menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijverwater of leidingwater

Ga naar meest recente reactie

WDH

Tekst aangepast

WDH

Dag iedereen,
Ik heb nu sind 3 jaar een verhoogde vijver in de tuin.
+/- 3000 liter. 30cm bovengronds.
In de vijver maak ik enkel gebruik van zuurstofplanten om het water helder te houden.
Tot nutoe gaat dit prima.
In de vijver zitten enkele salamanders, en vorige zomer 2 groene kikkers.
Denk dat ik er na de winter al 1 teruggezien heb.
Omdat ik vrees dat de 30cm voor sommige waterdiertjes te hoog is, heb ik elders in de tuin een voorgevormd vijvertje van 230l ingegraven.
Met welk water zouden jullie deze vullen?
Leidingwater of water uit mn 3jaar oude vijver?
Ik zou de oude vijver nadien gewoon kunnen aanvullen met leidingwater.
Groeten
Wouter

donderdag 18 april 2019 - 21:08
WDH

WDH

Dit is een foto van de verhoogde vijver waar eindelijk na 3 jaar een bloem op m'n waterdrieblad is gekomen.

Vijvers & Vissen

donderdag 18 april 2019 - 21:12
leerling

Leerling

Dat ziet er mooi uit.

Je zou aan je verhoogde bak een kikkertrap kunnen zetten. Iets als dit: https://www.nl.vivara.be/kikkertrap.html (lijkt me niet zo moeilijk om zelf iets in elkaar te knutselen).

Als je te veel water uit je bestaande vijver gaat weghalen en die dan weer gaat opvullen met leidingwater, ga je het evenwicht dat je hebt opgebouwd verstoord worden.
De andere vijver zou ik vullen met leidingwater en die een paar weken laten staan, zodat de chloor kan verdampen. Dan zou ik er 1 emmer uit je bestaande vijver aan toevoegen om hem alvast te 'bevruchten' met wat van het minuscule waterleven. En dan plantjes erin.

Met dat laatste heb ik zelf niet zo'n beste ervaringen. Door een plantenruil is er draadalg in een van mijn minivijvertjes gekomen. Helemaal leeg gehaald, goed schoon geschrobd, nieuwe plantjes gekocht in wat er een betrouwbare vijverwinkel uitzag. Terug draadalg.
Een tweede vijvertje ligt op nog geen 30 cm van het andere, en dat blijft schoon, dus geloof ik niet in de theorie dat die draadalg zo maar komt aanwaaien.
Dus vorig jaar nog eens nieuwe plantjes gekocht in een andere winkel en die elk afzonderlijk in de veranda in schone potten water gezet. Alle 3 zien weerom groen van de draadalg.

Als je eerste vijver draadalgvrij is, zou ik van daaruit plantjes overplanten.
Anders ook nieuwe plantjes eerst minstens 3 maand in quarantaine zetten.

Hoe diep is je nieuwe vijver? Om amfibieën de winter te laten doorkomen wordt een diepte van minstens 80 cm aanbevolen. Zie o.a. https://www.lne.be/sites/default/files/atoms/files/9Aanleg%20van%20een%20natuurlijke%20vijver_LR.pdf
donderdag 18 april 2019 - 21:32
WDH

WDH

Bedankt voor je reactie.
Twijfel er toch aan om niet gewoon heel de vijver te vullen met water uit mn oude vijver.
Het gaat maar over 230 liter.
Trek daar dan nog de inhoud van de mandjes af die ik er in ga zetten (aan volume).
Dat kan mn a'dere vijver best aan denk ik.
Maar het is dus perfect doenbaar om een nieuwe vijver met 'oud' water te vullen?
vrijdag 19 april 2019 - 12:31
WDH

WDH

Het is toch leidingwater geworden.
Beetje een moeilijke opstart met heel veel draadalgen waardoor ik heel de vijver op leeg heb moeten scheppen, uitkuisen en opnieuw vullen.
Maar nu is hij goed vertrokken denk ik. (hoop ik)

Vijvers & Vissen

zondag 9 juni 2019 - 14:40
WDH

WDH

Nog enkele foto's

Vijvers & Vissen

zondag 9 juni 2019 - 14:45
WDH

WDH

.

Vijvers & Vissen

zondag 9 juni 2019 - 14:46
WDH

Tekst aangepast

WDH

Heb 3 boomse dakpannen ingewerkt in de hoop dat deze dienst kunnen doen als schuilplaats voor enkele diertjes

Vijvers & Vissen

zondag 9 juni 2019 - 14:47
WDH

Tekst aangepast

WDH

Denk wel dat ik de ingang terug ga moeten vrijmaken
Het penningkruid heeft het nogal naar z'n zin

Vijvers & Vissen

zondag 9 juni 2019 - 14:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon