menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverfolie bolt op

Ga naar meest recente reactie

carinehelsen

Carinehelsen

Sinds een 4-tal weken bolt mijn vijverfolie op tot boven het wateroppervlak.
Weet iemand hiervan de oorzaak en eventueel hoe ik dit oplos?
woensdag 13 juli 2016 - 12:34
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Zou het kunnen dat het grondwater de folie omhoog duwt?

De enige oplossing die ik even bedenk is de folie naar beneden houden d.m.v. stenen en plantenmanden?! Misschien hebben anderen betere alternatieven want ik zou niet meteen weten hoe je dat even snel terug in orde maakt zonder alles eerst terug leeg te maken.

Hoe oud is je vijver eigenlijk?
woensdag 13 juli 2016 - 12:42
carinehelsen

Carinehelsen

20 jaar, ik dacht ook aan grondwater maar de vraag is natuurlijk, hoe los ik dat best op.
woensdag 13 juli 2016 - 15:13
Polplastron

Polplastron

Ik zou de vijver (als dat nog kan) volledig leegmaken.
Daarna kan je de folie terug goed leggen (na eventueel grondwater weg gepompt te hebben).
Zet vervolgens een aantal plantmanden met planten in grind en/of grote stenen in de vijver met zeker een aantal extra's in de hoeken gezien het probleem zich waarschijnlijk zal herhalen.

De randen van de vijver heb ik hier afgewerkt met een stapelmuurtje van straatstenen met daarachter wat grind en op de bodem staan planten dus op die manier zou het probleem dat jij ervaart niet mogen voorkomen.

Grts;

Pol
woensdag 13 juli 2016 - 18:15
Tuinman65

Tuinman65

Ook gasvorming onder de folie is een mogelijkheid.
Leo
woensdag 13 juli 2016 - 23:28
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ook gasvorming onder de folie is een mogelijkheid. Leo


Dat lijkt me aannemelijker dan de grondwateruitleg, zolang het grondwater lager staat dan het vijverniveau kan dat grondwater fysisch onmogelijk de folie omhoog stuwen want de druk van het vijverwater is groter... en als het (grond)water hoger zou staan dan de vijver dan heb je overstroming. Dat is niet vermeld dus zal wel niet het geval zijn. Ik ga er dan wel van uit dat de vijver normaal tot aan de rand gevuld is.

Misschien heeft de maandenlange regenval de bodem zo verzadigd dat bepaalde anaerobe verteringsprocessen zich voordoen waarbij gasvorming ontstaat en er een luchtbel/gasbel onder de folie zit.

't is maar een denkpiste.
woensdag 13 juli 2016 - 23:41
Polplastron

Polplastron

Inderdaad; ook een mogelijkheid en misschien meer plausibel.
Ik had daar niet aan gedacht; mijn fout!
De "oplossing" blijft echter hetzelfde tenzij er anderen meer weten?
donderdag 14 juli 2016 - 00:19
carinehelsen

Carinehelsen

Alvast bedankt! Dat wordt een werkje. Tenzij iemand een andere oplossing weet?
donderdag 14 juli 2016 - 18:49
Tuinman65

Tuinman65

Indien gasvorming de oorzaak is dan is dit op te lossen door een bodemafvoer te installeren en hierop een buis aan te koppelen die net boven het waterpeil uitsteekt.
Zo kunnen gassen ontsnappen.
Dit is eerder een werkje voor een professionel.
Leo
donderdag 14 juli 2016 - 23:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon