menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Solar waterval pomp help en advies please

Fiona

Fiona

Ik heb een waterval gekocht, 2 elementen, samen zo'n 1.40 lang en ik schat ongeveer 60 cm hoog als ie gemonteerd is in de tuin. Uitloop moet in een speciekuip zijn, dus niet heel veel water.
Nou heb ik geen stroom in de tuin en ik kwam laatst op Solar vijverpompen. Lijkt me ideaal.

Maar voor ik zoiets ga kopen:
- werkt zo'n pomp echt goed? Zijn er mensen hier met ervaring daarmee? Ik snap dat als de zon niet schijnt, de pomp niet werkt. Maar is zo'n solar pomp en paneel wel durable? Niet net als die goedkope solarlampjes van de Action die na 2 weken al kapot zijn.


Ik overweeg de Esotec Solarpompsysteem Rimini Plus, die heeft een accu, zodat die ook na zonsondergang nog even doorgaat.
Pomp, geschikt voor een vijver 1-2M³
Pompvermogen max. 470 l/uur
Opvoerhoogte: maximaal 0,9 m

Vraag hierover: is dit voldoende grote pomp?
dinsdag 2 juni 2015 - 16:29
pplakke

Pplakke

ik heb vroeger zo iets gehad dat lucht belletjes maakt.
en dat werkte enkel als de zon heel hard scheen.
dus meer niet dan wel.
is wel al een tijd geleden dus misschien werken die dingen nu al beter.
woensdag 3 juni 2015 - 05:52
Polplastron

Polplastron

Over het al dan niet deugen van pompen op zonne-energie kan ik geen gefundeerde uitspraken doen. Wel ben ik van mening dat het beter is om een constante toevoer van stroom te voorzien zodat jij zelf kan bepalen wanneer de pomp opstaat en wanneer niet.

Het niet hebben van een stroomaansluiting in de tuin is geen groot probleem: in de meeste gevallen is een elektrische leiding snel gelegd (eventueel door een vakman). Een pomp op zonne-energie heeft ongetwijfeld ook ergens een zonnepaneel nodig en dat moet je dan ook maar op een of andere manier visueel weg zien te werken en dat lijkt met toch eerder moeilijk.

Over de capaciteit van de pomp kan ik wel een tip geven. Laat via de tuinslang eens water door je waterelement lopen en zet de kraan zover op dat het goed is. Vang daarna eens gedurende een minuut het water op of bekijk op je waterteller hoeveel water er in een minuut doorgestroomd is. Op die manier kan je mooi kijken hoe sterk je pomp moet zijn in liter/uur.

Groeten,

Pol
woensdag 3 juni 2015 - 08:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon