menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cyperus percamenthus problemen winter

Ga naar meest recente reactie

forpus

Forpus

Beste tuinvrienden,

Al meerdere keren een mooie cyperus gekocht maar nooit kunnen houden na de winter?

Tegen vriezen beschermen maar zelfs dan me nog niet gelukt. Wat doe ik verkeerd?

Of zijn dit éénjarige planten?

Staat in pot en uiteraard weet ik dat zijn voeten en liefst alles best wat water hebben ...maar schort hier het probleem in de winter? te weinig teveel?

In veranda zetten misschien? of carport gesloten net geen vriezen ok?

Of verpotten voor de winter ,verse aarde...doorgroei?

gr steven

Vijvers & Vissen

dinsdag 26 september 2017 - 16:52
Polplastron

Polplastron

Deze plant ga je volgens mij best moeten beschouwen als kuipplant want de winterhardheid laat echt te wensen over. Binnenzetten gaat dan ook de enige optie zijn.
Ik had destijds een collega die in het najaar een hoop van deze planten mee naar het werk bracht en ze daar in zijn bureau liet overwinteren.
zaterdag 30 september 2017 - 11:18
forpus

Forpus

beste,

Dus vanaf half oktober of november pas in veranda hier? of echt later nog.. vanaf kouder weer zie je hem niet meer groeien. Of nu reeds met deze koudere nachten al in veranda.

Eenmaal binnen zelfde water geven als anders veronderstel ik.

Zou het geen goed idee zijn om nog eens te verplanten ...verse aarde...deze maken uit ervaring 1 volledige wortel geheel rondom pot ..onder boven...1 wortel eigenlijk.
donderdag 5 oktober 2017 - 15:53
Polplastron

Polplastron

Wat het binnenhalen betreft; ik begin hier nu stilaan toch al het een en ander binnen te halen zoals Stelitzia, verschillende Aloe-soorten, de cactussen, ...
Jouw plant kan echter goed tegen nattigheid, dus je hebt nog wel een week of twee tijd vermoed ik (tenzij het weer ineens heel sterk omslaat en het gaat beginnen vriezen hé!)

Verpotten zou ik pas in het voorjaar doen.

Groeten,
Pol
donderdag 5 oktober 2017 - 15:58
forpus

Forpus

Beste vrienden,

Ondertussen de Cyperus al enkele maanden binnen in veranda en zo te zien eerste keer overleven want krijgt nieuwe scheuten...das prima .

Nu is men vraag wel de bruine dode scheuten best die afsnijden tot helemaal beneden?

gr steven

Vijvers & Vissen

vrijdag 16 februari 2018 - 14:27
forpus

Forpus

Daar velen zo te zien nog in winterslaap zijn en niet kunnen antwoorden heb ik ze er maar af gesneden onderaan..lijkt me de enige goede manier
maandag 19 februari 2018 - 17:56
Polplastron

Polplastron

Goed gedaan! Sorry dat ik je berichtje te laat gezien had!
dinsdag 20 februari 2018 - 15:45
forpus

Forpus

Men pot staat bijna volledig vol met nieuwe scheuten.Na verplanting vorig jaar prima dus.
Wat nu als pot vol staat..plant splitsen? deze scheuten hebben denk ik ruimte nodig ....
uit ervaring weet ik dat pot vol met wortels staat ....geen ademruimte meer op duur ? nefast voor plant?

Vijvers & Vissen

woensdag 12 september 2018 - 12:42
Polplastron

Polplastron

Ik zou de plant op deze manier gewoon laten overwinteren en volgend jaar in het voorjaar delen en eventueel in een grotere pot zetten.
De planten gaan niet dood van te weinig ruimte. Wel zal het zo zijn dat mettertijd de oude delen in het midden afsterven. Verjongen is dus de boodschap en dat kan door delen.

Groeten,
Pol
woensdag 12 september 2018 - 15:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon