menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slib verwijderen

madythoelen

Madythoelen

De bodem van mijn tuinvijver ( 3 op 4 meter ) verhoogt steeds omdat er veel wortels en slib aanwezig is.
Ik heb een slibzuiger gekocht maar wanneer is het daarvoor het juiste moment, er overwinteren nl tientallen padden in en een week geleden ontdekte ik nog verschillende salamanderlarven.
Vissen zijn er niet.
Bedankt alvast voor goede raad!
maandag 9 september 2013 - 22:50
buitenman

Buitenman

In de herfst als het nog niet te koud is ga ik het slib uit de vijver met een schepnet verwijderen. Het slib gaat dan tussen de oeverplanten als bemesting. Zo kunnen eventuele vijverbewoners nog terug naar de vijver. Ik krijg nooit al het slib eruit omdat de vijver veel te groot is. Daarnaast is het voor kikkers salamanders en eventuele andere modderoverwinteraars noodzakelijk om weg te kunnen kruipen voor de koude.
Soms schep ik in het voorjaar ook nog slib weg, maar in de zomer niet. Een vijvergoeroe uit een naburig dorp heeft me wel eens voorgedaan hoe hij vanaf het voorjaar met een schepnet in het bovenste gedeelte van vijverwater achtjes beschrijft en zo drijfslib verwijdert. Ieder zo zijn hobby. Soms doe ik dit uit verveling ook, maar echt helpen doet dit niet.
Deze herfst heb ik ook veel planten verwijderd uit de vijver met aanhangend slib. Mijn 15-jarige vijverervaring heb ik geleerd om met slib te leven en teveel slechts te verwijderen, de planten en de vijverbewoners zijn me steeds dankbaar.
In een grijs verleden heb ik ook eens een slibzuiger gekocht. Echter waterzuigen deed dit apparaat goed, maar er zat maar een klein opvangnetje bij voor het slib, dat dan ook meteen vol zat. Een daarbij had de zuiger ook een veel te grote zuigcappasiteit.

Succes en tuingroeten,

Buitenman
woensdag 27 november 2013 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon