menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overbrugging vijver met paddenpoel

Ga naar meest recente reactie

lopertje64

Lopertje64

Ik ben bezig een tamelijk grote natuurvijver aan te leggen waarbij ik een stuk van acht meter bij vier meter bij 1 tot 1.75 diep wil hebben voor de vissen. Aangrenzend wil ik een 'paddenpoel', een stuk van drie meter doorsnee. tussen deze twee wil ik een dam maken met daarbovenop een oude boomstam. Bedoeling is dus dat de boom een stuk in het water ligt en daarmee het onmogelijk maakt voor de vissen om in de paddenpoel te komen. Mijn vragen: wat voor soort hout kan ik het best voor de doorgang, ongeveer een meter breed, gebruiken? Ik wil het water rondpompen uit de vijver naar de paddenpoel.Verstandig? Ik wil vrij veel groen in de paddenpoel, graag tips over diepte en soort groen. Laatste vraag, om het zeil niet te zien zou ik wel een houten wand willen maken in het water, heeft iemand daar ervaring mee?
zondag 8 juli 2018 - 22:33
Polplastron

Polplastron

Hout gaat altijd na een tijd rotten. Misschien is het beter om hier een aantal grote stenen te leggen die het "visgedeelte" afscheiden van het "paddengedeelte".
dinsdag 10 juli 2018 - 13:07
leerling

Leerling

Waarom wil je die tweedeling?
Als je over een natuurvijver spreekt stel ik me daar geen loodrechte wanden bij. Als er in de buurt amfibieën wonen is de kans groot dat die de weg naar jouw vijver gaan vinden. En die gaan zich niets aantrekken van een scheidingsmuurtje.
dinsdag 10 juli 2018 - 22:51
Polplastron

Polplastron

Ik vermoed dat de "tweedeling" bedoeld is om de vissen uit het paddengedeelte te houden i.p.v. omgekeerd.
Vroeger had ik een vijver met koi en daar leken padden en kikkers zich niets van aan te trekken; jaarlijks zaten er een hoop dikkopjes en er was ook altijd een grote hoop die dat overleefde. Nu heb ik een vijver zonder vissen en heb ik hier salamanders zitten, ik weet niet of die er ook zouden gezeten hebben met vissen.
Ik vind zo'n scheiding dus zeker geen slecht idee.
dinsdag 10 juli 2018 - 23:45
leerling

Leerling

Best ook in de paddenpoel een deel maken dat minstens 80 cm diep is. Bij strenge vorst vriest het niet op die diepte, zodat dieren die in dat deel van de vijver overwinteren ook overleven.

Verder wat uitkijken met vissen. Ada Hofman, die veel geëxperimenteerd heeft met vijvers, raadde aan om maximaal 1 vis per vierkante meter wateroppervlakte te houden. "Het Ada Hofman vijverboek" is nog altijd een referentie en haar vijvertuinen zijn gelukkig ondertussen ook weer open voor het publiek.
Mocht je de site nog niet hebben gevonden, dan is https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/ de moeite om wat in rond te dwalen.
woensdag 11 juli 2018 - 23:43
lopertje64

Lopertje64

Inderdaad is de tweedeling bedoeld om kikkertjes en salamanders te beschermen tegen de karpers. Ik snap de opmerking over het hout wat gaat rotten, ik zou alleen graag willen weten hoe lang dat ongeveer duurt. Wanneer het met de juiste houtsoort 5 jaar stand houdt ben ik dik tevreden,
Heeft iemand daar ervaring mee en wat voor stam zou daar het best voor zijn?
woensdag 11 juli 2018 - 23:46
leerling

Leerling

Zowat elke boomstam van een beetje dikte zal het wel 5 jaar uithouden. Wel uitkijken voor stammen zoals wilgen. Die willen met plezier wortelen vanuit de stam.

Misschien kan je een boomverzorger uit je buurt aanspreken. Dikwijls bestaat dat 'verzorgen' uit kappen.

Ook als zo'n stam begint te rotten is hij heel waardevol als voedselbron voor allerlei leven. Je krijgt microbiotopen van schimmels al dan niet met 'paddestoel' (en nee, die zijn geen bedreiging voor je andere planten of bomen), met heel wat insecten die op hun beurt op het menu staan van amfibieën en/of vogels.
donderdag 12 juli 2018 - 22:39
Driez

Driez

Kastanje, inlandse eik en robinia kunnen het zonder behandeling gemakkelijk 5 jaar en meer uithouden. Wilg, els en den of spar zijn geen aanraders.
Karpers zijn overigens planteneters, die vormen geen gevaar voor je kikkervisjes
zondag 5 augustus 2018 - 15:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon