menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Planten die door plastiek groeien?

Ga naar meest recente reactie

patrick17

Patrick17

Wij hebben net ons eerste vijvertje gemaakt en er een paar planten ingezet.Nu hoorden we zeggen dat sommige planten (rietsoorten) door de plastiek zouden kunnen groeien, met als gevolg dat de vijver lek zou kunnen worden.Dus mijn vraag is of dat bij deze planten ook zou kunnen.Iemand ervaring mee?
Ik post zo dadelijk nog een foto van een ander plantensetje dat er ook pas in staat.

Vijvers & Vissen

zaterdag 9 september 2017 - 10:47
patrick17

Patrick17

foto 2 met het de andere planten de erin staan,samen met nog een waterlelie die op de bodem van het vijvertje staat en niet zichtbaar is.

Vijvers & Vissen

zaterdag 9 september 2017 - 10:50
LT

LT

Op bijgaande link vind je het antwoord en nog veel meer:
http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d49_moerasplanten.html
zaterdag 9 september 2017 - 14:17
Polplastron

Polplastron

Bij de planten die je hier in je mandje hebt staan, zit geen enkele plant die door de folie gaat groeien. Ik zou wel geneigd zijn de planten apart op te potten in verschillende manden want dit ensemble gaat er, vrees ik, na een jaar of twee toch wel erg slordig uit zien en ik vrees ook dat de planten elkaar wat gaan verdringen.

De link die LT geeft is mooi, maar dat kalmoes "een heerlijke geur" afgeeft, daar heb ik toch bedenkingen bij hoor ...
maandag 11 september 2017 - 20:29
patrick17

Patrick17

Dank u wel voor uw reactie!
dinsdag 12 september 2017 - 18:49
patrick17

Patrick17

Nog iemand tips voor in een klein vijvertje wat planten betreft?
donderdag 21 september 2017 - 20:21
Polplastron

Polplastron

Kan je misschien eens een foto nemen van je hele vijver en een paar afmetingen geven?
vrijdag 22 september 2017 - 16:03
patrick17

Patrick17

De planten links zijn nu, in 3 mandjes verpot zoals hier aangeraden.was.de diameter van de vijver is 200 cm en hij is aan de rand ongeveer 30 cm diep en in het midden een 80-85 cm diep.Niet goed te zien maar rechts achteraan staat op de bodem nog een grote mand met een jonge waterlelie.Dat zal nog wel een tijdje duren veronderstel ik eer hij boven water is.

Vijvers & Vissen

maandag 25 september 2017 - 19:43
Polplastron

Polplastron

Hier mogen écht nog meer planten bij om de boel gezond te houden!
Misschien kan je aan de kant van de buxushaag nog wat Pontederia cordata zetten of eventueel Caltha palustris.

De waterlelie gaat in deze vijver niet gelukkig zijn: waterlelies (en de meeste andere planten met drijvende bladeren) houden er niet van dat er constant water op hun bladeren spat. Je zal dus moeten kiezen: een spuitende fontein óf de waterlelie!? Als je van je fontein echter een zacht kabbelende bronsteen maakt, kan het wel een succes worden en heb je toch een beetje van beide.

Eventueel kan je in het midden van de vijver nog wat krabbenscheer (Stratiotes aloides) gooien; de vissen vinden het wel fijn om zich hier te verschuilen als er een reiger komt en bovendien nemen deze planten hun voedingstoffen rechtstreeks uit het water op wat dus algengroei belemmert.

Groeten,
Pol
zaterdag 30 september 2017 - 11:57
patrick17

Patrick17

Pol,
Bedankt voor je reactie.We gaan zeker naar de plantjes zoeken die je noemde om erbij te plaatsen.Wat de fontein betreft,is dit een exemplaar met zuiverende pomp inbegrepen zodat dit toch gaat moeten blijven staan veronderstel ik om het water te zuiveren.Ook zien we graag een fontein erin.Dat word dan jammer voor waterlelie.Ofwel moeten we er de kop opzetten dat een klein water "bolletje" van maakt.Maar dit zal ook zorgen voor (mindere) waterspetters op hun bladeren.
zondag 1 oktober 2017 - 15:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon