menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe vissen sterven

Mali

Mali

Hallo,

Sinds een maand hebben we een heel deel nieuwe vissen op onze vijver gezet, waaronder blauwe windes, goudvissen en nu ook kleine koi’s (10cm).
De eerste lading koi’s (10stk) was niets mis mee, dus 24 bijgekocht en deze sterven één voor één.
Ik heb een maand geleden de vijver proper gemaakt (al het vuil eruit geschept, zat heel weinig vis op toen, ik gok stuk of drie, max vijf) en we hebben een anti-algenmiddel erin gedaan, was zoiets blauw van bij de drogist. Dat moesten we drie weken lang één gieter per week doen.
Met de andere vissen is niets mis mee, maar van die laatste ‘lading’ vissen zijn er al zeven vissen gestorven in twee weken tijd... nu lijken ze zwarte vlekken te vertonen, althans twee toch.
Weet iemand raad?

We hebben heel wat zuurstofplanten bijgekocht gisteren, de zuurstofslangetjes ook harder gezet twee weken geleden en het watervalletje zorgen we dat die altijd mooi stroomt.

Ik heb ook mijn water laten testen bij intratuin vorige week, en heel de zaak uitgelegd maar die zei dat mijn water normaal is. Heb ik toch 40 min gestaan en hij heeft alles grondig getest.

Is het door het verschil in pH waarde? Zit er te veel vis op? Nu zo’n 45 vissen - vijver is acht kuub
Zijn ze ziek? De laatste twee dode vissen leken me die zwarte plekken te vertonen, die andere was niets mis mee.
Heb de indruk dat ze eerst wat passief worden en de dag erna sterven. Ze lijken me niet te schuren ofzo en komen niet happen naar zuurstof. Internet ook al afgezocht

Voor de rest zitten er ook kikkers/padden op en gisteren een salamander gezien. Denk dat onze vijver voor de rest wel een goed watermilieu heeft.

Als iemand iets weet!

Alvast bedankt

Groetjes
Sarah

Vijvers & Vissen

maandag 7 mei 2018 - 16:34
leerling

Leerling

@Mali
Geen direct antwoord op je vraag, omdat ik niets van vissen ken, maar misschien heb je (later) toch nog wat aan deze ervaring.

We hebben een paar minivijvertjes, echt hele kleine dingetjes: de grootste zijn zowat 60 en 40 liter. Ik heb die twee grootste dit weekend helemaal leeggemaakt, schoongeschrobd en terug gevuld met nieuwe planten.
Ze waren een paar jaar geleden goed gestart. En dan was ik zo dom om planten te ruilen tegen vijverplanten en die vijverplanten meteen in de vijvertjes te zetten. Een paar weken later waren de zuurstofplanten gewurgd door draadalg.

Een bittere les, maar nu gaan nieuwe planten een aantal maanden in quarantaine, tot ik ervan overtuigd ben dat er geen draadalg in zit. Of merk dat er wel in zit, en dan gaan ze de composthoop op.

(En nee, ik geloof niet in de theorie dat draagalg zomaar komt aanwaaien. Dan zouden die ook in de kleinere vijvertjes moeten zitten, want die staan vlak in de buurt, of in alle quarantaine-containers.)

Als ik een gezonde, grotere vijver zou hebben, zou ik nieuwe vissen een paar maanden in een tijdelijk bassin (met planten) laten zwemmen, om mezelf ervan te overtuigen dat ze geen ziektes bij hadden.

In jouw geval zou ik dat 'iets blauw' eens wat van dichterbij bekijken. Wat zijn de actieve bestanddelen? Heb je die al eens opgezocht op internet?

Ik zou ook de verkoper contacteren. Misschien ben ik verschrikkelijk naïef, maar een goede verkoper kan zelf ook verkeerde lading hebben gekregen en is mogelijk blij dat iemand hem/haar daar op wijst. Heb ik al een paar keer meegemaakt. Heb ooit ergens een spreuk gezien: "Ben je tevreden? Vertel het aan anderen. Ontevreden? Vertel het ons." In deze Internettijden is een goede reputatie snel (en mogelijk onterecht) naar de haaien gedaan.
In het beste geval weet de verkoper ondertussen al wat er met je vissen scheelt.
dinsdag 8 mei 2018 - 00:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon