menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe vijver filteren met lavastenen

sonics

Sonics

Beste mensen,

Ik ben van plan mijn ouders hun vijver onder handen te nemen en heb enkele vraagjes zodat ik goed te werk kan gaan. De vijver ligt er ongeveer 15 jaar, we filteren met lavastenen maar deze zijn alweer dichtgeslibd dus is het water niet meer helder.

De vijver bedraagt 3.5mx13.5mx1m (47.25m²), het apart filtergedeelte bedraagt 2.3mx2.8mx0.6m (3.8m²) (diepte ben ik niet 100% zeker maar zal zoiets of iets dieper zijn).
In het filtergedeelte staan een tiental planten (die ook helpen filteren veronderstel ik?)
We hebben een 20-tal kois (alle groottes van 10cm tot 40cm, 1 steur van 1m en een 50-tal goudvissen/sarasa's...)

Enkele vragen:

-Wat is de verhouding qua volume vijver/filtergedeelte?

-Welke steengrootte is het best? momenteel gebruiken we 8/16mm maar ik zie dat 16/32mm ook veel gebruikt wordt? wat is het verschil hier in qua filtering? misschien een richtprijs?

-We werken momenteel met een draineringsbuis over het volledige oppervlak van de filter om het water gelijkmatig te verdelen. Is dit een goed systeem of zijn er betere manieren? (het gaat over een rechthoekige filter, in de ene hoek beneden komt de buis binnen, de diagonale hoek daartegenover loopt het water via een waterval in een beek die dan weer naar de vijver gaat).

-We hebben een UV lamp liggen die we ook gaan installeren, rekening houdend met deze vijver/filter, welke UV lamp is minimaal van doen? Normaal is die genoeg die we hebben maar wou dit nog eens bevestigen.

-Is er nog iets extra dat we kunnen doen wat niet veel aanpassen vraagt van de filter? (gezien deze gemetst is)

-Het water stroomt uit de filterbak via een watervalletje in een beek die dan weer via een watervalletje naar de vijver gaat, de randen van de beek zijn momenteel nog zwarte folie, we denken al lang om deze te bekleden met iets (bv. stenen tegen lijmen), als iemand iets weet wat kan gebruikt worden mag je dit gerust laten weten.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen dan kan ik de vijver nog tegen de zomer terug helder krijgen Alvast bedankt!
woensdag 24 april 2019 - 19:54
Japanse tuin project

Japanse tuin project

De verhouding filter/vijver is helemaal niet OK, en naar mijn gevoel al zeker niet als je er zo een visbelasting opzet. Hier vijver in totaal 37 m³ waarvan ongeveer 1/3 filtervolume.

vrijdag 3 mei 2019 - 14:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon