menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver

gertine

Gertine

is het noodzakelijk dat er een filter komt voor een vijver waar geen vissen inzitten
maandag 13 juni 2011 - 11:44
jdcoster

Jdcoster

Ikzelf heb twee vijvers zonder filter, waar er nooit met chemie aan 'geprutst' wordt. Er liggen geen netten en er staan ook geen stuikeldraden voor reigers rond.
Er zitten wel (een beetje) vissen in, twee soorten kikkers, salamanders in twee soorten, en massa's kleine beestjes.
Ze worden gevoed met het regenwater van mijn dak. Het water is steeds op een periode in het voorjaar na, perfect helder
In één vijver komen er geregeld draadalgen voor, die ik er met een net uitschep, en in de andere vijver heb ik zelfs dat niet.
Ik schat dat ik nu al in totaal, voor vrienden en kennissen, al een twaalftal vijvers heb aangelegd, ter grootte van 4 m2 tot putten waar ik bijna kon in zwemmen. Ik heb nog nooit filters gebruikt.
Maak de vijver in het midden diep genoeg (90 cm) en zorg voor horizontale randen en minstens 1/2 meter breed en 40 cm diep.
Gebruik waterlelies, voldoende oever- en drijvende planten en probeer op het heetst van de dag de vijver te beschaduwen met een boom.
[url=http://img190.imageshack.us/i/vijver3.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
maandag 13 juni 2011 - 14:47
Polplastron

Polplastron

Volgens iedere verkoper die je hierover aanspreekt zal je wel een filter nodig hebben ongeacht of er vis in zit en ongeacht de grootte van de vijver in kwestie ...

Volgens de mensen met ervaring is dat niet nodig in een vijver met weinig tot geen vis en voldoende beplanting.

JDcoster heeft dus voor mijn part 100% gelijk weeral!

Groeten,

Pol
maandag 13 juni 2011 - 20:18
Friend4plants

Friend4plants

Ja dat klopt enkel als er vissen in zitten is dit het beste.Maar dit gaat ook als je genoeg planten hebt omdat die je water zuiveren, en zuurstof produceren.
zaterdag 18 juni 2011 - 18:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon