menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Waterslakken eten te veel waterplanten op

Ga naar meest recente reactie

Mazinger

Tekst aangepast

Mazinger

Ik ben vorig jaar gestart met een kleine waterbak van +- 600 liter met de bedoeling daar wat plantjes in te zetten. Van dit formaat had ik al gehoord dat het niet makkelijk ging zijn maar dat is eigenlijk heel goed meegevallen. Vorig jaar in november heb ik hem gevuld met leidingwater, een kleine pomp met uv filter geïnstalleerd en er vanaf april ook wat plantjes in gezet. Waterkwaliteit is getest en ok.

De planten hebben het naar hun zin en groeiden goed in het seizoen, maar worden wel systematisch door waterslakken aangevreten. Aanvankelijk liet ik die beestjes gewoon zitten omdat ik dacht dat wat leven in deze brouwerij alleen maar goed kon zijn, maar na een paar weken deed ik er de dikste systematisch uit. Ik dacht dat daarmee het euvel wel verholpen zou zijn, maar nu merk ik dat er eigenlijk constant kleinere slakken inzitten die er toch nog in slagen een te groot volume planten op te eten.

Hoe krijg ik de slakken eruit? Ze komen heel waarschijnlijk mee met de gekochte waterplanten...

Vijvers & Vissen

donderdag 15 september 2016 - 17:28
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

...... aanhouder wint, maar slakken zijn hermafrodieten, dus planten zich zelf voort

Ineke
donderdag 15 september 2016 - 19:14
LT

LT

Lijkt me een interessante site:
https://tallsay.com/page/4294974355/zoetwaterslakken-voor-in-de-vijver-nuttig-of-schadelijk
donderdag 15 september 2016 - 22:34
zuurtje

Zuurtje

Mooie aanvulling

Ineke
donderdag 15 september 2016 - 22:38
Mazinger

Mazinger

Ik zal het anders stellen; zijn er planten die de slakken niet zo erg lusten?

De Kikkerbeet was snel op, en Krabbescheer eigenlijk ook wel. Aarvederkruid was al heel wat beter bestand, dus ik vermoed dat er nog andere zijn die beter gaan lukken...
zaterdag 17 september 2016 - 11:51
LT

LT

Andere vraag: Welke vissen zitten er in? Er zijn soorten die bijna alle planten opeten...
zaterdag 17 september 2016 - 14:00
Dona en Peter

Dona en Peter

Uit de link die LT doorstuurde ( waarvoor dank ) maak ik eigenlijk op dat het niet de slakken zouden zijn die de boosdoeners zijn?
zaterdag 17 september 2016 - 16:13
Mazinger

Tekst aangepast

Mazinger

Er zitten geen vissen in deze bak, en met het blote oog is zichtbaar dat de beestjes (in klein stadium weliswaar) van de planten aan het eten zijn.
zondag 18 september 2016 - 10:59
LT

LT

Probeer eens met een slablad. Vroeger gebruikte ik dit in mijn aquaria. Vooral de kleintjes worden er door aangetrokken.
zondag 18 september 2016 - 11:22
Mazinger

Tekst aangepast

Mazinger

Ah eerste goed idee!!
zondag 18 september 2016 - 14:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon