menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverstofzuiger

Ga naar meest recente reactie

miake

Miake

Ieder jaar, deze tijd ,kuisen wij de boorden en de wanden van ons vijvertje. Daar dit een heel lastige karwei is, vragen wij ons af of er een stofzuiger bestaat waarmee we die klus kunnen klaren ?
dinsdag 21 april 2015 - 10:53
RdB

RdB

Ik heb al meer dan dertig jaar een vijver en ben zelfs nooit op het idee gekomen om zoiets te doen. Dus gewoon overslaan?

Ruud
dinsdag 21 april 2015 - 11:16
jdcoster

Jdcoster

Nee hoor, eerst grondig schrobben, eventueel met bleekwater en dan een likje blauwe verf erop? Terwijl je de tuinkabouters schildert bijvoorbeeld. [afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dinsdag 21 april 2015 - 12:37
jdcoster

Jdcoster

Nu even ernstig. Hier werd dat ook in 25 jaar niet gedaan. De kikkervisjes 'grazen' nogal graag de algen af die op de randen groeien en mijn bijen komen drinken halen op het mos dat erop groeit. Ik zou ze dat genoegen niet willen ontnemen.[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
dinsdag 21 april 2015 - 12:40
Boerke

Boerke

Onze vijver aangelegd in 2001 . Gewoon jaarlijks wat te veel aan planten wegnemen en voor de rest; laat de natuur zoveel mogelijk zijn werk maar doen. Bij ons staat er gewoon een filter op waarna het in de moerasvijver stroomt.
En zoals jdCoster zegt : De kikkervisjes houden ook bij ons de zijkant proper.

Vijvers & Vissen

zondag 3 mei 2015 - 14:15
Tuinman65

Tuinman65

Geef vooral geen geld uit aan een vijverstofzuiger of je moest al naar een professionele gaan en die kost al gauw 5000 euro.
Een stofzuiger is eigenlijk bedoeld om de bodem te zuiveren.
Van de moment dat je met de zuiger de bodem raakt dwarrelt de modder al in het rond. Het zijn gedrochten.
Trouwens in een gewone tuinvijver is de modderlaag een must.
In een koivijver is dat een ander verhaal.
Leo
dinsdag 5 mei 2015 - 22:57
Bombycilla

Bombycilla

Mijn koi vinden de modderlaag ook heerlijk om eens wat muggenlarven en kokerjuffers te eten
woensdag 6 mei 2015 - 15:12
Polplastron

Polplastron

Hihi, pestvogel! Je weet goed genoeg wat Leo bedoelt!
Maar inderdaad; de koi zelf hebben geen last van de modderlaag, integendeel zelfs, maar het menselijk oog wil graag glashelder water en dat kan (zeker met een te groot aantal koi wat meestal het geval is) wel eens wat minder worden als die vissen gaan grondelen!

Groeten,

Pol
woensdag 6 mei 2015 - 19:26
Tuinman65

Tuinman65

Er zijn Koi en er zijn koi. Grote K en kleine k.
Waarschijnlijk heeft Dirk koi van 2 + 1 gratis en die gaan graag in die modder spelen.
Pol, natuurlijk weet hij ook dat karpers en heldere vijvers niet samen gaan, maar we kennen hem hé.
Ik heb Dirk toch leren waarderen via een ander forum, waar ik hem van een heel andere kant heb leren kennen.

Leo
woensdag 6 mei 2015 - 22:45
Polplastron

Polplastron

Er zijn Koi en er zijn koi. Grote K en kleine k.
Even off-topic. Eigenlijk zijn koi ook maar gewoon karpers; het is de waarde die wij er als mens aan toekennen die het verschil maakt: puur biologisch is er eigenlijk gen verschil. Die met grote K en die met kleine k hebben enkel een andere prijskaartje en de zogenaamde verzekering dat ze "écht" zijn. Enkel een echte "verzamelaar" kent echter het verschil tussen alle kweekvormen en kleurvariaties; voor een leek is dat veel minder zichtbaar. Je geeft er dan ook maar zoveel of zo weinig geld aan uit als je zelf wil. Maar dat is geheel off-topic natuurlijk!

Groeten,

Pol
donderdag 7 mei 2015 - 08:17
Bombycilla

Bombycilla

Toch serieus bedoeld hoor! Ik heb 4 koi grootste 60 cm ,kleinste 40 ze woelen inderdaad zo af en toe flink in de vijver dan zie je wel een stofwolkje maar dat is zo snel bezonken dat de vijver hiervan echt wel helder blijft.
Misschien dat mijn vijver groot genoeg (plus/min 35 m3) zodat ik daarom geen probleem heb , heb net het folie vervangen pvc werd na 25 jaar wel erg broos , nu epdm en een stuk groter gegraven , ik zal op een ander forum binnenkort wel eens weer wat foto's tonen , idd die van mij waren er 3 voor de prijs van 8 euro , voor de grootste is al goed geld geboden (200) maar ze liet zich niet vangen
donderdag 7 mei 2015 - 12:47
Tuinman65
donderdag 7 mei 2015 - 22:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon