menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Sommige waterplanten doen het niet goed

AAV

AAV

Beste allemaal,
We hebben recent een vijver aangelegd en zijn nu wat aan het experimenteren met vijverplanten.
Meerder planten, zoals waterpest, gele lis, waterdrieblad, doen het goed, het water is ok volgens de gemeten waardes, er zitten 10 goudwindes in de vijver.
Maar een aantal waterplanten doen het niet goed.
Van het in de moeraszone geplaatste aarverderkruid blijft bijna niets over,
Ook lidsteng in de buurt wordt precies opgegeten, langs de onderzijde van de plant blijft niets van de blaadjes over.
De vissen zouden de planten niet opeten. De planten staan in substraat met daarboven kiezel.
Wat kan dit veroorzaken ?
Waarom willen deze planten niet, terwijl andere het wel goed doen ?

Vijvers & Vissen

zondag 11 juni 2017 - 09:20
Polplastron

Polplastron

Waarom willen deze planten niet, terwijl andere het wel goed doen ?


Een vijver heeft vooral tijd nodig. Planten die je dit jaar gezet hebt, zullen pas volgend jaar of misschien zelfs het jaar daarop pas écht mooi presteren.

Waarom sommige planten het wel doen en andere niet is niet altijd duidelijk. Ik heb hier in mijn vijver bijvoorbeeld gekroesd fonteinkruid staan; als ik bij andere forumleden hoor, blijkt het dat deze planten vaak niet lang leven in een vijver. Bij mij was dit tot voor dit jaar de best presterende zuurstofplant; hij doet het nu nog steeds goed, maar eindelijk zijn het vederkruid en de waterranonkel ook in gang geschoten.

Lidsteng stond hier vorig jaar nog zielig te wezen en dit jaar groeit hij mooi de boel vol.
De Thalia dealbata raakt nu nog steeds niet boven 60cm boven water terwijl dit een hoge plant moet worden; hopelijk volgend jaar?

Mijn vijver is nu aan z'n derde levensjaar bezig en ... wordt enkel mooier!
Geef het tijd en ... durf te experimenteren als iets niet goed lukt.

Groeten,
Pol
zondag 11 juni 2017 - 11:09
AAV

AAV

Bedankt,
Je geeft me moed en ik zal wat geduld moeten hebben blijkbaar.
zondag 11 juni 2017 - 23:08
vincent1971

Vincent1971

Beste AAV,

Slechte groei van zuurstofplanten in de vijver komt heel veel voor. Meestal ligt de oorzaak in een te lage waterhardheid. Op deze pagina kun je precies nalezen hoe je de groei van zuurstofplanten in de vijver kunt verbeteren: https://www.vijverhulp.nl/mineralclay.htm

Goede groei van zuurstofplanten is erg belangrijk, want deze planten houden de vijver helder.
zondag 25 februari 2018 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon