menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver aanleggen zonder folie

Ga naar meest recente reactie

PollekeBok

PollekeBok

We hebben een grote tuin en ik zou in de zomer graag een natuurlijke vijver willen maken zonder folie (oid). Heeft iemand tips, sites, boeken voor me? Waar moet ik rekening mee houden? Wat is er nodig om water in de vijver te houden? Hoe groot moet de vijver minimaal zijn? Ik hoor het allemaal heel graag!
vrijdag 19 mei 2017 - 15:10
Roeli

Roeli

Het hangt ook af van de grondwaterstand.
Wanneer dat heel laag is, krijg je volgens mij je vijver nooit vol.
Als je toch folie gaat gebruiken, leg er dan eerst oude , maar wel hele, vloerbedekking onder.
vrijdag 19 mei 2017 - 15:40
Polplastron

Polplastron

Je zou kunnen werken met klei, maar volgens mij is daar als particulier moeilijk aan te beginnen.
Wat is precies de reden dat je niet met folie wil werken?
zaterdag 20 mei 2017 - 09:46
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Gokje Pol? lekkage, lelijke randen ?, hoeft allemaal geen probleem te zijn
Ineke
zaterdag 20 mei 2017 - 11:20
leerling

Leerling

Vijvers zijn mooi, maar vragen ook onderhoud. En trekken ook allerlei dieren aan. Zelf vind ik de kikkerconcerten vanuit een vijver een 50 m verderop rustgevend, maar wat verder wordt een Natuurpunter, die nochtans in onze gemeente de drijvende kracht is achter de jaarlijkse overzetacties voor amfibieën, zowat gek van de kikkers die de weg hebben gevonden naar zijn vijvertje.

's Morgens geniet ik, al tandenpoetsend, vanuit de badkamer van de vogels, eekhoorns en katten die ons mini-vijvertje bezoeken om erin te badderen of er te drinken. Wat later op het jaar weten ook libellen en waterjuffers die halve vierkante meter te vinden. Misschien de reden dat we geen overlast hebben van muggen.

Soms droom ik van een wat grotere vijver, maar momenteel vraagt de rest van de tuin nog te veel aandacht.

"Het vijverboek" van Ada Hofman is een klassieker als het over natuurlijke vijvers gaat. Zij heeft zelf een vijvertuinencomplex aangelegd om uit te zoeken wat al dan niet werkt. Door gebrek aan subsidie dreigde dat werk verloren te gaan, maar zo te lezen gaan de tuinen in juni weer open. Zie: https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/

Als je niet van folie houdt, kan je klei als grondlaag gebruiken. (Zie bv. http://www.ikwileenvijver.nl/2011/12/aanleg-natuurlijke-klei-vijver-1200-kuub.) Met mijn eigen droom in het achterhoofd heb ik die link opgeslagen, maar stel ik er mij toch ook vragen bij, vooral omdat onze tuin uit wel erg droge zandgrond bestaat:
- hoe dik moet die kleilaag zijn?
- hoe diep wortelen de planten die we in de vijver willen? M.a.w.: hoe dik moet de substraatlaag zijn om te vermijden dat de kleilaag wordt aangetast
- gaat het bodemleven de substraatlaag en de kleilaag uiteindelijk niet vermengen met de aanwezige ondergrond?
zaterdag 20 mei 2017 - 13:06
svoffel

Svoffel

Dag Polleke,


Wij hebben hier een klein vijvertje zonder folie, we hebben zware natte klei maar toch als het erg droog is komt de vijver ook bijna droog te staan, de grond blijft echter wel nat.
Afmetingen ongever 3 op 2.50 en 1m diep.
Nu met het langdurige droge weer stond er nog 40cm water in. Maar verleden jaar heeft hij een tijdje zonder water gestaan. Vermits er geen vissen inzitten is dat geen probleem.
Toch gaan we dit jaar ervoor zorgen dat we het "regenwater" van ons dak gedeeltelijk in het vijvertje laten lopen, als het nodig is, ook gaan we het groter maken zo kan ik meer planten erin zetten.
Ondertusen na 1,5 jaar zitten er salamanders en kikkers erin. De enkele planten die erin staan hebben de droge periode zonder probleem overleefd.
Snoekkruid en 1 kleine waterlelie.
Maar een hele grote vijver is voor ons niet nodig, we wilden graag de Libellen en de rest is vanzelf gekomen.

@ Leerling,
Lees dat de vijvers van Ada weer open staan voor publiek, dat is pas goed nieuws, heb er eens een hele reportage over gezien, dat moeten ze behouden .

groetjes
zondag 21 mei 2017 - 09:22
edwin2

Edwin2

hallo ,

ik ben nieuw hier , wil dit jaar een natuurvijver aanleggen in de tuin van ons nieuw aangekocht huis , liefst wil ik dat doen zonder folie , heb wel een bronnetje in de tuin dat winter en zomer loopt , de vijver zou ongeveer 15mx10m worden , hoe zit dat dan met de ondergrond , hoe ben ik zeker dat de vijver niet droog komt , laat jullie ervaring maar horen !!!
maandag 12 februari 2018 - 12:26
zuurtje

Zuurtje

Het leven zit vol onzekerheden ,ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken.
Maak maar foto's van begin tot eind. Leerzaam voor iedereen!!
Ineke
maandag 12 februari 2018 - 12:40
svoffel

Svoffel

Edwin,

Als je zandgrond hebt denk ik dat het toch moeilijk zal zijn zonder folie, zelfs met een bron.
Maar ga eens op de websites kijken die Leerling hierboven geeft. Heel veel informatie.

En ja, als we foto's kunnen zien is dat super.

groetjes

Svoffel
maandag 12 februari 2018 - 17:05
edwin2

Edwin2

ja fotos kan ik nog nie meesturen , zal da zeker doen , kan er pas in mei aan beginnen
heb wel een foto waar de vijver ongeveer moet komen
welke grond daar is moet ik nog onderzoeken

Vijvers & Vissen

dinsdag 13 februari 2018 - 09:47
zuurtje

Zuurtje

Oké!
Ineke
dinsdag 13 februari 2018 - 13:57
svoffel

Svoffel

Plaats genoeg voor een mooie vijver, rap mei , dan kun je eraan beginnen.
dinsdag 13 februari 2018 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon