menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Electriciteit bij vijver

Ga naar meest recente reactie

ErikM

ErikM

Bij de vijver die we aan het plaatsen zijn moet ( uiteraard) elektriciteit komen. Voorheen kregen de tuinlampen, fontein en dergelijke spanning via een kabel die vanuit het tuinhuisje kwam. De elektriciteit komt in het tuinhuis via een (buiten) stopcontact dat de vorige bewoners ooit hebben aangelegd.

Het is de bedoeling dat het tuinhuisje in het najaar ( of voorjaar 2012) een aantal meters wordt verplaatst. Op de plek waar het huisje uiteindelijk moet komen heb ik alvast wat ruimte gemaakt en de resten van een oude pergola verwijderd.

Tijdens die werkzaamheden wilde ik ook restanten van een oude grond ( stroom ) kabel verwijderen. Eerder deze week had ik al wat stukken weggehaald op de plek waar de vijver komt. Toen ik mijn kniptang in de ( wat ik dacht, defecte, niet meer in gebruik zijnde) kabel zette, KNAL en de stoppen vlogen er uit. Nu blijkt dat er altijd niet één maar twee ! grondkabels hebben gelegen en deze nog functioneert. (Er zat een buitenlamp aan maar die is al zeker 5 jaar kapot)

Dit opent perspectieven. Ik ga deze kabel gebruiken voor spanning voor de verschillende accessoires van de vijver.

Een heel verhaal, maar nu dan de vragen:

1) de grondkabel heeft 3 aders. Zwart, blauw en bruin. welke van deze aders is de +, de 0 en de aarde ?

2) rond de vijver(s) komen 3 setjes van 4 x12 volt lampjes. Deze worden aangesloten op een trafo. Deze transformatoren, zijn die vocht bestendig ?

In de huidige situatie staan de trafo's op een schakelklok IN het tuinhuisje. Mijn idee is om de trafo's in een kunststof box, weggewerkt rond de vijver, te plaatsen. Ook komt er in de box een (voor buitengebruik geschikte ) stekkerdoos en eventueel een schakelklok. De box wordt d.m.v. een deksel afgesloten.

3) Kan ik bovenstaand idee uitvoeren of zal er, ondanks de voor buitengebruik geschikte materialen toch op den duur "kortsluiting" ontstaan ?

Mocht dit topic in de verkeerde rubriek staan, dan bij voorbaat mijn excuses en alvast bedankt voor eventuele reacties, Erik Mulder, Vlissingen (Nederland)
zondag 12 juni 2011 - 19:35
Rita1960

Rita1960

Hoi Erik,

Ik denk dat je voor deze vragen toch een erkend electricien moet raadplegen..

niet vergeten water en electriciteit is een slechte combi...

dus.. ga op zeker en spendeer een paar centen zodat je in de toekomst weet dat je goed zit.

groetjes,

Rita
zondag 12 juni 2011 - 22:27
garfield

Garfield



1) de grondkabel heeft 3 aders. Zwart, blauw en bruin. welke van deze aders is de +, de 0 en de aarde ?


Waarschijnlijk is de zwarte de aarde. Als je het wilt weten zonder te gaan uitproberen, moet je kijken hoe het bij de oude buitenlamp is aangesloten.


2) rond de vijver(s) komen 3 setjes van 4 x12 volt lampjes. Deze worden aangesloten op een trafo. Deze transformatoren, zijn die vocht bestendig ?


De verlichtingssets die normaal voor een vijver worden verkocht zijn waterdicht. Maar dat moet er op staan of in de gebruiksaanwijzing.


In de huidige situatie staan de trafo's op een schakelklok IN het tuinhuisje. Mijn idee is om de trafo's in een kunststof box, weggewerkt rond de vijver, te plaatsen. Ook komt er in de box een (voor buitengebruik geschikte ) stekkerdoos en eventueel een schakelklok. De box wordt d.m.v. een deksel afgesloten.

3) Kan ik bovenstaand idee uitvoeren of zal er, ondanks de voor buitengebruik geschikte materialen toch op den duur "kortsluiting" ontstaan ?


Als je het goed doet zal dit geen problemen opleveren. Zorg wel dat het niet kan inregenen en dat er op een of andere manier een ventilatie is.
maandag 13 juni 2011 - 10:27
ErikM

ErikM

Bedankt voor de antwoorden.

Voor de ventilatie in de box had ik het volgende bedacht:

- ik maak een gat zo groot als de box en op de bodem van het gat komt een ( grote) tegel.

- op hoekjes van die tegel komt een "verhoging" met bakstenen zodat de bodem van de box "vrij" komt.

- in de bodem van de box maak ik gaatjes voor de ventilatie / condens afvoer.

- de box, die ongeveer voor de helft boven het gat uitkomt, heeft een afsluitbare deksel.

- rond de box komen sier keien zodat ik ten alle tijden IN de box kan komen.

Is dit een werkbare oplossing ?

Groet, Erik

maandag 13 juni 2011 - 10:47
ErikM

ErikM

Vandaag samen met schoonpa, schoonma, en m'n vrouwtje, keihard gewerkt, de vijvers zijn geplaatst, gevuld en de elektriciteit is aangesloten en ( zonder dat de stoppen knallen maar ik heb wel een professionele installateur geraadpleegt ) het werkt. In de 1ste vijver draait de waterval en het fonteintje ook al.

Morgen ( of vrijdag, dat ligt aan de weergoden) de bestaande planten erin en nog wat nieuwe plantjes.

Vraag: welke, redelijk geprijsde en redelijk snelgroeiende plantjes kan ik het beste nemen ? Het liefst plantjes die niet al te hoog worden maar wel over de rand van de vijver groeit.

Alvast bedankt voor eventuele tips en suggesties.

Vriendelijke groet, Erik, Vlissingen
woensdag 15 juni 2011 - 23:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon