menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver

Ga naar meest recente reactie

jack1

Jack1

na ongeveer 9 jaar .is er een lek in onze tuin vijver
heb er 1 week dagelijks er na gezocht .water er uit weer water er in .maar tot nu toe niets gevonden


nu wil ik nieuw vijver folie leggen .
zou ik het oude kunnen laten liggen .onder het vijver folie zit een vijver bak .maar dis is ook lek vandaar dat ik er gewoon vijver folie heb ingelegt

nu wil ik de vijver wat breder maken zo dat het water zeg maar .over de rand loopt en ik het daar dan weer ophoog zo dat het natuurlijk niet weg loopt het water
de afwerking zou dan met maaskeien gebeuren ....deze stenen vind je hier volop in limburg vandaar



de vijver is 60 diep
ik wil hier weer nieuwe moerasplanten en een waterlelie er in liefts een mooie kleur

wat zijn nu mooie moeras planten die ik hier in kan zetten
de bak is ongeveer 2 bij 2 bij 2 bij 2 en 60 cm diep

snoekkruid vind ik ook zo mooie plant
woensdag 3 april 2013 - 09:46
marcote

Marcote

Zou alle oude vijver materialen er uit halen want anders is misschien je nieuwe vijver weer lek!!En das zonde van het geld vooral omdat je niet weet waar die oude vijver z'n lek zit en hoe het dus gekomen is.
woensdag 3 april 2013 - 10:39
jack1

Jack1

de lek zit ongeveer zo 25 cm onder het oppervlak .verder zakte hij dus niet

het leg moet zich dus op die hoogte bevinden .maar ja zoek dat maar eens
woensdag 3 april 2013 - 10:43
erice

Erice

Ik zou ook alles eruit halen en opnieuw beginnen vooral omdat je toch al zoveel wilt gaan veranderen. En inderdaad: je weet niet waar het lek zit en je weet dus ook niet waarom het lekt... Het eenvoudigst en veiligst is om alles eruit te halen... Leeg moet de vijver toch, denk ik......
Veel succes ermee Jack
woensdag 3 april 2013 - 12:52
jdcoster

Jdcoster

Best deze keer EPDM-rubber nemen. Dat is duurder maar veel beter.
Het verwerkt ook beter bij koude temperaturen en rekt tot 300%, als er al eens een steentje of een scherpe rand zou onder zitten.
woensdag 3 april 2013 - 13:56
jack1

Jack1

nou leeg is hij
nu nog het oude folie uit de voorgevormde vijver hallen .dan kan als het weer het toelaat het nieuwe vijver folie er in ..hoop dus snel op beter weer


woensdag 3 april 2013 - 17:19
erice

Erice

Is die oude vijverbak ook wel helemaal glad? Misschien zit daar wel iets scherps.........
woensdag 3 april 2013 - 19:59
caroline1

Caroline1

ik zou ook alles eruit halen en van die nieuwe rubberen folie leggen zoals hierboven gezegd

zo kan je terug van "nieuw" starten zeker als je zoveel veranderingen wil doen

succes !
woensdag 3 april 2013 - 23:42
jack1

Jack1

het is nu de bedoeling dat als ik nieuw vijverfolie heb
dat ik de vijver zeg maar laat overlopen na een moerasgedeelte zo kan ik de vijver rand beter weg werken .in deze moerasrand ..kan ik dan ook nog eens mooie moerasplanten zetten .

foto,s

Vijvers & Vissen

donderdag 4 april 2013 - 09:12
jack1

Jack1

in deze rand zouden er dan moerasplanten komen te staan ik laat het vijverfolie dan gewoon doorlopen zo dat het water kan overstromen na die moerasgleuf deze word dan zo gemaakt dat er verschilende dieptes in komen van 20 tm bv 30 cm .plus alles word afgewerkt met maaskeien rondom .

foto

Vijvers & Vissen

donderdag 4 april 2013 - 09:55
jdcoster

Jdcoster

Ik zou de voorgevormde vijver er uit halen. Die rand zal u blijven parten spelen tenzij je de grond er rond 20 cm kunt ophogen en dat lijkt niet zo te zijn als ik de foto's bekijk.
De stenen begin je best ook al te stapelen van op een niveau van 20 c onder water.
Als het water zakt door verdamping zie je dan nog steeds de stenen i.p.v. de folie.
Dat is een schoonheidsfout die veel gemaakt wordt.
donderdag 4 april 2013 - 10:14
jack1

Jack1

ik heb net plus-20 cm grond er uit gedaan bij die rand ..

optie om de vijver bak er uit te hallen gaat niet er staat een boom en andere struiken in de buurt dus vandaar die voorgevormde vijver ..

het moet toch zeker te doen zijn .als ik gewoon die overlap neem tot het water daar ook in komt . ik kan de uiteindelijke rand dan verhogen toch ?? en afwerken met wat grind en maaskeien[afbeelding verwijderd niet-https]

zo zag hij er van te voren uit .

Vijvers & Vissen

donderdag 4 april 2013 - 10:26
jdcoster

Jdcoster

Bij mij staan er ook grote bomen rond de vijvers. Dat vormt geen probleem. Die bak heb je echt niet nodig hoor.
donderdag 4 april 2013 - 11:23
jack1

Jack1

er staat op nog geen 50 cm een knotwilg van af de vijver de wortels daar van waren toch tegen de voorgevormde vijver aan gegroeit dus ik denk als ik die bak weg haal dat de wortels me door de folie groeien ??

ik kan wel nazien in hoe het er bv onder de voorgevormde bak uit ziet haal ik hem er gewoon eens helemaal uit eens kijken hoe het er dan even tuweel uit ziet ( met wortelgroei van de om liggen de struiken en bomen
donderdag 4 april 2013 - 11:47
jdcoster

Jdcoster

Daar ligt juist het voordeel van de flexibiliteit van een folievijver. Die folie beweegt mee als de wortels dikker worde,n een vaste vijver niet. Die wordt opgeduwd of barst ... .
Een ander voordeel is dat je steeds een deeltje van de rand weer kunt veranderen of corrigeren. Ik snij de overtollige stukken die men onvermijdelijk aan de randen heeft, ook niet af. Ik plooi ze om naar binnen stop ze onder de folie.
Randen werk ik ook pas af als het water bijna op zijn normale hoogte gevuld staat. Dan zie je meteen de waterpas lijn en vanaf even daaronder begin ik stenen te stapelen.
donderdag 4 april 2013 - 11:58
Bombycilla

Bombycilla

dat de wortels me door de folie groeien

boomwortels groeien niet door folie
donderdag 4 april 2013 - 12:30
Bombycilla
donderdag 4 april 2013 - 12:30
jack1

Jack1

als jullie 100 procent zeker zijn dat er geen wortels door het vijver folie kunnen groeien .........laat ik de voorgevormde vijver er wel uit

gisteren nog een flinke party maaskeien aangelevert .ook dikkere keizel

.nu maar weer wachten ..
dinsdag 9 april 2013 - 08:15
jack1

Jack1

nou in zo vere hier even een update .nog veel te doen maar dat komt wel .

[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/001-12_zps56dc6416.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 14 april 2013 - 17:09
jack1

Jack1

hier weer even een update
hij is klaar en ziet er op het momend zo uit als op de foto
de moeras planten doen het goed ,ze staan niet in vijver aarde maar los in potjes dus zonder aarde er in .het hoornblad .groeit als kool

[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/002-9_zps068a67a0.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 14 juni 2013 - 11:34
jdcoster

Jdcoster

Mooi gedaan. Mijn favoriete soort vijvers.
vrijdag 14 juni 2013 - 14:26
erice

Erice

Heel mooi Jack.... en wat snel zijn de planten gegroeid.... Schitterend.. Je hebt eer van je werk....
vrijdag 14 juni 2013 - 21:17
erice

Erice

Wat gaat erin? Vissen of salamanders of wacht je gewoon af wat er vanzelf inkomt????
vrijdag 14 juni 2013 - 21:18
caroline1

Caroline1

amai
sjiek gedaan Jack
helemaal mijn ding
zo zie ik vijvers het liefst !
proficiat hoor !!!
vrijdag 14 juni 2013 - 23:06
jack1

Jack1

alle bedankt voor jullie compliment zo zie ik ze ook graag .lekker zo natuurlijk mogelijk
ik heb een stukje moeras aangemaakt bij de vijver
er zitten kikkers in .salamanders en natuurlijk goud vissen

Maar sinds gisteren heb ik weer de moerasslak er in
dat is een fijne slak om te houden ze is levendbarend ..een mooie grote slak om te zien .en om in je vijver te houden
ze leven van algen .die ze van de wand of planten af eten .ook eten ze dood planten materiaal ..........ik heb ze vroeger jaren in me tuinvijver gehad
zaterdag 15 juni 2013 - 08:47
Boerke

Boerke

Jack1,heel prachtig uw vijver.
Maar als ik er toch nog iets mag aan toevoegen. Ik zou mijn pomp in de tegenovergestelde hoek en het diepste niveau gelegd hebben. En waarom? Nu pomp je direct weer een deel water op dat uit je moerasvijver komt.Ligt hij aan de andere kant dan pomp je het water uit de vijver en dan is je vijverwater ook steeds in beweging, je krijgt meer rotatie.
Zo is het bij mij . In punt A komt het water in de moerasvijver en in punt B wordt het water opgepompt. Je ziet nu nog de groene darm liggen maar binnenkort als de waterlelie nog wat uitbreid valt deze niet zo veel meer op.

Vijvers & Vissen

zaterdag 15 juni 2013 - 10:10
jack1

Jack1

@Boerke
ik heb de pomp zelf in het diepe gedeelte staan de uitloop komt via het moerasstuk weer de vijver in en stroomt dan weer lichtelijk door

trouwens jou vijver ziet er ook wel goed uit
zaterdag 15 juni 2013 - 10:17
Boerke

Boerke

Jack1, bedankt voor de complimenten . Ik had het wel gedacht dat het voorlopig was waar de pomp stond op de foto van de onafgewerkte vijver.
Die stenen vind ik wel mooi. Daar zullen de kleine visjes wel veel tussen zitten. Onze nieuwkomertjes houden zich verscholen voor de goudwindes tussen de zuurstofplanten.
zaterdag 15 juni 2013 - 11:41
jack1

Jack1

die stenen rondom was echt veel werk . ( samen met mijn zoontje van 11 jaar gedaan ,het was net een puzzel die gelegd moest worden .in het moerasgedeelte zitten nu ook veel jonge visjes

alles groeit zeer goed
bij het opnieuw aanleggen van deze vijver heb ik geen oud vijver water gebruikt

mijn vorige vijver heeft het ook altijd goed gedaan
zonder dat ik ook maar 1 keer de ph kh of gh heb opgemeten

zaterdag 15 juni 2013 - 16:04
jack1

Jack1

nou de zuurstof planten ( hoornblad is zo goed gegroeid dat ik nu al weer kan gaan uitdunnen ......ik haal er wel niet TE veel uit ..
dinsdag 25 juni 2013 - 14:46
reactionair

Reactionair

hallo, ik heb momenteel een gemetselde vijver, echter er staat een boom naast en de wortels hebben het metselwerk stuk gemaakt. Wat kan ik nu het best doen om vijver te herstellen zonder boom weg te nemen?
zaterdag 25 april 2020 - 17:14
Boerke

Boerke

Ik denk dat de wortels steeds een hinder zullen blijven als je hem niet weghaalt. Wortels zijn heel sterk. En een vijver op een andere plaats aanleggen? Is dat geen optie? Weet niet hoe groot uw tuin is.
zaterdag 25 april 2020 - 20:21
Petrus 53

Petrus 53

Ik kan de foto,s van Jack1 niet zien raar
zondag 26 april 2020 - 20:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon