menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alle kikkervisjes in één dag weg!

Ga naar meest recente reactie

The Denying Dutchman

Tekst aangepast

The Denying Dutchman

Gisteren van een vriendin kikkervisjes gekregen, omdat we nog maar één kikker in ons kleine vijvertje hebben van de 4 of 5 die we vorig jaar hadden en één kikker kan geen leuke dingen doen. Ons vijvertje was ooit een waterval, kortom een kleine bak met daarachter een holle waterval, ooit door een vorige bewoner gemaakt, ik had er geen belang bij dus laten overgroeien. Kortom, een veilig omgeving voor kikkers en zelfs een salamander vorig jaar!

Het enige wat ik af en toe doe met het vijverbakje is dode bladeren en "zwevende" algen eruit harken, waarbij ik de bodem onberoerd laat. Nu weet ik dat kikkervisjes een lekkere snack zijn, maar allemaal opgegeten lijkt mij nogal sterk. Ik gebruik nooit gif of meststoffen of andere chemicaliën in de tuin.

(Ik heb gisteren de kikkervisjes net zoals bij vissen eerst aan het nieuwe water en temperatuurverschil laten wennen. Ik heb geen vissen in het vijvertje.)

Iemand enig idee?

Vijvers & Vissen

woensdag 10 mei 2017 - 19:00
Roeli

Roeli

Ze vonden hun nieuwe onderkomen en zijn weggegaan.
Zoek eens in de rest van de tuin.
woensdag 10 mei 2017 - 19:29
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Op de foto zie ik echt nog wel kikkervisjes zonder poten; het lijkt me dan ook straf dat die een "ander onderkomen in de tuin" zouden gevonden hebben.
Er zijn veel mogelijke verklaringen voor het "verdwijnen" van je kikkervisjes.
1) Ze hebben zich gewoon ergens onderaan de vijver verscholen
2) Ze zijn verorberd door een of ander dier (kat, ijsvogel, reiger, bootsmannetjes, geelgerande watertor, ...)
3) Ze zijn gestorven omdat de samenstelling, temperatuur, ... van het water toch niet ideaal voor hen was.

In elk geval wil ik je graag nog meegeven dat ik niet zo'n fan ben van het (overigens wettelijk verboden) zeulen en heulen met amfibieën, hun eieren of hun jongen. Door dieren te introduceren in een ander milieu help je mee aan het verspreiden van eventuele ziektes en bovendien is een kikker niet zomaar een kikker. In verschillende regio's komen verschillende kikkers en amfibieën voor; als je een andere (eveneens inheemse) soort daar introduceert kan dit gevolgen hebben.

In mijn vijver zijn salamanders vanzelf gekomen; moest ik destijds kikkerdril of kikkervisjes hebben geïntroduceerd dan zouden deze salamanders zich hier nu niet zo vlijtig voortplanten in de vijver. En ... ik geef toe dat ze minder spectaculair aanwezig zijn dan kikkers, maar de zeldzame keren dat ik een salamander zie lucht happen en de vele keren dat ik er per ongeluk een in mijn net heb (bij het verwijderen van algen) zijn het voor mijn part meer dan waard!

Let op: bovenstaande is GEEN verwijt noch is het betweterig bedoeld: ik roep echter elke vijverbezitter op om hier bewuster mee om te gaan.

Ik bedenk mij ook de reden waarom er ineens nog maar één kikker zat: zou het kunnen dat er in de omgeving onvoldoende vijvers waren of dat er door vervuiling geen mogelijkheid meer was om voort te planten? Jouw kleine vijvertje is misschien te klein om voortplanting te voorzien? Had je in het verleden al eens (spontaan) kikkervisjes of -dril?

Groeten,
Pol
woensdag 10 mei 2017 - 20:02
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Op zo'n 200 meter loop afstand is een grote vijver Pol, ik denk dat de kikkers daar heen getrokken zijn. Ik had vorig jaar overigens ook een pad met een jonkie in de tuin.

De kikkervisjes zijn voor zover ik weet als kikkerdril uit de grote vijver geplukt door de kinderen van onze vriendin. Wij deden dat als kinderen destijds allemaal. kikkerdril in een doorzichtige bak of emmer en terug zetten als het kleine kikkertjes werden.

Mogelijk dat de kikkervisjes inderdaad op de bodem zitten. Door de overhang van het waterval gedeelte is het vrijwel onmogelijk voor een vogel of ander dier om alle kikkervisje op te hebben kunnen eten. Ik heb overigens gekeken voor Geelgerande watertorren, heb er gelukkig geen. Die krengen vreten zelfs goudvissen aan!
woensdag 10 mei 2017 - 22:21
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Ik zag vandaag een tweede nog niet volgroeide kikker en het salamandertje is er ook nog!

Vijvers & Vissen

vrijdag 12 mei 2017 - 01:00
The Denying Dutchman

The Denying Dutchman

Kikkervisjes zijn inmiddels allemaal opgegeten, er bleek een tweede salamander bij gekomen te zijn in mijn piepkleine bakje! Heb ze op video weten vast te leggen, die volgt nog ergens.
zondag 14 mei 2017 - 20:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon