menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver opnieuw plaatsen of vervangen

hildavw

Hildavw

Reeds meer dan 20 jaar ligt er in onze voortuin een vijvertje van ongeveer 350 l.
Verschillende jaren geleden heeft een hevige wind in de nacht het water van het toenmalige fonteintje naast de vijver doen belanden, waardoor, als wij 's morgens buitenkwamen, het vijvertje in zijn eigen water stond te drijven.
Diezelfde morgen (het was nog donker) moesten we op vakantie vertrekken en we hebben toen maar gewoon de vijver laten vollopen, met natuurlijk als resultaat dat die enorm scheef ligt.
Eindelijk heb ik mijn man kunnen overhalen er iets aan te doen.

Maar nu... ik denk aan een nieuw vijvertje, mijn man opteert om dat oud vijvertje terug te plaatsen. Daar heb ik wel mijn bedenkingen bij Loont het de moeite om een "oude" vijver te herplaatsen?
Wat is de gemiddelde levensduur van een voorgevormde vijver?

Een lang verhaal om te weten te komen wat de beste oplossing is.

dank bij voorbaat

Hilda
donderdag 21 maart 2013 - 17:26
jdcoster

Jdcoster

Als er intussen geen beschadigingen aan dat vijvertje zijn kan dat volgens mij een leven lang meegaan.
Als je het er uit haalt, eerst eens controleren of hij niet zodanig verwrongen is door zo lang schuin te zitten dat de rand eigenlijk niet meer waterpas te krijgen is.

Mijn bedenkingen:
Een vijvertje van 350 l met een fontein vind ik absurd. Je verstoort met dat gepomp de waterlagen en mooi is het niet.
In zo'n klein vijvertje kun je met moeite een waterlelie plaatsen.
Ik zou een folievijver maken die flink veel groter is. Er ook geen vissen in plaatsen, dan moeten er ook geen lelijke obstakels tegen reigers voorzien worden. Zo wordt het een sieraad in de tuin ipv een bron van zorgen en ergernis.
De randen ook mooi afwerken.
donderdag 21 maart 2013 - 19:17
Plantadvies

Plantadvies

Lijkt me meer een goed overleg met uw man wat hij wil. Terug plaatsen kan altijd.

Plantadvies

donderdag 21 maart 2013 - 21:44
hildavw

Hildavw

Dat fonteintje is er inderdaad al sindsdien uit.
Een grotere vijver zien we niet zitten, ons voortuintje is slechts een 40-tal m2 groot.

Bedankt voor jullie raad.

Als het weer ooit wat beter wordt, zullen we er eens aan beginnen, visjes, water en planten voorlopig in emmers, de vijver er uit halen en controleren en hopen dat hij nog goed is.
Zo niet, gelukkig is er op wandelafstand een zaak waar ze vijvers verkopen, misschien niet de goedkoopste, maar dan kan de auto thuisblijven.

En wat de visjes betreft, die zijn er hoofdzakelijk om de kleinkinderen te plezieren.
vrijdag 22 maart 2013 - 13:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon