menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opbouw zwemvijver

Ga naar meest recente reactie

BadPritt67

BadPritt67

Ik heb een zwemvijver opgetrokken in betonsteen van 8,4 x 2,2 x 1.42m (L x Br x D) in deze kuip heb ik een muurtje gemetst als filtergedeelte. Dit gedeelte bedraagt nu 1 x 2,2 x 1,42 (L x Br x D) Dus zo schiet mij nog een zwemgedeelte van 7,4m over.
Ik zou het zwemgedeelte dan ook enkel gebruiken om te zwemmen en niet om vissen of planten in te plaatsen. (enkel een aantal goudwindes voor het onderhoud van het zwemgedeelte)
Graag had ik nu geweten of:
1. de verhouding filter/zwemgedeelte goed is?
2. hoe zou ik de opbouw van de filter best kunnen voorzien? (ik dacht aan 20cm vrij te houden, plaatsen van rooster, plaatsen van 2 ton lavasteen 16/32, hierop 1 ton lavasteen 08/16 en bovenaan af te dekken met kiezels. In het midden een plaatsen van PVC buis met gaatjes deze tot op de bodem te plaatsen en hierin een pomp te plaatsen. Als slot zou ik dan Lis en Kalmoes willen planten met een oppervlakte van 1 x 2,2m.
Is dit de goede werkwijze om nadien geen problemen te hebben en helder water te behouden en gemakkelijk te zitten in onderhoud?
Zou het plaatsen van een pomp buiten het filtergedeelte niet voordeliger zijn voor de aankoop van de pomp en het onderhoud? En waar of wat plaats ik dan als drainage buizen? Plaats ik die enkel onderaan de put (met een ruimte tussen de filterput en de lavastenen, of kan ik deze mee ingieten met de lavasteen en hoeveel buizen dien ik dan te plaatsen?
Alle tips en handige weetjes om een perfecte zwemvijver te krijgen zouden erg welkom zijn.

Vijvers & Vissen

dinsdag 18 oktober 2011 - 15:22
Gehenna

Gehenna

Zeer welkom!
dinsdag 18 oktober 2011 - 19:10
Mandy

Mandy

Welkom op het forum...

Ik heb ook een zwemvijver maar die is niet van beton maar met een bodem vam leem en staat dus in verbinding met het grondwater.... Ik heb geen pomp nodig...


ik kan je niet helpen met jouw vijver, helaas...... hoop dat het goed gaat want er is niets mooiers dan een schone vijver in de tuin.......
dinsdag 18 oktober 2011 - 22:10
Juelz

Juelz

Er hangen meerdere factoren af van of je zwemvijver helder blijft of niet.
namelijk de liggen, ligt hij veel in de zon / onder bomen of juist weer in een schaduwrijke hoek.
en wat ook heel belangrijk is bij water is dat het moet circuleren.
water dat stil staat is dood water, zelfs in een vijver zonder filter dus een gewone natuurlijke vijver beweegt water.

puur door de wind, voor de rest zou ik zeggen hoe vaak gebruik je de zwemvijver straks want hierdoor kunnen er ook weer dingen zoals zand grond etc in komen.
maar als je de vijver dus goed kunt laten circuleren dan denk ik dat het wel goed komt.

zelfs bouwen wij natuurlijke filters op met eerst een aantal planten kratten zodat het water vrij kan stromen en de wortels goed diep kunnen komen want die filteren het water.

daarna een kleine laag grof lavasteen, met some fijn lava erdoor heen gemengd en dan de beplanting.
woensdag 19 oktober 2011 - 20:34
christinedewilde

Christinedewilde

Als je planten wil voor je vijver weet ik wel een goed adres: kwekerij Guido Van de Steen te Wetteren - Massemen. Je kan als particulier op zaterdag de kwekerij bezoeken of je kan je bestelling van zijn website URL GEBLOKKEERD doorgeven en afhalen wanneer je zelf wenst.
Ik heb siergrassen bij hem Glyceria maxima 'Variegata', Deschampsia cespitosa, Juncus inflexus en Phragmites australis gekocht.
Succes!

Vijvers & Vissen

maandag 24 oktober 2011 - 09:39
Tuinman65

Tuinman65

Het filtergedeelte is niet groot genoeg. Moet minstens 1/4 van het zwemgedeelte zijn en liever nog meer.
maandag 24 oktober 2011 - 18:46
LOBU

LOBU

Filteroppervlak kan inderdaad best wat groter (hier zou ik 2,2x2,2m adviseren) het zal ook wel lukken met de huidige afmetingen, maar je hebt geen buffercapaciteit meer moest er iets mislopen en je filter zal veel sneller verzadigd raken, waardoor je de lava er weer uit moet halen, uitspoelen en weer terugplaatsen. Je filter is ook te diep, 1m is ideaal, bij een diepere filter krijg je onderin te snel en te veel anaërobe processen waarbij ongunstige gassen ontstaan.
Een pomp buiten het bad is steeds veiliger, wanneer dit in droogopstelling kan gebeuren (geen electriciteit in het water), je moet wel nog steeds het water aanzuigen van onder in de filterzone en je kan er best ook voor zorgen dat je bij de aanzuig kan moest er een verstopping ontstaan, of er voor zorgen dat je ook in de andere richting kan pompen, zodat je een verstopte leiding kan "uitblazen".
Je kan hiervoor een vijverpomp gebruiken die in droogopstelling mag, maar die moet je in gravitatie plaatsen (onder het waterniveau) er zijn tegenwoordig ook geschikte zwembadpompen op de markt die een gelijklopend verbruik hebben, die moet je dan wel bv in het tuinhuis plaatsen, want die moeten uit de regen en vorstvrij opgesteld worden.
zaterdag 29 oktober 2011 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon