menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Waterplanten versus naaktslakken

Ga naar meest recente reactie

IngridEveline

IngridEveline

Hallo allemaal! Ik heb me zojuist op dit forum geregistreerd, omdat ik met een probleempje zit waar ik op het wijde web geen antwoorden op vond. Hopelijk is er hier iemand die raad weet.

Enkele feitjes vooraf:
Ik heb een stadstuin waarin ik biologisch en fauna-vriendelijk tuinier.
Ik heb enorm veel huisjesslakken en naaktslakken in mijn tuin. Ik ben niet op zoek naar bestrijding ervan.
Ik heb vorig jaar 4 vijverbakken in mijn tuin ingegraven (2 van 70 bij 45 cm, 2 van 65 bij 35 cm, max 50 cm diep).

Het probleem:
Toen ik nog maar 1 vijverbak had ingegraven heb ik uit de vijver van mijn moeder wat waterplantjes gekregen: waterpest en een kleine waterlelie (exacte soort onbekend). De lelie bleek enorm aantrekkelijk voor de naaktslakken. Ze kropen de vijver in, vraten zich vol (ik heb met eigen ogen gezien dat ze ervan aten) en verdronken vervolgens.
Af en toe zag ik een dode naaktslak drijven, die viste ik er dan uit. Na twee maanden bleken er echter veel meer te zijn verdronken en gezonken. Het resultaat was een vijver verzadigd met verdronken, uit elkaar gevallen en half gedesintegreerde naaktslakken. Ik heb de vijver toen leeggehaald. Ik gruwel al van een in een schaaltje bier verdronken slak, dus dat was het smerigste klusje ooit!

Nu wil ik meer waterplanten aan mijn vijvers toevoegen, maar het drama van de verzopen naaktslakken wil ik nooit meer meemaken, blegh. De waterpest laten ze met rust, watermunt ook, maar ik wil wel graag wat meer. Op het moment heb ik geen kikkers e.d. in de tuin, als de vijvers meer schuilplekjes (planten dus) hebben kan ik ook wat kikkerdril of kikkervisjes uit de vijver van mijn moeder overhevelen.

De hamvraag: heeft iemand tips voor waterplanten waar naaktslakken vanaf zullen blijven? Ik zoek drijfplantjes, planten voor in mandjes in het diepe deel en in ondiepere delen, van alles.
vrijdag 21 april 2017 - 11:55
LT

LT

Misschien is dit een idee: Zet er een slakkenhekje langs, kunnen ze er niet meer IN. Plant er vlak bij een krop sla, daar zijn ze ook dol op
vrijdag 21 april 2017 - 12:30
zuurtje

Zuurtje

off topic
haha en ik had een probeersel met schapenwol om van de sla af te blijven, en het lukte

Vijvers & Vissen

vrijdag 21 april 2017 - 14:21
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En ik zou haast een vijver gaan graven met een waterlelie erin. Krijpen die naaktslakken niet meer door mijn tuin. Het was vorig jaar heel erg met huisje slakken en naaktslakken. En ze zijn verzot op mijn hosta's.
vrijdag 21 april 2017 - 16:22
IngridEveline

IngridEveline

Bedankt voor jullie reacties!
Een hekje eromheen zal lastig worden, aangezien ik de buitenranden heb afgewerkt met stenen (gerecycled puin dat de vorige bewoners doodleuk door de hele tuin hebben begraven). Ik zat ook al te denken aan kopertape, maar 1 overhellende plant ernaast en ze maken er een brug van en kruipen zo over de tape heen. Met schapenwol kan ik misschien wel wat, dat kan ik tussen de stenen steken. Ik vermoed echter dat ik dat dan regelmatig zal moeten aanvullen, vogels vinden dat vast heerlijk als nestmateriaal.

Joukje, ik raad je een vijver van harte aan. Dat trekt ook natuurlijke vijanden van slakken zoals kikkers en padden aan. Maar een vijver als slakkenval, dat zou ik iedereen graag besparen. Het gaat enorm stinken. Denk je even in hoe een in bier verdronken slak eruitziet. En dan dat die uit elkaar valt. En dat x 1000. Ik loop nog liever door een gierpoel dan ooit nog een vijver vol dode slakken te moeten legen.

Voorkomen is echter nog steeds beter dan, eh, barricaderen, dus ik sta nog steeds open voor waterplantsuggesties.
zaterdag 22 april 2017 - 11:50
edzerd01

Edzerd01

Naaktslakken hebben een hekel aan koffiedik en cacaodoppen. Randje om de vijver proberen!
Succes!
dinsdag 21 november 2017 - 15:21
LT
dinsdag 21 november 2017 - 17:44
IngridEveline

IngridEveline

Ik drink zelf geen koffie, dus het is lastig aan genoeg koffiedik te komen. Cacaodoppen zijn giftig voor katten, veel van de buurtkatten komen dagelijks in mijn tuin spelen, doezelen, drinken etc. dus dat is onveilig.
En slakken eten? Ik gruwel al bij het idee alleen al (nog los van dat ik vegetariër ben)

Inmiddels heb ik onder andere kattenstaart en krulpitrus in de vijvers staan, die laten ze met rust. Door watervlooien toe te hebben gevoegd is het water ook helder genoeg om een eventuele drenkeling te kunnen zien voordat hij uit elkaar valt.
woensdag 22 november 2017 - 15:45
Patrikc

Patrikc

Cacaodoppen zijn giftig voor katten


Wat een onzin
woensdag 22 november 2017 - 16:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon