menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverpomp

Ga naar meest recente reactie

dieter ooms

Dieter ooms

goeie avond ik heb ene vijver liggen van 293x140x80 welke pomp kan ik best gebruiken liefst een op zonneinergie liefst krachtige genoeg voor een waterval te bevoorraden van water
maandag 14 december 2015 - 19:50
dieter ooms
maandag 14 december 2015 - 20:05
MC_Kloppedie

MC_Kloppedie

Ik heb dezelfde vraag
maandag 4 april 2016 - 15:47
Polplastron

Polplastron

De vijvergrootte is relevant, maar ook de opbouw en grootte van de waterval of een ander waterelement is belangrijk. Met teveel waterdoorstroming loopt er misschien iets over of haal je heel de vijver overhoop, maar met te weinig lijkt het ook nergens op.

Een simpele, low-tech methode is dat je je waterval of waterelement aansluit op de tuinslang en de kraan zodanig opendraait dat je een mooi en bevredigend effect krijgt. Laat nu de kraan openstaan en leg de tuinslang in een emmer. Als je even de tijd opneemt waarin die emmer (meestal zo'n 10 liter) volloopt, dan kan je snel berekenen wat de minimum-capaciteit van je pomp moet zijn.

Hou er wel rekening mee dat je net iets meer moet hebben gezien de capaciteit vaak wat afneemt met de hoogte van je waterelement.

Ik heb deze "truc" toegepast bij mijn fontein en dat gaat erg goed. Wel kan ik mijn pomp nog een beetje regelen zodat ik dit helemaal kon optimaliseren, maar bij een waterval is dat minder van belang.

Groeten,

Pol

Vijvers & Vissen

dinsdag 5 april 2016 - 09:45
MC_Kloppedie

MC_Kloppedie

Bedankt Pol

Ik ga naast de vijver een halve regenton zetten en en ga de pomp naar daar aansluiten.
De overloop van de ton komt dan weer in de vijver.
Aangezein de overloop nog niet gemaakt is, zal ik deze aanpassen naar de stroom van water.

Ik ga wss FIAP Solarpompset Aqua Active Solar 300 halen.

gr

woensdag 6 april 2016 - 13:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon