menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Watervlooien

Ga naar meest recente reactie

F.M. Bosch

F.M. Bosch

ik ben op dit moment druk bezig met het kweken van watervlooien. Zo ben ik ervan verzekerd dat ik mijn vijver behoorlijk algenvrij kan houden.
donderdag 19 september 2019 - 09:29
LT

LT

Heb je verder geen levende wezens in jouw vijver?
donderdag 19 september 2019 - 09:52
F.M. Bosch

F.M. Bosch

De vijver is pas aangelegd. Er moet dus eerst een biologisch evenwicht ontstaan. Om het water helder te krijgen heb ik als eerste zuurstofplanten in de vijver geplaatst. Toen het vijverwater vertroebelde heb ik watervlooien, kreeftjes en zoetwatermosselen in de vijver gedaan. Ik ben nog op zoek naar posthoornslakken, maar dat zie ik in het voorjaar wel. Met vissen in de vijver wacht ik nog even, want ik moet nog voorzieningen treffen voor de gevreesde blauwe reiger.

zaterdag 21 september 2019 - 19:53
HannyB

Tekst aangepast

HannyB

Wij hebben vorige week ook watervlooien gevangen en hopen ze te kunnen opkweken om in de vijver te kunnen doen. We hopen het water hiermee ook helderder te kunnen maken. Hoe ben jij aan kreetjes en zoetwater mosselen gekomen? Lijkt mij ook aan mooie toevoeging om de vijver helderder te krijgen.
woensdag 29 april 2020 - 23:17
Polplastron

Polplastron

Die zoetwatermosselen, daar heb ik toch mijn bedenkingen bij. Zij filteren inderdaad wel heel wat uit het water, maar als de levensomstandigheden niet optimaal zijn, sterven ze. En een rottende mossel in je vijver geeft meer overlast dan dat het deugd geeft.

Wat kreeftjes betreft: ik zie niet in hoe zij het water zouden zuiveren. Kreeftjes vragen zelf net om heel zuiver water...

Natuurlijk evenwicht ontstaat overigens vanzelf in je vijver indien er aan een aantal voorwaarden voldaan wordt.
donderdag 30 april 2020 - 09:22
Alyssum

Alyssum

Ik heb 3 vijvers, waarvan 1 van 1000 L met 2 leeuwenkop sluierstaarten. In de andere 2 vijvers zitten alleen kikkers, salamanders en axolotls. Maar elk voorjaar koop ik een zakje watervlooien voor elke vijver...en dat werkt zo fantastisch. Ook voor bij de sluierstaarten, waarschijnlijk omdat het zo'n langzame zwemmers zijn. Posthoornslakken zijn goede toevoegingen voor een vijver inderdaad, net als moerashoornslakken en vuurgarnaaltjes.

Hoe is het nu met je vijver?
zaterdag 15 augustus 2020 - 17:50
HannyB

HannyB

Hee hallo dank voor je tip! Ik lees het nu pas. De laatste keer dat ik bij onze dierenwinkel was, dat was juni 2020 kon hij mij niet aan watervlooien helpen. Ik heb ook niets bij ons in de sloot gezien. Misschien dit jaar? Ik ga er zeker weer naar op zoek!
zaterdag 13 maart 2021 - 16:50
LT

LT

Watervlooien scheppen. Oppassen dat je geen karperluis mee naar huis neemt.
zaterdag 13 maart 2021 - 16:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon