menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heldere vijver

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Hallo, ik heb een vijver van 2m op 4m met 3 dieptes van 15cm, 40cm en 1,2m. Maar nu is het probleem dat we veel last hebben van zweefalgen en heb al veel verschillende soorten vijver planten er in van af de eerste week dat de vijver er lag maar dees had geen effect en heb al is water uit een natuurlijke vijver gehaald die helder was en de vijver was voor 2 weken helder maar werd daana weer groen. Het is een natuurlijk gerichte vijver dus er zitten geen vissen in en ik wil er ook niks van pompen of filters er in. Maar nu is de vraag of jullie goeie vijver planten kennen die veel voeding uit het water halen en zo de vijver weer helder maakt.
woensdag 20 december 2017 - 21:30
Boerke

Boerke

Als ik uw bericht zo lees kan ik er van uitmaken dat het volledig "stilstaand" water is. Stilstaand water is de ideale plek . Ons water is het volledige jaar in beweging. Gaat door een filter - moerasvijver en dan weer de vijver in.
Onze eerste jaren had ik dezelfde mening dan u tot mij iemand hier op het forum mij de raad gaf om eens beweging in het water te brengen. Ik ben hem hier voor echt dankbaar dat ik het gevolgd heb. Op onderstaande link zie je enkele foto's van onze vijver. http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/58423/boerke/2398/vijver
donderdag 21 december 2017 - 10:09
Polplastron

Polplastron

Beweging is niet essentieel om algen tegen te gaan; er zijn zelfs algensoorten die liever bewegend water hebben dan stilstaand. Bij zweefalgen heb ik echter inderdaad ook de indruk dat beweging wel een beetje helpt.

In een vijver zonder vissen zou je in principe zonder beweging een zweefalgvrije vijver moeten kunnen krijgen. Essentieel hierbij is wel dat er voldoende planten in de vijver staan uit de verschillende groepen: planten met ondergedoken blad, planten met drijvend blad en planten die enkel met de wortels in het water groeien.

Veel hangt echter ook af van de hoeveelheid zon en voeding die bij de vijver komen. In een vijver die veel zon krijgt, is het heel interessant om een waterlelie, plomp of andere met drijvend blad te zetten. Tegen de vele voedingsstoffen is het belangrijk om niet alleen voor veel planten te zorgen ter concurrentie van de algen, maar om ook te zorgen dat bladeren die in de vijver waaien regelmatig worden weggevist (Niet NU! Er overwinteren vast heel wat dieren op de bodem!)

Goede planten vind ik zelf Iris-soorten en -cultivars, Pontederia cordata of lanceolata, Thalia dealbata en Acorus calamus.

Kan je eens een foto posten van je vijver zodat we ons meer een beeld kunnen vormen en meer advies kunnen geven?

Groeten,
Pol
donderdag 21 december 2017 - 16:40
Eryngium

Eryngium

Ja ik zou het liefst zonder pomp of filter de vijver helder krijgen en zelf een natuurlijk evenwicht creëren
donderdag 21 december 2017 - 19:06
Eryngium

Eryngium

En het lukt mij niet om er een foto bij te zetten.
donderdag 21 december 2017 - 19:10
Polplastron

Polplastron

Ligt je vijver nogal in de zon?
Hoe oud is je vijver?
donderdag 21 december 2017 - 19:20
Eryngium

Eryngium

De vijver is nu een jaar oud en de zon schijnt er de hele dag op.
donderdag 21 december 2017 - 20:17
Polplastron

Polplastron

Probeer wat schaduw in het water te krijgen door een waterlelie of een andere plant met drijvend blad te zetten. Een aantal hoge planten naast de oever of in de moeraszone kunnen eventueel ook mee voor wat schaduw zorgen.
woensdag 27 december 2017 - 15:59
Eryngium

Eryngium

Bedankt en zal dit zeker doen!
woensdag 27 december 2017 - 20:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon