menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natuurlijke vijver

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

in het najaar ga ik beginnen met de voorbereiding van een "natuurlijke" vijver. Hij wordt ongeveer 3.5 op 3.5 m, en op de overgang naar het terras komt er nog een stukje "moeras" van 50-60 cm breed over de lengte van 3.5 m.
Er komen geen vissen in, enkel planten, en de rest mag zelf gekoloniseerd worden.
Grofweg komen er dieptes van 20 cm (50 cm breed), 30 cm (50 cm breed), 50 cm (25 cm breed), 75 cm (25 cm breed) (dit alles maal 2 = rondom) en een maximale diepte van 1 m (rest). Als ik het uitreken bekom ik een 4-4.8 m
woensdag 17 juli 2013 - 15:06
RdB

RdB

Moet heel goed kunnen, zeker als je geen pompen en andere onzin aanschaft. Voor muggen hoef je niet bang te zijn, die hebben in zo'n vijver nauwelijks een kans. Worden gepakt door oeverlopers, schaatsenrijders etc.

Ruud
woensdag 17 juli 2013 - 15:46
Tuinman65

Tuinman65

In een vijver zonder vissen en zonder bewegend water krijg je ongetwijfeld last van muggen.
Muggen hebben water nodig om zich voort te planten en vooral nu het voor langere tijd droog gaat worden vinden ze al niet te veel andere mogelijkheden.
En waarom zo veel verschillende dieptes? Je zit met te veel ondiep water.
Leo
woensdag 17 juli 2013 - 23:37
furor

Furor

Ja, ik ben na enkele topics te lezen ook al tot die conclusie gekomen, het aandeel ondiepe randen gaat naar beneden.
donderdag 18 juli 2013 - 00:05
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb er altijd voor gezorgd dat er tenminste 600 liter was per m
donderdag 18 juli 2013 - 23:39
furor

Furor

Bedankt voor de info, Leo!
vrijdag 19 juli 2013 - 09:32
RdB

RdB

Nogmaals: een vijver zonder vis of bewegend water levert geen muggen op. Ik heb altijd al vijver(s) en nooit vis of andere ongein, ook geen muggenplagen. Zowel onder als boven water zijn er velen die zo'n mals hapje niet laten ontgaan.


Ruud
vrijdag 19 juli 2013 - 14:00
Tuinman65

Tuinman65

Ruud, waar komen dan de muggen vandaan wanneer die volgens jou toch geen enkele kans krijgen?
Waarom raadt men aan om er voor te zorgen dat er nergens in je tuin emmers, vaten enz... met wat water erin staan?
Of is dat allemaal maar prietpraat?
Ik meen van niet. Hier sla je de bal totaal mis.

Leo
vrijdag 19 juli 2013 - 23:32
Bombycilla

Bombycilla

Nee Leo jij weer door het gebrek aan kennis over natuurlijke vijanden,in een natuurvijver zitten die wel,in tonnen en andere zaken waar kortstondig water in staat zitten deze vijanden niet.
zondag 21 juli 2013 - 12:01
Tuinman65

Tuinman65

Ah zo Dirk.
Om mijn bevindingen te ontkrachten ga je toch met straffere argumenten moeten komen.
Elk ongedierte heeft zijn natuurlijke vijand (weet ik ook wel) maar toch zijn er bladluizen, slakken, muizen en noem maar op in overvloed, ondanks die natuurlijke vijanden.
Alleen vissen kunnen kolonies van muggenlarven in een vijver laten verdwijnen.
Jij kent alleen je eigen vijver en voor de rest denk ik dat je op het gebied van vijvers een analfabeet bent die er weinig of niks van kent.
Dat heb je hier al vaak genoeg bewezen.
En dat van die tonnen enz.. was alleen maar om aan te tonen dat muggen stilstaand water nodig hebben.
Ik blijf er bij : in een vijver zonder vissen en zonder bewegend water krijg je last van muggen.
Leo
zondag 21 juli 2013 - 23:24
RdB

RdB

Arme Leo, hij kan het echt niet hebben dat je in de siertuin geen gif nodig hebt en dat een vijver zonder vis geen muggen oplevert... en als je dan uit een jaartje of 40 ervaring spreekt ben je ook nog een domme analfabeet....

Al naar gelang het jaargetij ziet mijn vijver rood, blauw of groen van de juffers en de libellen (nu zelfs een beekjuffer): waar denk je dan dat die van leven? En de oeverlopers? Schaatsenrijders? Als ik een emmer water pak voor de kinderen om waterdiertjes te zoeken vinden ze meer larven van de viervleugeligen dan muggelarfjes, en de laatste zijn dan voornamelijk rode muggelarf. Die laatste behoort tot de dansmuggen en die steken niemand, nou ja, behalve Leo natuurlijk

Ruud
maandag 22 juli 2013 - 13:01
Tuinman65

Tuinman65

Ruud, ik hoop dat je niet te dom bent om te snappen dat je nu alleen maar jezelf belachelijk maakt maar ik denk van wel.
Meer woorden ga ik daar niet meer aan vuil maken.
Maar mijn brede rug kan veel verdragen.
Ik hoop alleen maar dat vraagsteller een filtermoeras aanlegt.
In negatieve commentaren ben je goed maar eens iets positiefs wat mensen verder helpt daar heb ik nog niet veel van gemerkt.
Leo
maandag 22 juli 2013 - 23:29
RdB

RdB

Ja Leo, ik maak mezelf belachelijk. Door op jouw aantijgingen dat ik "dom en analfabeet" dan wel "dom en negatief" ben omdat ik jouw mening met argumenten bestrijd, niet een potje ga zitten terug schelden maar gewoon argumenten blijf aandragen. Daarmee maak ik mijzelf wellicht belachelijk, maar dat heb ik er graag voor over.

Ruud

(en nee, er komen nog steeds geen hordes muggen uit mijn vis- en filterloze vijvers)
dinsdag 23 juli 2013 - 18:05
Tuinman65

Tuinman65


Iets plezant zoeken vond ik nu net iets prettiger dan uwe zever te moeten lezen.

Leo
dinsdag 23 juli 2013 - 23:15
Bombycilla

Bombycilla

Weer lekker bezig Leo
dinsdag 23 juli 2013 - 23:38
jdcoster

Jdcoster

Prietpraat, zever, analfabeet ... maar Leo toch
Noch als zelfstandig tuinaannemer, noch als tuinbouwleraar zou je mijn vertrouwen krijgen als je die terminologie gebruikt.
Ik heb u in deze rubrieken al eens uitgenodigd om te komen kijken hoe mijn tuin het zonder vergif en met soms zeer ongebruikelijke aanleg- en onderhoudsmethodes er vanaf brengt.
Een voorwaarde was dat je mijn vijverplanten niet uit het water zou sleuren om te controleren of ik lieg.
Ik trek die uitnodiging in want ik kan niet omgaan met mensen die zo dogmatisch denken en iedereen verketteren met nieuwe- of onorthodoxe idee
woensdag 24 juli 2013 - 10:48
Tuinman65

Tuinman65

Geef nu toch eens eindelijk toe dat natuurlijke vijanden hun natuurlijke prooi niet de baas kunnen.
In de komkomertijd vind ik dit wel een leuke discussie, doe maar voort, ik kan er tegen.
Maar coster houdt zo te zien een fiche van mij bij want hij weet dat ik zelfstandig tuinaannemer ben geweest en leraar.
Hij vind me toch blijkbaar belangrijk.


Leo
woensdag 24 juli 2013 - 23:32
furor

Furor

[afbeelding verwijderd niet-https]

donderdag 25 juli 2013 - 10:06
Bombycilla

Bombycilla

een Imam geeft ook les in dogma's
Dominee;s ook
donderdag 25 juli 2013 - 11:19
RdB

RdB

Citaat van Leo: "Geef nu toch eens eindelijk toe dat natuurlijke vijanden hun natuurlijke prooi niet de baas kunnen. " Maar volgens jou kunnen vissen dat wel. Ergo, vissen zijn geen natuurlijke vijand van muggen??

Ruud

(gisteren heerlijk doorgebracht naast de vijver van vrienden. Ook zo ene die geen filter of vissen heeft, en niet opgegeten hoor!)
donderdag 25 juli 2013 - 12:59
Tuinman65

Tuinman65

Al bij al, ik ben toch de enige geweest die vraagsteller toch wel wat goede raad heeft gegeven.
Ik ben de enige die een bedankje heeft gekregen .
En dat zegt veel over de critici die mij willen onderuit halen maar er te dom voor zijn.
En dat is het laatste dat ik hier over schrijf.


Leo
donderdag 25 juli 2013 - 23:29
Bombycilla

Bombycilla

Als het zo belangrijk voor je is,dank je Leo
vrijdag 26 juli 2013 - 14:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon