menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hoornblad drijft niet

Ga naar meest recente reactie

daisykhn

Daisykhn

Sinds dit voorjaar heb ik een vijver van 2.60m op 1.50m en zo 65 diep.. ik had er toen een hele hoop hoornblad in gekieperd maar nu drijft het niet meer, en zit allemaal bruine vuiligheid in, mijn water is wel heeel helder en ook de andere planten doen het allemaal heel goed.. ook de visjes doen het goed, heb al een kweek van goudvis en shubunkin erin enkel de hoornblad ligt op de bodem. Durf het er allemaal ook niet uithalen omdat de vuiligheid dan overal in de vijver rond gaat.. wou dit eerst doen en dan hoornblad spoelen maarja al dat vuil.. iemand die mij kan zeggen wat te doen?

Vijvers & Vissen

zondag 5 augustus 2018 - 11:15
Marei

Marei

Ceratophyllum is geen drijfplant, kijk eens op deze link:
www.mijntuin.org/plants/1949-hoornblad
zondag 5 augustus 2018 - 11:46
LT

LT

Marei
zondag 5 augustus 2018 - 11:49
leerling

Leerling

De bruine vuiligheid zouden uitwerpselen van je vissen kunnen zijn.

Als je in de Lage Landen woont, is een vijver van 2,60mx1,50mx0,65m niet zo gescht als visvijver. Als het hard vriest in de winter kan het ijs te dik worden en blijft er (te) weinig tot geen vloeibaar water over, waarin dieren kunnen overleven.

Ada Hofman heeft veel geexperimenteerd met vijvers en haar vijvertuinen zijn onlangs weer geopend voor het publiek. Zie https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/. In haar vijverboek (dat je misschien terugvindt in de bib, maar ook via die website kan bestellen) geeft ze als norm 1 vis per m2 wateropervlak. Op de website is dat bijgesteld naar 2 vissen voor de eerste 5m2.

Je keuze voor goudvis (Carasissius auratus) is voor dit type vijver niet zo gelukkig. Goudvissen worden 15 tot 30 cm en produceren heel wat afval. Het zijn grondeters die zeker de zachte wortels van je zuurstofplanten zullen apprecieren.

Dit antwoord is off-topic, maar misschien helpt het je om teleurstelling achteraf te vermijden?
zondag 5 augustus 2018 - 14:16
daisykhn

Daisykhn

Zo klein is de vijver toch niet? Er zijn mensen met veeeeeel kleinere.. en het is geisolleerd plus dat er in de winter nog een overkapping over komt.. op zich is het toch 100l water per goudvis, zoveel zitten er niet in (buiten de baby's) en heb 2500l in totaal.. hoezo hoornblad is geen drijfplant? Dit werd me wel gezegd en online staat dit ook zo? Dus het is normaal dat het zinkt?
woensdag 8 augustus 2018 - 19:13
Petrus 53

Tekst aangepast

Petrus 53

Een hele mooie vijver Daisykhn en ziet er goed uit en Marei heeft een goede link met goed informatie gegeven aan je wilde ik ook nog even zeggen.
Verders is je vijver diep genoeg en kunnen je vissen zeker overleven in de winter want dat is hier ook zo het geval en ik zet er dan geen overkapping over.
En heb ook gouidvissen en shubinks en andere soorten erin zitten en gaat fantastisch dus vindt dat dat van Leerling niet helemaal klopt.
Dit wilde ik even zeggen en veel succes met je vijver.
woensdag 8 augustus 2018 - 20:10
daisykhn

Daisykhn

Idd petrus 53.. ik weet dat het normaal minstens een meter diep moet zijn om perfect te kunnen overleven in de winter, maar er zijn meerdere vijvervormen die zelfs geen meter zijn.. ik hou me strikt aan het aantal vis per liter.. ja die link ga ik eens bekijken. Dank u allemaal! ???? zo trots op mijn zelfgemaakte vijver ????

Vijvers & Vissen

vrijdag 17 augustus 2018 - 09:29
Marei

Marei

Daar mag je ook best trots op zijn! Ziet er fantastisch uit!
vrijdag 17 augustus 2018 - 09:52
Nord

Tekst aangepast

Nord

Hallo Daisykhn,
Hoornblad is idd geen drijfplant
en dat het bruin op de bodem
ligt zou best is te maken kunnen hebben met je waterkwaliteit.
Koop evt. 'n test-setje in een tuincentrum.
Zuurgraad- PH Tussen 6.5 - 7
Hardheid. - GH. tussen 10 - 12
De GH is héél belangrijk voor de planten en kun je bijstellen door
Maërl kalk te gebruiken.
Je hebt ook goudvissen wat karperachtige zijn, bodemwroeters én planteneters.
Eigenlijk zijn het geen echte vijvervissen. Denk is aan Winde's. Zwemmen leuk bovenaan en vangen insecten, ook leuk om te zien als je de vijver zit. Voer zuinig.!
Succes. Nord.
dinsdag 28 augustus 2018 - 16:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon