menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Draadalgen

Ga naar meest recente reactie

advice

Advice

Onze vijver van 10m x 1.2m was werkelijk overgroeid met draadalgen. Per week bijna 3 emmers eruithalen met de tuinhark. Ik ben dan naar de apotheek geweest en om zinkoxide gevraagd. De apotheker wist direct waarover het ging en stelde voor per 1.000 liter 50 gr zinkoxide = 500 gram in totaal. Product verdeeld over 2 kousen en zo langzaam laten oplossen, al schuddend, in de vijver. Na een dag of twee was de witte kleuer bijna verdwenen alsook de meeste algen. Na 14 dagen was de vijver weer helder mooi. De vissen (goudwindes) en de 2 steurs hebben daar geen last van. Ik ben er zo ook vanaf om per week de draadalgen te verwijderen en toch met een beperkt resultaat qua waterzuiverheid. Kostprijs 8 € voor een halve kilo en in een tuincentrum heb je andere producten ( efficiëntie ???)die stukken duurder zijn.
donderdag 6 oktober 2011 - 17:34
Polplastron

Polplastron

Inderdaad: de symptomen zijn verdwenen, maar de onderliggende oorzaak blijft. Knoeien met chemisch spul in het aquatisch milieu is nooit zonder risico.

Zorg voor voldoende beplanting: op die manier zullen de algen concurrentie krijgen als het gaat om het voedselaanbod. Verwijder regelmatig manueel afgestorven plantendelen en draadalgen. Enkel op die manier kan je duurzaam het probleem oplossen.

Snelle korte oplossingen geven enkel effect op korte termijn, maar lossen het probleem niet op lange termijn op.

Kijk ook eens hier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zinkoxide en kijk vooral ook eens naar het icoontje aan de rechterkant; dat zegt mijns inziens genoeg!

Groeten,

Pol
zondag 9 oktober 2011 - 11:33
Juelz

Juelz

Al die chemische zooi is nutteloos op lange termijn, dat is althans mijn mening.
vaak is het beter om goed te kijken naar de juiste beplanting.
of indien je een echte heldere koivijver wilt, gewoon een goeie filter/pomp en Bio UV lamp.
dan er allerlei troep in te gooien.

wat vaak ook helpt is het water even testen, om zo te zien wat de waardes van het water zijn.
en je vijver nooit met grondwater bijvullen als je niet zeker weet dat het water ''zuiver is'.
zondag 9 oktober 2011 - 12:19
Polplastron

Polplastron

Een UV-lamp helpt enkel bij zweefalgen en bestrijdt ook enkel de symptomen: de afstervende algen zullen weer worden omgezet in voedsel dus het onderliggende probleem wordt niet opgelost. Maar ik zie toch liever een UV-lamp bij een vijver dan dat men allerlei middeltjes in het water gaat gooien.

Groeten,

Pol
zondag 9 oktober 2011 - 12:29
maryline

Maryline

een goede hulp in URL GEBLOKKEERD en echt hun klei en hulpmiddelen en raad help echt wij hadden dat vroeger ook en nu kopen wij 2 maal per jaar klei bij hun tis wel speciale en nog een product en in de lente er bij hun bacterien om weer goede na de winter te komen en onze planten doen goed de vissen voelen zich goed en ze kweken zelf goed zeder de hulp van vijverhulp grtj
zaterdag 17 maart 2012 - 10:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon