menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverafwerking cortenstaal - gelakt staal - natuursteen

Patat

Patat

We zijn van plan om binnenkort de tuin aan te (laten) leggen. Daarbij moeten we nog heel wat beslissingen nemen, o.a. de keuze van randafwerking van de vijver.

We hebben een relatief kleine tuin en we willen elke plek optimaal benutten. Daarom zouden we graag kiezen voor een smalle randafwerking bij de vijver en plantenvakken. Blijkbaar zou cortenstaal die eigenschap bezitten, maar we vinden dit eerlijk gezegd echt niet mooi. Gelakt staal (in wit of zwart) zou een optie zijn, maar we vragen af hoe dit zal ogen (weinig informatie op het internet hierover) en of dit onderhoudsintensief is (aanslag, gaat de lak niet af na een tijd in de buitenlucht). Ander materialen zoals een donkergrijze natuursteen zien we ook zitten, maar we weten niet of dit nog toepasbaar is voor een smalle vijver- en borderrand (zo'n 10 a 15 cm). Indien er wel zo'n opties zijn, dan graag voorstellen voor een mooie donkergrijze en betaalbare natuursteen.

Tips dus zeker welkom! Alvast bedankt.
donderdag 20 februari 2014 - 10:03
jdcoster

Jdcoster

Ik neem aan dat het over de randafwerking gaat ... ?
Dan wil ik beginnen met de vraag hoe u die vijver gaat construeren, met een beschoeiing en folie, gemetseld of in gestort beton?
Over cortenstaal kan ik u geen raad geven, wel over gelakte plaatconstructies. De enige manier om afbladerende lak en roest te vermijden is door de onderdelen te laten metaliseren en poederlakken wat een zeer duur procédé is en zijn beperkingen heeft qua afmetingen.
Als het een gemetselde of betonnen vijver wordt, kunnen daar wel strepen arduin op gekleefd worden. Die constructies vind ik persoonlijk erg ingrijpend en definitief, maar smaken verschillen.
donderdag 20 februari 2014 - 11:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon