menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groene vijver.

Ga naar meest recente reactie

trikke2705

Trikke2705

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik heel veel algen in mijn vijver. Ik denk dat er wat mis is met de filter. Ik ken er niets van maar volgens mij dien ik wat te veranderen aan het filtergebeuren.
Ik post hieronder drie foto's, eentje van de vijver en 2 van de filter. Misschien zijn er hier kenners die zo al zien wat er fout is.
Oh ja, belangrijk detail, ik heb deze vijver niet aangelegd maar heb deze eigendom sinds een maand. Alvast bedankt.

Vijvers & Vissen

vrijdag 30 september 2011 - 21:53
trikke2705
vrijdag 30 september 2011 - 21:53
trikke2705

Trikke2705

Filter:

Vijvers & Vissen

vrijdag 30 september 2011 - 21:54
Gehenna

Gehenna

Geen enkel idee maar mijn water was ook serieus groen aan't worden en ik heb bacteriën toegevoegd.
Volgens mij door het koude weer dat de waterplanten een beetje in slaap gevallen waren en de drijfplanten zijn ook verlept waardoor de algen veel licht krijgen en zich goed ontwikkelen.
Nu is't veel klaarder.
Planten groeien vanaf een bepaalde temperatuur en algen bij een lagere temperatuur.
Meer weet ik er in feite ook ni van.
vrijdag 30 september 2011 - 22:26
trikke2705

Trikke2705

Ik denk dat ik morgen maar eens mijn oor te luisteren ga leggen in de speciaalzaken. Bedankt voor de tip.
vrijdag 30 september 2011 - 22:31
Gehenna

Gehenna

Laat u ni te veel op kosten jagen door verkopers van allerlei zogezegd onmisbare poederkes en fleskes die de algen vernietigen maar niet schadelijk zijn voor andere planten en/of vissen.
Wie dat uitvind is op korte tijd schatrijk
vrijdag 30 september 2011 - 22:37
krissie

Krissie

beginnen met de filterbak uit te kuisen , zo te zien is dit
al hééél lang geleden .
Door al het vuil dat erin ligt kan het water niet meer gefiltert worden .
Water laten weglopen , al wat in de bak ligt zoals matjes , borstels etc
eruit halen, en goed afspoelen .
Je zal schrikken wat een smerige brij je zal tegenkomen .
Filterbak schoonmaken moet minstens 1x per jaar gebeuren ,
regelmatig eens kijken in de bak , is het water in de filterbak
vuil ( zwart ) alles eruit , en afspoelen .

groetjes
Krissie
vrijdag 30 september 2011 - 23:10
trikke2705

Trikke2705

Dan zal ik eerst maar met het uitkuisen beginnen alvorens ik iets anders ga doen.
zaterdag 1 oktober 2011 - 08:40
Polplastron

Polplastron

Een filter helpt niet tegen groen water! Groen water ontstaat doordat er minuscule zweefalgjes beginnen groeien in het water. Op zich doet dit niet veel schade, maar het ontsiert wel de vijver.

Zweefalgen komen vooral voor in vijvers waarin veel voedingstoffen zitten en waar weinig concurentie is.

Zorg dus dat afgestorven plantendelen zoveel mogelijk uit de vijver worden gevist en zorg voor voldoende zuurstofplanten en andere planten. Deze zullen dezelfde voedselbronnen aanboren als de algen waardoor deze laatste minder kans krijgen.

Er bestaan producten en lampen om deze algen te doden, maar gezien zij op hun beurt weer zullen omgezet worden in nieuwe voedingsstoffen wordt het probleem hiermee niet aan de bron aangepakt.

Een explosieve aangroei van algen in het voorjaar is in elke gezonde vijver heel normaal omdat de meeste planten op dat moment nog niet aan de groei zijn en de algen dus het rijk voor zich alleen hebben. In diezelfde gezonde vijver zal deze "plaag" na enige weken vanzelf ophouden.

Groeten,

Pol
zaterdag 1 oktober 2011 - 09:46
Juelz

Juelz

Zoals pol hierboven al beschreef, het water wordt groen door de voedingstoffen die erin zitten.
hoe zouden anders goed aangelegde natuurlijke vijvers zonder filtersysteem helder blijven?.
wat wij er vaak ingooien is krabbescheer, dit groeit zo snel dat alle voedingstoffen er ook zeer snel uit zijn.

zo zijn er diverse soorten planten die ervoor zorgen dat het water weer mooi helder wordt. hieronder een lijstje voor je.

Alisma plantago aquatica - waterweegbree
Acorus calamus -Kalmoes
Carex gracilis -Slanke zegge
Carex pseudocyperus -Cypres zegge
Carex stricta
Cyperus longus!! -Cypergras
Glyceria maxima -Bont liesgras
Iris pseudacorus -Gele lis
Juncus effusus -Pitrus
Juncus glaucus -Blauwe bies
Mentha aquatica -Watermunt
Phalaris arundinacea -Rietgras
Phragmites australis - gewoon riet
Ranunculus lingua -Grote boterbloem
Scirpus lacustris - mattenbies
Sparganium erectum -Grote egelskop
Typha angustifolia -Kleine lisdodde
Typha laxmannii - Lisdodde

welke combinatie de beste is zul je even moeten uitzoeken omdat sommige planten mogenlijk te groot worden voor uw vijver, en indien het dus gewenst is geen planten erbij te krijgen in de vijver dan een Bio uv lamp aanschaffen, maar deze na! de filter doen, anders vernietigd hij de filter borstels.
zaterdag 1 oktober 2011 - 12:47
jdcoster

Jdcoster

Op die foto stel ik twee zaken vast:
-Ik zie eenden en ook grote vissen. Allebei zorgen ze voor veel bemesting in de vijver.
- Er zijn inderdaad geen planten in de vijver. Die heb je nodig om de aanwezige voedingsstoffen te 'verbruiken'.
Bij vijvers met een goed natuurlijk evenwicht heb je zelfs geen filters nodig. Ze kosten veel geld, verbruiken energie, nemen plaats in of ontsieren de tuin.
Als dat de vijver is van op uw avatar, zou ik ook de regenwaterafvoer van dat tuinhuis(?) naar de vijver afleiden.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/842/tuinmartijn003.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/8/img4875p.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Deze vijvers worden allbei gevoed met het regenwater van een dakhelft van het huis. Het water blijft, met uitzondering van een korte periode in het voorjaar, perfekt helder. Bemerk vooral: veel planten, weinig vissen (karperachtigen) en al helemaal geen eenden
zaterdag 1 oktober 2011 - 13:47
Juelz

Juelz

Dat ziet er heel netjes uit, dat is al heder.
maar het kan dus nog helderder, al is dat wel lastig te bereiken moet ik eerlijk zeggen.
indien je wel vissen erin zou willen hebben, is een meerkamer filter ingegraven onder de stoep en een bodemdrain een oplossing, dat filter zo zoveel bende uit de vijver zonder dat het energie verbruikt.
en ook vrij weinig ruimte nodig heeft.
zaterdag 1 oktober 2011 - 15:27
trikke2705

Trikke2705

Bedankt voor zoveel nuttige info. Heeft het nu nog nut om waterplanten aan te schaffen of wacht ik beter tot in het voorjaar?
zaterdag 1 oktober 2011 - 22:15
Juelz

Juelz

Je kunt ze nog aanschaffen, maar groeien zullen ze niet veel meer.
tenzij dit weer natuurlijk nog een maand of 2 blijft aanhouden =)
anders volgend jaar eind mei ongeveer.
dat is de beste tijd om ze te kopen.
zaterdag 1 oktober 2011 - 22:22
jdcoster

Jdcoster

Probeer er misschien best aan te geraken via een andere vijverliefhebber. Ik vrees dat, vooral de zuurstofplanten, door het groene water, niet zo goed zullen aanslaan. De plantjes die je in de handel kunt kopen zijn meestal maar een paar tere sliertjes, samen gehouden met een elastiekje ... .
Je woont nogal ver, anders zou je er gerust een 'kruiwagen' bij mij kunnen komen halen (Krabbescheer, kikkerbeet, gedoornd hoornblad, stuk gele plomp ... ). Ik moet de vijver nog een klein beetje opschonen voor de winter. Dan moet ik er in het voorjaar niet meer aan werken want dat verstoort het amfibieënleven dan te veel.
zondag 2 oktober 2011 - 10:33
trikke2705

Trikke2705

Bedankt voor je aanbod. het is idd spijtig dat we zo ver uit mekaar wonen anders kwam ik zeker langs. Om nog ergens hierboven op iemand zijn mededeling te antwoorden, de afloop van het dak van het tuinhuis loopt idd in de vijver.
maandag 3 oktober 2011 - 11:19
trikke2705

Trikke2705

Daar zal dan een serieuze compensatie moeten komen want die beestjes doe ik niet weg
maandag 3 oktober 2011 - 20:36
trikke2705

Trikke2705

Hier zijn we weer. Ik had eerst besloten om de vijver dicht te gooien. Uiteindelijk ben ik dan weer van idee veranderd en wil het proberen met aanpassingen aan de filter en de aanschaf van vijverplanten.
Morgen ga ik mijn water laten analyseren en dan zien we hoe verik kom.
Nu heeft er iemand tegen mij gezegd dat ik mijn filter moet vol kappen met grind. Heeft iemand daar ervaring mee?
vrijdag 23 maart 2012 - 22:05
Echinacea

Echinacea

Geef eens meer uitleg. Hoeveel liter water, staat er iets van merk en type op de filter, hoeveel liter geeft u pomp per uur, of geef ons de merknaam en type.
Hoeveel uren zonlicht ?
met deze gegevens kan ik u verder helpen.
zaterdag 24 maart 2012 - 06:31
trikke2705

Trikke2705

Mijn vijver heeft ongeveer 60.000 liter water. Op mijn filter staat geen merk maar het is een 5-kamer filter met afmeting 160 x 60 x 80 (zie foto's hogerop in dit topic). Van de pomp heb ik geen idee, het is een skimmer die eigenlijk het wateroppervlak "kuist" maar hoeveel liter ze pompt weet ik niet.
Nog een detail, er zijn geen watervogels meer.
Het aantal uren zonlicht is bijna de hele dag.
zaterdag 24 maart 2012 - 07:42
Echinacea

Echinacea

Waarschijnlijk is dit een filter met een max. doorstroomheid van 20.000 liter.
dit wil zeggen, geen pomp groter dan 20000 liter per uur, anders loopt de filter over.
Haal de pomp er eens uit, als de pomp aangesloten is op de skimmer en zit er nog een korf rond betekend dit dat de skimmer en aanzuiging bodem op dezelfde pomp werkt. doe de pomp open, er staan altijd gegevens op de pomp.
Kijk een naar de aquamax pompen van oase op google.

Vijvers & Vissen

zaterdag 24 maart 2012 - 08:06
garfield

Garfield

Ik kan het niet zien, maar je hebt geen uv lamp. Nu ben ik daar geen voorstander van en ik heb er zelf ook geen meer. Voor jou kan dat wel een tijdelijke oplossing zijn om het zweefalg te verwijderen en nieuwe planten een kans te geven. En dan hoop ik dat de vissen de planten niet opeten.
zaterdag 24 maart 2012 - 18:46
trikke2705

Trikke2705

Ziezo, ik kan al veel meer uitleg geven. Ik heb daarstraks de pomp plus skimmer uit de vijver gehaald. Wat blijkt, de skimmer is het enige dat water naar de filter trekt, van de bodem wordt er geen water opgetrokken. Ik voeg hier een foto bij van alle details van de pomp.
Ik heb nu het volgende gedaan in mijn filter. In totaal zijn het 5 kamers. In de eerste kamer waar het water ingepompt wordt steekt nu een soort blauwe spons, in zes lagen opeen, daarboven een laag van een soort watten. Dit is de enige kamer die gekuist gaat worden. In de 4 andere kamers heb ik lavastenen (50 tot 80 mm) geplaatst.
Ik heb ook mijn water laten testen en de resultaten zijn de volgende:
KH = 10
GH = 7
PH = 10
Ik ken er niets van maar die man zei me dat de PH waarde veel te hoog was.
Binnen 4 weken moet ik weer eens langs gaan met een staal van het water

Vijvers & Vissen

zaterdag 24 maart 2012 - 21:05
Echinacea

Echinacea

De samenstelling van de filter veranderen is al slecht, als ge die stenen eruit moet halen om te kuisen gaat ge nog afzien.
Volgens mij heeft die vijver gewerkt met 2 pompen, degene die nu draait heeft gediend om te filteren en een tweede van 5000 liter was voor de skimmer, maak eens een foto van de skimmer dan zie ik welk model hij is en weet ik hoeveel liter hij nodig heeft om te werken.
Ik zou al beginnen (als ge de korf hebt) om met deze pomp te filteren op het diepste punt van de vijver, zo haalt ge het vuil van de bodem en de voeding voor de algen.
Zeker niet te veel producten erin doen om water te verbeteren en dergelijke en geen vissen bijkopen.
Deze fitering is niet geschikt voor koi.
zondag 25 maart 2012 - 08:24
Echinacea

Echinacea

Normaal komen in de twee eerste kamer borstels om het grof vuil op te vangen, de twee volgende japanse mat en de vijfde lava stenen. Op de eerste foto zie ik daar een darm boven de filterbak, gebruikt ge die om het water in de filter te pompen ?
zondag 25 maart 2012 - 08:30
trikke2705

Trikke2705

Die dunne darm, dat is diegene waar het water mee in de filter komt, niet die dikke. Het was inderdaad een helse karwei om die stenen er uit te halen maar het is wel gelukt.

Op de foto zie je de skimmer. Volgens mij kan ik enkel water aanzuigen met de skimmer.
Mss best een nieuwe pomp kopen dan zodat ik van de bodem ook kan aanzuigen?

Vijvers & Vissen

zondag 25 maart 2012 - 09:43
Echinacea

Echinacea

dit is de aquaskim 40 van oase, deze heeft een pomp nodig van min. 4000 liter per uur om te werken. Als ge de pomp die ge nu hebt aansluit op de skimmer hebt ge maar 5000 liter over om te filteren, dat is niet genoeg. Kunt ge niet aan de vroegere eigenaar vragen of hij die korf van de pomp niet meer heeft ?
Die darm voor de aanvoer van de filter kunt ge die niet rechtstreeks aansluiten op de filter, dan krijgt ge minder werveling in de filter. Ik neem ook aan dat de darmen 1.1/2 duim zijn of binnenkant plus minus 4 cm.
zondag 25 maart 2012 - 17:45
trikke2705

Trikke2705

Die skimmer is nu aangesloten op de pomp van de foto hierboven (15000 liter). Ik zal eens vragen aan de vorige eigenaar of hij die korf nog heeft maar dat vermoed ik niet vermits hij alles hier gelaten heeft. Mss dan toch maar een nieuwe kopen...maarja, welke dan?
zondag 25 maart 2012 - 18:51
Echinacea

Echinacea

Wilt u koi op de vijver zetten of zit er al koi op, daar hangt veel van af ?
Voor andere vissen is de vijver helder te krijgen, met hulp van planten en uiterste geval met behulp van uv lamp.
U zit met een vijver van 60.000 Liter een filterbak voor 20000 liter.
Niet wanhopen, vraag eens prijzen in de buurt voor een voorfilter of vortex.
Nog geen nieuwe pomp kopen, ik ken geen verkoop punt van deze merknaam van pompen, mischien heeft de verkoper nog zo'n korf liggen of kan hij ereen bestellen ? Vraag wel eerst prijs.
zondag 25 maart 2012 - 19:56
trikke2705

Trikke2705

Even toch een belangrijke rechtzetting, de vijver heeft een inhoud van 26000 liter en geen 60000...mijn fout maar zie het nu pas.

Mmmm, als ik het dan goed begrijp is die filter te klein....Momenteel zitten er twee koi's op, voor de rest een twintigtal kleinere goudvissen zeg maar.
Als ik zo een korf kan bijbestellen ergens kan ik dan die skimmer ook nog aan die pomp koppelen?
Ik heb eigenlijk nog een vraagje in verband met de lavastenen die er nu in liggen. Moeten die geheel onder water staan in elke kamer of hoeft dat niet?
zondag 25 maart 2012 - 21:16
Echinacea

Echinacea

Da's een heel verschil (34000 l.)
De lavastenen mogen onder water, behalve de laatste kamer daar mogen de stenen niet hoger komen dan de afloop naar de vijver (anders kunnen de stenen mee met het water naar de vijver.)
Nu is uw filter niet te klein.
Met deze pomp kunt u geen filter afvoer en skimmer gelijktijdig gebruiken.
Dit gaat enkel met Aquamax en Promax van oase.( nu zijn er mischien nog een paar bijgekomen)
Hebt ge waterlelies in de vijver (schaduw) ?
Hoe diep is het diepste punt in de vijver ?
maandag 26 maart 2012 - 07:55
trikke2705

Trikke2705

Neen, er staan geen waterlelies in. Het diepste punt is ongeveer 115 cm. Ik zal later een recente foto posten.

Vijvers & Vissen

maandag 26 maart 2012 - 08:13
trikke2705

Trikke2705

Ik heb daarstraks eens mijn filter gefilmd. Alle tips zijn welkom. Het filmpje is via onderstaande link te zien.

www.youtube.com/watch?v=_EhpY9Bjzxw&feature=youtu.be
dinsdag 27 maart 2012 - 22:40
Polplastron

Polplastron

Wilt u koi op de vijver zetten of zit er al koi op, daar hangt veel van af ?
Voor andere vissen is de vijver helder te krijgen, met hulp van planten en uiterste geval met behulp van uv lamp.

Ah ja? Een waarom dan wel?
Zelf heb ik altijd koi gehad en had ik een glasheldere vijver ... Geen UV-lamp gebruikt alleen veel planten en een groot biologisch filter.

In een vijver die vol goudvissen zit, kan het bekomen van helder water even moeilijk zijn hoor.

Ik snap weer niet waarom de koi weer meteen de boeman zijn.

Overigens is het perfect mogelijk om planten te houden in een koivijver: je zet ze gewoon in grind i.p.v. in vijvergrond en de vissen zullen al heel wat minder woelen. Bovendien wegen de plantmanden ook meteen zwaarder. Planten die goed samengaan met koi zijn Typha, Thalia, Pontederia, Aponogeton, Nuphar en Myriophilum aquaticum. Ik weet niet waarom, maar die laatste lieten ze bij mij echt met rust ondanks het feit dat deze heel zachte blaadjes heeft. Iets met de smaak misschien?

Groeten,

Pol
woensdag 28 maart 2012 - 08:33
Echinacea

Echinacea

Pol niet iedereen heeft de ruimte om een biologische filter te maken. En dan wat noemt u een biologische filter, die bestaat volgens mij niet. Die filters moeten ook gekuist worden, het verschil is dat de vissen langer in hun uitwerpselen moeten leven. Ik heb ook geschreven in het uiterste geval een uv lamp.
Ik heb twee glasheldere vijvers in mijn tuin met koi tot 60 cm. in een vijver wil ik geen planten dus daar staat een uv lamp op anders kunt u hem niet helder houden. In deze vijver is ook minder onderhoud aan planten. aan de andere de filter meer kuisen en water verversen. Dit is hier naast de vraag.
Over planten in koi vijvers heb ik juist de vraag gesteld of er waterlelies in de vijver stonden, ik ben altijd een voorstander geweest van planten en koi zie http://www.familie-tuinen.be/vijvers.html
Ik had het over de waterlelies meer om schaduw in de vijver te krijgen en om voeding uit het water te halen.
Volgens mij is het probleem dat de pomp op de skimmer werkt en niet op de filter, het grog vuil blijft op de bodem en gaat niet genoeg naar de filter( voeding in het water).
Als u andere oplosingen hebt vaar deze vijver wil ik ze altijd wel horen, ik ben al meer dan 30 jaar bezig met vijvers en alles wat ik kan vaststellen is dat we nag maar weinig weten over water en ik wil nog bijleren.
woensdag 28 maart 2012 - 21:54
trikke2705

Trikke2705

Ik ken er ook niks van maar wat de skimmer betreft kan ik je wel volgen.... en dat is dan logica volgens mij. Wat zou jij doen in mijn plaats? Ik heb zo het gevoel dat ik best een nieuwe pomp koop, eentje die vanop de bodem trekt en ook werkt via de skimmer. Of is die skimmer overbodig? Lelies dien ik me dan ook aan te schaffen.
Is het misschien een goed idee om met een vijverstofzuiger de bodem aan te pakken.... of juist niet?
Nog een domme vraag waarschijnlijk maar moet het donker zijn in de filter, ttz mag het deksel lichtdoorlatend zijn of niet?
Sorry voor al die vragen maar ik wil er echt slimmer in worden.
woensdag 28 maart 2012 - 22:18
Echinacea

Echinacea

Lelies moet ge niet kopen, nog een beetje wachten ze zijn pas uit aan't lopen.
Welke kleur van bloem wilt ge ?
Als ge een deksel op de filter legt die ligt doorlaat krijgt ge algen in de filter, zo kan de filter dan overlopen.
Een skimmer is niet echt nodig, maar het voordeel is dat ge stof, stuifmeel , bladeren en ander vuil wegzuigt voor het op de bodem ligt.
Als ge een teras hebt, ge borsteld dit een week lang niet ziet ge hoeveel vuil erop ligt, en daar waait nog veel van weg, op het water blijft dit vuil liggen tot het zinkt.
Als ge iets wilt weten moet ge vragen. Stuur mij eens een mail via de website. http://www.familie-tuinen.be
donderdag 29 maart 2012 - 08:18
Polplastron

Polplastron

Pol niet iedereen heeft de ruimte om een biologische filter te maken. En dan wat noemt u een biologische filter, die bestaat volgens mij niet. Die filters moeten ook gekuist worden, het verschil is dat de vissen langer in hun uitwerpselen moeten leven. Ik heb ook geschreven in het uiterste geval een uv lamp.

Het verschil tussen een biologisch en een mechanisch filtersysteem is eigenlijk enkel dat bij het eerste het afval wordt afgebroken door micro-organismen. Deze krijgen in het filter een medium (dat kan lavagruis zijn of speciale filterkorrels of zo) waar ze zich goed op kunnen vastzetten. Hierdoorheen wordt zuurstofrijk water gepompt.

Bij een mechanisch systeem wordt dit gewoon regelmatiger opgekuist.

Biologische systemen werken zeer goed; dat bewijzen ook de toepassingen in de aquaristiek. Het gaat immers niet enkel om het fysiek verwijderen van afval, maar ook om het omzetten van afvalstoffen in nuttige bestanddelen.

Veel ruimte heb je daar overigens niet voor nodig hoor! De systemen die in de handel verkrijgbaar zijn, zijn vaak prijzig en veel te groot. Ik heb ooit in een vijvertje van 2mX3m een biologisch filter geïnstalleerd die gewoon bestond uit een grote waterleliemand met daarin een pomp en errond lavagruis. Optimaal was het systeem niet in onderhoud, maar het systeem kon toch makkelijk een jaar lang draaien en de vijver zuiver houden.

Groeten,

Pol
donderdag 29 maart 2012 - 08:25
trikke2705

Trikke2705

Ik wil eigenlijk het volgende proberen.
Mijn vijverpomp trekt nu het water van de vijver door de skimmer naar de filter. Ik zou nu een T-stuk willen plaatsen op mijn pomp met aan 1 zijde de skimmer en aan de andere zijde een soort filter. Kan iemand me zeggen hoe "dat soort filter" noemt zodat ik er kan op zoek naar gaan?
Bedankt
vrijdag 30 maart 2012 - 19:23
Echinacea

Echinacea

Daar heb ik niet aan gedacht, ge ziet wel iedere dag leert ge bij.
Ik heb hier gekeken, er is hier nog een filter korf, morgen zaterdag weet ik niet hoe laat ik thuis ga zijn ge kunt altijd na de middag bellen, anders zondag. dan het ge wel een t stuk van 40mm nodig en een kraan.
Darm van 1 1/2 duim heb ik ook. Plus dan geef ik u een spoedcursus vijverLiefst niet zondag na de middag Ronde van Vlaanderen op tv.
vrijdag 30 maart 2012 - 21:11
trikke2705

Trikke2705

Dit weekend zal heel moeilijk worden. Morgen ben ik zoiezo bezet tot 18 a 19 uur en zondag zit ik in de namiddag op de voetbal (Anderlechtfan). Ik bel je wel als ik ergens een opening vind. Alvast bedankt voor het voorstel.
vrijdag 30 maart 2012 - 21:21
Echinacea

Echinacea

De rest van de week ben ik iedere namidag en avond thuis.
Dan kan ik ook waterlelies klaar zetten.
vrijdag 30 maart 2012 - 21:26
trikke2705

Trikke2705

Ik helaas niet. Week 15 ben ik wel een hele week thuis, mss dat ik dan wel iets kan regelen.
vrijdag 30 maart 2012 - 22:00
Echinacea

Echinacea

in orde ge laat maar iets horen.
zondag 1 april 2012 - 07:03
MrMax206

MrMax206

Tracht indien mogelijk Tilapia vissen te krijgen / kopen dit zijn vegetariërs en dol op algenrijk water zelf hebben wij in onze visvijver ca. 700 van deze (Ook zeer smakelijke) vissen

Vijvers & Vissen

woensdag 11 april 2012 - 07:16
jdcoster

Jdcoster

Geen goed idee. Tilapia's zijn warmwatervissen (25°C). Ze worden bij ons enkel op grotere schaal gekweekt in het koelwater van een kerncentrale.
woensdag 11 april 2012 - 10:03
trikke2705

Trikke2705

Klopt, ze zijn vooral gekend in de Filipijnen
woensdag 11 april 2012 - 12:16
MrMax206

MrMax206

Ze worden hier in Thailand hoofdzakelijk voor consumptie gekweekt daarvoor hebben wij ze ook in onze vijver............
Je hebt de "zwarte" en de "rode" in feite zijn ze blauw-grijs ( Pla Nin) en oranje Pla Tabtin) de oranje is vanwege het doorkweken de kleur aan het verliezen...
Een vriend van mij die een kwekerij heeft ,heeft 10.000 rode talapia's uit Taiwan laten komen om weer kleur in het ras te brengen, binnenkort zijn ze groot genoeg zodat ik weer een paar honderd kan uitzetten........

Vijvers & Vissen

woensdag 11 april 2012 - 15:11
silvias

Silvias

ik zou graag een natuurlijke waterzuiveraar onder uw aandacht brengen !
nl de mossel !
een stuk goedkoper dan de pompen en filters, en volkomen natuurlijk.
woensdag 18 juli 2018 - 20:15
silvias

Silvias

een drijvend fontein of stromings pomp zijn goedkoper bij alie express, niet dat ik hier nou reclame voor wil maken,maar een vijver hoeft niet duur te zijn
en een fontein op zonnecellen is nu eenmaal ,milieu vriendelijker en kost minder.
bij mij doen ze het goed !
woensdag 18 juli 2018 - 20:23
Polplastron

Polplastron

Die mossel als waterzuiveraar is volgens mij sterk overroepen. Bovendien blijken die dieren het niet in elke vijver even goed te doen en gaan dan dood. Zo'n rottende dode mossel is allesbehalve goed voor het vijverwater! Haha!
De enige manier om je vijver mooi helder te houden is een goede evenwicht tussen watervolume, aantal vissen en de hoeveelheid planten. Hoe meer planten je hebt (en hoe minder vissen) hoe makkelijker het zal zijn om je water helder te houden.
Sinds 2015 ligt hier een relatief kleine vijver zonder vissen met een massa planten, zonder filter, maar met glashelder water.
Mijn vroegere koi-vijver had wel een biologisch filter, maar vooral een massa planten in een grote moeraszone naast de vijver.

Groeten,
Pol
dinsdag 31 juli 2018 - 11:12
silvias

Silvias

hoi pol,
ja als een mossel dood gaat, kan je vijver gaan stinken, het is dus ook zaak om je mosselen af en toe te controleren,,als je de mossel aanraakt en hij gaat niet dicht dan is ie dood en kan je water dan weer vervuilen, die moet je er dan dus uithalen
dat is waar, toch zou ik de natuur,zijn gang willen laten gaan.!
Het aantal mosselen is ook van belang,en wat voor soort !
de 1 filtert zoveel, de ander weer meer of minder,maar net wat je nodig hebt al naar gelang de grote van je vijver,en heb je vis of niet ,stroming of niet ,toch zou ik de natuur niet zo af willen blaffen.
Iedereen kan googlen over mosselen , en kijken of dat wat is voor zijn ,haar vijver,het is ,,en blijft,, je eigen veratwoording ,,wat je in je vijver doet
dus overschat? dacht het niet, dit is een heel nuttig beestje, ook in de open natuur !
Mijn vijfer heeft een plantenbiotoop en vis en mosselen , en ik mag niet klagen,ik gooi er af en toe wat steurgarnalen in, brakwater maar er overleven er genoeg,en een hele trouwe kikker, met een oranje stipje, tevens maak ik gebruik van EM vijverballen en dit bevalt mij uitstekend evenals het gebruik van microferm in het water,zowel aquarium als vijver.
Je moet zelf kijken of mosselen in je vijver iets is voor jou vijver, als ie geen voedsel heeft gaat ie dood, nogal wiedes
gr sil

woensdag 1 augustus 2018 - 22:12
dannygerrits

Dannygerrits

tegen zweef algen kunt ge alleen een uv lamp gebruiken da kun ge niet filteren , heb al 30 jaar een vijver en als ik de algen zie verschijnen dan zet ik de lamp op en na wee weken zijn ze verdwenen ik laat ze nooit altijd branden wat dan brand ge ook ge goede beestjes kapo die het vuil verteren
donderdag 16 augustus 2018 - 23:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon