt uitgraven.

Succes Gaat een zware klus worden

PS, bij het opnieuw plaatsen is het mooi om aan de zijkanten piepschuim platen te plaatsen, isoleert mooi, niet de onderkant isoleren omdat je voordeel van aardwarmte wilt hebben in de winter. Mocht er geen Bodemdrain met kamer in zitten is het een uitgelezen kans om die alsnog te plaatsen, twee x 50 mm zou een mooie optie zijn en dan met pvc buis ergens omhoog laten gaan tot net onder de grond en eindkap er op. Je kunt dan later altijd heel mooi een filter er op aansluiten. Mocht je een beetje geld extra over hebben dan is een systeem met airliftpomp ook super handig en tevens zeer goedkoop in stroomverbruik, zelf goede ervaringen mee.
vrijdag 6 maart 2020 - 20:36
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Ben je al begonnen?
Anders lekker in repen zagen, en een nieuwe vragen voor je verjaardag...……………
Als hij niet ongeschonden, of uit balans getrokken eruit komt, is al het werk voor niets geweest, toch?
Ineke
zaterdag 7 maart 2020 - 14:54
JohanW

JohanW

Autist, bedankt voor de uitleg. Hier kan ik wel iets mee.

En Ineke, nee ben nog niet begonnen. Hopelijk kan ik morgen verder als het goed weer blijft.

Ik houd jullie op de hoogte.
zondag 8 maart 2020 - 10:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon