menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Kikker en salamander vijvertje.

Ga naar meest recente reactie

The Denying Dutchman

Tekst aangepast

The Denying Dutchman

Meerdere video's en foto's gemaakt in de afgelopen weken.. daarna uren monteren, maar het resultaat is best aardig naar mijn mening.

Veel kijkplezier!

https://www.youtube.com/watch?v=tfdvuXT44Xg

zondag 18 juni 2017 - 13:54
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Video titel schem:

Vijvers & Vissen

zondag 18 juni 2017 - 16:01
leerling

Leerling

Wauw. In je eigen commentaar op YouTube schrijf je, terecht:
"Frogs, toads and salamanders (newts) are protected species don't just take them out of their natural habitat and put them into your pond. It might be a voilation of local laws and more importantly: it isn't in the best interest of the animals."
Maar dat geldt dan blijkbaar niet voor The Denying Dutchman?

Er razen momenteel een aantal dodelijke ziektes onder de amfibieën. De meest gekende is de Aziatische schimmelziekte Batrachochytrium salamandrivorans, die letterlijk de huid van salamanderachtigen wegvreet. Zie https://www.natuurpunt.be/nieuws/catastrofe-dreigt-voor-europese-salamanders-20160209
Chytridiomycose, Ranavirus en Amphibiocystidiuminfectie zijn een paar andere. Zoek ze maar op.

Als je echt om amfibieën geeft: haal er dan geen weg uit andere poelen. Als je de juiste leefomstandigheden aanbiedt, dan komen ze gewoon vanzelf. Doorzoek het forum er hier maar eens. Verschillende vijverbezitters hebben verteld over kikkers, padden en salamanders die spontaan hun weg hebben gevonden naar hun vijver.

Volgens je video hebben maar 2 kikkers de vorige winter overleefd. Je hebt er geen idee van waarom dat zo is, maar dumpt wel nieuwe beestjes in je poeltje.
Is de rest ten onder gegaan aan ziektes?
Of is het alleen maar omdat dat poeltje te ondiep is? Een kikkervijvertje moet minstens 80 cm diep zijn en donkere schuilplaatsen aanbieden op die diepte. Zie bv. https://www.tuinadvies.be/artikels/dieren_kikkers

Je kan hier jammer genoeg alleen maar bloemetjes geven. Van mij krijg je er voor dit project zeker geen.
Ik kan alleen maar hopen dat je even nadenkt en ook niet nog eens dieren gaat verhuizen naar een andere poel.
maandag 19 juni 2017 - 00:14
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Hallo, de kikkers lopen zelf over een weer naar de grote vijver die 200 meter verder is en de salamanders zijn ook aankomen wandelen en planten zich zelfs voort, ik heb momenteel op zijn minst 2 kleine salamandertjes.

Voor de rest ga ik niet reageren, de toonzetting van uw schrijfsel bevalt mij niet.

maandag 19 juni 2017 - 09:47
sugar

Sugar

Ik ben het helemaal eens met Leerling. The Denying Dutchman is duidelijk in denial. Zijn de kikkervisjes ook overgewandeld?
De vijverranden zijn volgens mij ook veel te steil om een goede amfbiënpoel te zijn, en dit vijvertje zal een jaarlijkse fuik zijn voor dode amfibiën (die beestjes gaan gewoon ter plekke overwinteren, en bevriezen als het enkele dagen goed doorvriest)
dinsdag 20 juni 2017 - 20:07
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Jij hebt overduidelijk de video niet bekeken, Een trol wellicht?
woensdag 21 juni 2017 - 09:57
Polplastron

Polplastron

Ik bekeek de video en las "Tadpoles were imported" en ... toen haakte ik af: als een vijver of poel geschikt is voor amfibieën en of ander leven, dan zal dat leven er normaal gezien zelf wel inkomen.

Hier ligt de vijver nu een jaar of twee en er zitten massa's salamanders in die vrolijk voortplanten. Diep in mij brandt wel een zeker verlangen om hier ook ooit kikkers te zien (bij mijn vroegere woonst zat de vijver vol met bruine en groene kikkers evenals padden en dat was altijd "ambiance"), maar mijn verlangen is ondergeschikt aan de wetenschap dat het zeulen met dieren "not done" is.

Not done omwille van het gevaar op verspreiding van ziektes, not done omdat dieren zelf wel hun weg vinden naar geschikte plekken en not done omdat ik mijn eigen belang niet wil zetten boven dat van de dieren vanuit een respect voor al wat leeft.

Ik begrijp dat je dit liever allemaal niet hoort, maar begrijp ons ook even als we het je toch even zeggen. En dat laatste is echt wel met alle respect voor jou als mens hoor!

Groeten,

Pol
woensdag 21 juni 2017 - 14:56
sugar

Sugar

Ik heb de video wel gezien. Maar jij heb duidelijk geen kaas gegeten van de stijlvorm ironie.
woensdag 21 juni 2017 - 23:59
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Dit is nu de reden waarom ik geen Nederlandstalige video's maak en ik maar lid ben van 2 Nederlandstalige fora! (die ander gaat niet over tuinieren of vijvers) Ik heb geen enkele klacht gehoord op Engelstalige fora, daar wordt positief gereageerd op het filmpje. Want zelfs iemand die het metrische systeem niet gebruikt weet dat 200 meter een afstand van niks is en verspreiding van eventuele ziektes op zo'n kleine afstand onvermijdelijk is. Tenzij ik alle kikkers die mijn tuin in komen door het toilet spoel...

Wees niet bang, verdere updates en de mogelijke uitbreiding met een beekje van zo'n 10 meter lang zal hier zeker niet geplaatst worden. (Ik kijk wel uit!!!)


En als laatste woorden: Dank jullie wel voor het nogmaals duidelijk maken wat voor zeurderig k#t volkje Nederlanders (en Belgen) zijn, ik schaam mij ervoor deels Nederlands te zijn!


donderdag 22 juni 2017 - 10:26
Boerke

Boerke

Wij zijn al meer dan 20 jaar in het bezit van een vijver ; ongeveer 15 vierkante meter wateropp. en 7500 l. water in de vijver en 1500 l. water in de moerasvijver die er achter gelegen is.
Ik versta uw reacties op de reactie van de andere leden. Je hebt er uren,misschien wel dagen aan gewerkt en nu wordt je ,volgens u, gewoon de grond ingeboord. Niets is meer goed wat je net gedaan hebt.
Ik sta 100% achter hun reacties. Uit hun reacties moet je leren en dat heb ik jaren geleden ook gedaan. Je zou hen dankbaar moeten zijn dat ze de negatieve kantjes op tafel leggen .Op bijgevoegde foto zie je hoe onze vijver er nu uitziet door naar hen te luisteren. Een vijver vol flora en fauna.

Vijvers & Vissen

donderdag 22 juni 2017 - 11:29
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik begrijp dat je dit liever allemaal niet hoort, maar begrijp ons ook even als we het je toch even zeggen. En dat laatste is echt wel met alle respect voor jou als mens hoor!


Als daar dan de reactie op komt:
En als laatste woorden: Dank jullie wel voor het nogmaals duidelijk maken wat voor zeurderig k#t volkje Nederlanders (en Belgen) zijn, ik schaam mij ervoor deels Nederlands te zijn!


Dan schaam ik me ook echt wel een beetje ... omdat ik er blijkbaar niet in geslaagd ben om mijn boodschap op de juiste manier over te brengen waardoor jij je nu aangevallen voelt, wat helemaal niet de bedoeling was!

@Boerke: mooie samenvatting en fijn dat je constructief reageert op zowel de vraagsteller als op de reageerders. Blijkbaar heb ik het iets hierboven minder goed kunnen verwoorden, ook al was mijn boodschap dezelfde.
donderdag 22 juni 2017 - 15:37
sugar

Sugar

Je komt hier gewoon even melden dat je - ondanks kennis van de wetgeving terzake - deze straal negeert, en dan ben je op je tenen getrapt omdat er wat kritiek komt.

donderdag 22 juni 2017 - 23:42
Boerke

Boerke

@ Sugar; Wel opbouwende kritiek.
vrijdag 23 juni 2017 - 11:53
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Oh, is het opbouwend. In dat geval mogen jullie hier wel de uitbreiding komen scheppen.

(Ik had dat idee al voordat de kikkers en salamanders kwamen, eerst wilde ik een zoutwatersysteem gebruiken voor de beek. Dan heb je altijd helder water, door de lage chloorproductie.)
zaterdag 24 juni 2017 - 12:17
Boerke

Boerke

Wat ik doe voor helder water? Een gewone filter met UV-lamp en een moerasvijver van 1500 liter. Tot een 10 cm onder het wateroppervlak is deze gevuld met substraat waar verschillende moerasplanten in staan. Op de grens van moeras- en visvijver liggen dan nog eens stenen waar het water door moet. Hier blijft dan veel vuil achter wat ik regelmatig verwijder(zie foto;rechts v.d. stenen is de moerasvijver). Zo wel winter als zomer stroming houden. In de winter gaat de filter er van tussen om niet te bevriezen. De stroming voorkomt ook het totaal dichtvriezen van de vijver.
En als ik bij moet vullen ; met leidingwater van "voor" de waterontharder. Speciaal een kraan in de garage laten plaatsen. Er achter is slecht voor de vissen.
En voor de rest....laat de natuur zijn gang maar doen.

Vijvers & Vissen

zaterdag 24 juni 2017 - 14:15
leerling

Leerling

Voor de rest ga ik niet reageren, de toonzetting van uw schrijfsel bevalt mij niet.

Moeten we ons spiegel aan jouw toonzetting?

En als laatste woorden:

Hier werd ik even hoopvol.

Ik heb geen enkele klacht gehoord op Engelstalige fora, daar wordt positief gereageerd op het filmpje. (...) Dank jullie wel voor het nogmaals duidelijk maken wat voor zeurderig k#t volkje Nederlanders (en Belgen) zijn

Je hebt het niet zo bedoeld, maar ik kan dit eigenlijk alleen maar beschouwen als een groot compliment.
Als je liever ja-knikkers hebt dan kritische mensen, dan zit je op het verkeerde forum.

Je krijgt hier kritiek die je zou kunnen doen nadenken. Mensen geven je suggesties over wat je anders had kunnen doen en hoe je je project zou kunnen verbeteren. Ze tonen je foto's over hun geslaagde projecten en leggen uit hoe die werken.
Je enige antwoord is blijven schelden en jennen.

Wat probeer je eigenlijk te bereiken?
zaterdag 24 juni 2017 - 15:08
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Wat probeer je eigenlijk te bereiken?


Youtube views.
dinsdag 27 juni 2017 - 16:33
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Wat ik doe voor helder water? Een gewone filter met UV-lamp en een moerasvijver van 1500 liter.


Een UV lamp heb ik ook overwogen voor mijn project, maar dit zal op zijn vroegst volgend jaar worden pas. Ons zwembad staat al enige tijd, waarmee tuinwerkzaamheden op zijn vroegst ergens in september weer beginnen. (Op onkruidbranden na, dat moet nu eenmaal gebeuren om de zoveel weken.)
vrijdag 30 juni 2017 - 23:03
Polplastron

Polplastron

In een vijver zonder vissen en met veel planten is een UV-lamp geheel overbodig: ons drie jaar oude vijvertje is kraakhelder, zit vol salamanders en ander leven, ...

Vijvers met vissen, maar met veel planten of een plantenfilter blijven ook mooi helder; in een vorig leven had ik een koi-vijver met daarnaast een moeraszone vol planten die overliep in de vijver; ook in de vijver zelf stonden robuuste planten zoals Thalia, Iris, Pontederia en Typha minima rechtstreeks in grind (geen vijvermandjes en geen vijvergrond dus) en ook daar was het water het hele jaar door kraakhelder. Een UV-lamp heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt ...

Groeten,
Pol
zaterdag 1 juli 2017 - 10:49
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

In het huidige "vijvertje" zat heel veel alg, de kikkervisjes hebben dat mooi opgegeten, maar in een beekje met alleen keien en grind waar water doorheen gepompt wordt gaat dat natuurlijk niet werken.Het voordeel van een UV lamp is dat de kikkers en salamanders gewoon kunnen blijven, iets wat met chloor (en koperionen) uit een zoutwatersysteem natuurlijk onmogelijk is.

Maar mijn vrouw wil op zijn minst een houten ombouw om het huidige zwembad, de kans is dus groot dat het hele perk met vijvertje gaat verdwijnen. (Als ik toch moet gaan bouwen, dan gaat er een groter zwembad deels de grond in.)
zondag 2 juli 2017 - 21:58
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Paar dagen geleden gespot, een bijna kikkertje, zo'n centimeter lang van kop tot staart. De meeste kikkervisjes in de vijver hun kop is al groter! Zag vandaag overigens een vrij groot kikkervisje dat nog helemaal geen begin van achterpootjes heeft. Een laatbloeier?

Vijvers & Vissen

zondag 16 juli 2017 - 00:46
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Weinig nieuws in het vijvertje, behalve dan dat mijn kleine algenetertjes (kikkervisjes) nergens meer te bekennen zijn en de algen dus weer weelderig groeien. Daarnaast heb ik voor het eerst last van kroost, mogelijk door een voor mijn tuin niet inheemse kikker meegenomen. Kortom: ik moest het vijvertje zelf dus schoonmaken. Ondanks dat ik dit voorzichtig deed waren de bewoners er niet blij mee. Meteen ook de klimop terug gesnoeid, waardoor we een kijkje kunnen nemen in de ingang van de "grot" dat dienst doet als hibernaculum.

Vijvers & Vissen

dinsdag 15 augustus 2017 - 20:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon