menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beplanting vijver in en om

Miryana

Miryana

Hallo allemaal,

Ik heb een voorgevormde vijver die ik waarschijnlijk dit weekend ga ingraven. hiervoor had ik een nog kleinere minivijver die nu nog steeds in dit gedeelte van de tuin zit (dit water en de kleine beestjes zoals watervlooien en torren zullen in de nieuwe vijver worden overgeplaatst ). Ik ben alleen totaal geen vijver expert al is het water in mijn mini vijvertje op dit moment erg helder. De bak die ik ga ingraven heeft 3 niveau's dus ik kan aan de gang met moeras/waterplanten, waterplanten en drijf/zuurstofplanten. Ik heb hier al verschillende sites over bezocht en heb heel veel verschillende plantennamen zien langskomen.

Vraag 1: in de voorgevormde vijver zit een rand voor moeras/waterplanten. Moet ik hier zand in doen en dan de planten hierin planten, of moet je hier een soort grind/grond combinatie van maken?

Vraag 2: wat zijn mooie natuurlijke planten/siergrassen die je rond de vijver kan planten? het is een vijver van een meter breed bij 1.50 lang ongeveer. het gedeelte waar hij in komt is 3 meter bij 6 meter die op dit moment helemaal leeg is gehaald. Hebben jullie ideeen of tips hoe ik het gehele gedeelte mooi natuurlijk kan indelen?

Groetjes Mirjam
donderdag 28 juni 2012 - 16:22
Polplastron

Polplastron

Persoonlijk plant ik de meeste vijverplanten niet in substraat of zand. Fijn grind voldoet voor de meeste even goed. Het duurt soms wat langer eer ze aanslaan, maar ze halen uiteindelijk hun voedsel uit het vijverwater zelf. Voor planten als Pontederia, Iris, Typha, Thalia, Sagitaria e.d. voldoet deze methode heel goed.

In mijn zeer kleine badkuipvijvertje (ik heb nu al sinds m'n verhuis jaren geleden geen grote vijver meer, maar er komt er ooit wel terug eentje) heb ik ook Aponogeton dystachios in grind staan op de bodem en die doet het ook goed.

Echte waterlelies en plomp had ik vroeger wel in vijvergrond staan, maar dan wel afgedekt met hetzelfde fijne grind. Of die ook in enkel grind zouden kunnen gedijen weet ik niet.

Mooie vijverplanten heb ik hierboven al opgenoemd. Met Typha is het wel oppassen omdat deze erg sterke wortels heeft die naar het schijnt overal doorheen kunnen gaan. Thalia heeft die eigenschap niet en wordt even hoog; het voordeel is dat deze plant ook nog eens heel leuk bloeit en door het mooie blad geeft hij meteen een tropisch accentje. Pontederia heeft dat ook een beetje, dat tropische.

Caltha en Calla zou ik niet meer aanplanten in m'n nieuwe vijver: de eerste heeft snel last van lelijk blad en de tweede heeft een erg slordige groei en past mijns inziens beter in een natuurlijk tuin waar alles nogal wild mag worden.

Groeten,

Pol
donderdag 28 juni 2012 - 17:17
Miryana

Miryana

Heel erg bedankt voor je antwoord, ik heb de verschillende plantennamen direct even opgezocht en bekeken. Vind het zo vreselijk moeilijk om een tuin in te richten hahahahah zie zoveel moois en weet wel wat ik wil maar niet hoe ik dit kan bereiken.

zaterdag 30 juni 2012 - 10:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon