menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer kan ik het beste het slib uit het vijvertje verwijderen

Ga naar meest recente reactie

libosa

Libosa

Hallo medeforummers,

Ik heb een klein voorgevormd vijvertje, gewoon om ook wat water in de tuin te hebben met mooie vijver- en moerasplanten.
inmiddels ligt hij er bijna 10 jaar en het heeft lang geduurd eer het ook een mooi helder vijvertje was, want ik had veel last van draadalg.
Twee jaar geleden had ik echter spontaan watervlooien in de vijver en in no time was het vijvertje kraakhelder. In de herfst verdwenen de watervlooien, maar niet verwacht kwamen ze in het voorjaar weer in grote getale tevoorschijn, dus nog steeds een kraakheldere vijver. Mij hoor je niet klagen...

Maar, nu het vijvertje zo helder is, is ook heel duidelijk te zien en te meten, dat er zeker 30 cm bezinksel in ligt en dus nog maar de helft van 60 cm diepte, dit heb ik met een stokje gemeten.

Nu zou ik graag toch wel een deel van dit slib willen weghalen, maar tevens ben ik dan een beetje bang, dat ik dan ook de watervlooien kwijt ben en dat wil ik niet!
Nu zat ik te denken, dat als de watervlooien eenmaal weer boven water gekomen zijn, het dan het moment is om dat slib te verminderen.
Is dat een juiste gedachte is dan ook mijn vraag...?

Groetjes Libosa
dinsdag 4 maart 2014 - 16:37
Bombycilla

Bombycilla

Kun je gewoon nu doen
dinsdag 4 maart 2014 - 16:57
libosa

Libosa

Tja, waarschijnlijk goed bedoeld, maar het is nu niet bepaald een onderbouwd antwoord over mijn zorg om de watervlooien kwijt te raken, dus ik kan er nog niet veel mee...

Zodra het vijverwater warm genoeg is, komen de watervlooien naar boven en is de oppervlakte bijna geheel oranje. Daarna gaan ze aan de slag om alle alg weg te eten, zowel in de vijver zelf als langs de kanten.
Echt bijzonder om te zien gebeuren als ik ernaar ga zitten kijken.
Maar bovenal, het vijvertje is daardoor wel kraakhelder geworden en dat is toch de trots van iedere vijverliefhebber, nietwaar

Groetjes Libosa

dinsdag 4 maart 2014 - 18:20
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb ook teveel slib, maar stoor je de salamanders en kikkers niet als je het er nu uithaalt?
dinsdag 4 maart 2014 - 19:15
Bombycilla

Bombycilla

Wanneer je het ook doet je verstoord altijd iets,maar nu het minst.
Watervlooien zullen in gezond water gewoon weer terug komen.
Je hoeft toch niet alle slib te verwijderen?
dinsdag 4 maart 2014 - 19:50
BOSVROUW

BOSVROUW

Inderdaad, bedankt!
dinsdag 4 maart 2014 - 22:01
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou daar toch mee wachten tot einde april/begin mei.
Misschien niet echt voor vraagsteller maar andere vijverliefhebbers lezen dit ook.
Leo
dinsdag 4 maart 2014 - 23:44
Bombycilla

Bombycilla

Ik ben ook vijverliefhebber,en vraag me me af waarom je dit in de slechtste tijd van het jaar zou moeten doen.
Dan verstoor je juist het meest
woensdag 5 maart 2014 - 07:54
Tuinman65

Tuinman65

Ik kan zo 5 argumenten opsommen waarom het nu niet de juiste periode is maar ga het niet doen.
Dat zou toch weer een eindeloze discussie worden en daar heb ik echt geen zin in.
Leo
woensdag 5 maart 2014 - 23:53
BOSVROUW

BOSVROUW

Maar ik zou het wel graag horen, leer altijd graag iets bij en wil zo weinig mogelijk verkeerd doen! misschien via m'n profiel? Dank op voorhand!
donderdag 6 maart 2014 - 08:24
libosa

Libosa

Ik sluit me aan bij Bosvrouw, want als de een zegt, dat het nu moet en de ander juist later in het jaar, schiet ik er niet veel mee op...

Gisteren wat proberen op te zoeken over watervlooien op Internet, maar ik kom niet veel verder dan het kweken van watervlooien als visvoer.

Overigens zitten in mijn vijvertje geen vissen en kikkers, daarvoor is het met 60 cm diepte te ondiep om ze te laten overleven in de winter.

Groetjes Libosa
donderdag 6 maart 2014 - 08:37
Bombycilla

Bombycilla

Dat is dus weer typisch Leo zonder argumenten toch je gelijk proberen te halen.
donderdag 6 maart 2014 - 10:31
Tuinman65

Tuinman65

libosa, haal die modder er nu maar uit.
Als enkel watervlooien je interesseren is er geen enkel probleem.
Maar wat met :
Groene kikkers
Kikkerbeet
Krabbescheer
Sommige salamandersoorten
Libellen
zuurstofplanten
enz...
Sommige jaren is begin mei zelfs nog te vroeg.
Wil je nog meer argumenten Dirk?
Leo
vrijdag 7 maart 2014 - 00:05
Bombycilla

Bombycilla

Wat een onzin Leo!
Als je iets uit jouw lijst per ongeluk uit de vijver haalt gooi je die toch gewoon terug.
Proost
zondag 9 maart 2014 - 10:08
libosa

Libosa

Ik zucht maar even....

Op de eerste plaats zit er geen dierlijk leven in mijn vijvertje, hooguit wat larven van waterjuffers.
En zoals Bombycilla al zegt, dan gooi je hetgeen uit de lijst toch gewoon terug.
Met goede aandacht zie je vanzelf wel, wat terug de vijver in moet.

Maar als ik eerlijk ben, word ik een beetje moe van een soort strijd tussen jullie op het forum. Ieder heeft zijn eigen ervaringen in wat wel en niet goed werkt, maar er bestaat, wat betreft tuinieren of in dit geval een vijvertje, geen eenduidige wet!

In mijn vorige huis had ik zware kleigrond en in dit huis meer bosgrond, dus meer zanderig. Sommige planten, die het daar geweldig deden, krijg ik niet aan de praat in dit huis. Andere planten, die het daar niet wilden doen, doen het hier juist uitmuntend.

Een vijver helder krijgen duurt jaren, dat heb ik ook gemerkt in het vorige huis.
Er bestaan weliswaar tig middeltjes, die beloven de vijver helder te maken, maar het is allemaal lapwerk met tijdelijk effect.
Er moet eenvoudigweg een biologisch evenwicht in een vijver ontstaan door zo min mogelijk ingrijpen en met behulp van zuurstof- en waterplanten in goede verhoudingen.

Mijn vijvertje is nu eindelijk kraakhelder en tot mijn verrassing zag ik vandaag, dat de zwanenbloem, die ik er vorig jaar ingezet had, een mooie krachtige uitloper heeft gemaakt. De zwanenbloem heb ik al eerder geprobeerd, maar dit is de eerste keer, dat hij aangeslagen is. Informatie opzoekend houdt deze plant van voedselrijk water.
Voedselrijk water kan weer problemen veroorzaken voor planten, die het weer liever voedselarm hebben.

Voorlopig blijf ik van mijn vijvertje af, er zit nog water genoeg in om van water te kunnen blijven spreken, de planten doen het goed en ik zie wel, wanneer het echt noodzakelijk is om het slib toch deels weg te halen.


Groetjes Libosa
zondag 9 maart 2014 - 15:52
Tuinman65

Tuinman65

Of het zinvol of onzin is wat ik schrijf moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
En zij die nu (begin maart) de modder, vol slapend vijverleven, willen verwijderen en een en ander teruggooien, die doen maar.
Ik zou het niet doen.
Wat mij betreft, discussie gesloten.
Leo
zondag 9 maart 2014 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon