menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Anti-algen product

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

DCM (en wellicht ook andere bedrijven) hebben in hun gamma een product dat algengroei tegengaat doordat het bepaalde golflengtes uit het water filtert waardoor de algen afsterven. Het product zou geen kwaad kunnen voor vissen en planten en niet giftig zijn.
Ik moet toegeven dat ik dit met enig wantrouwen benader. Hoe gaat dat dan in zijn werk, dat uitfilteren van zonlicht? Wat is de samenstelling van een dergelijk wondermiddel dan? Het lijkt wel science fiction.
Wie kan mij dus meer vertellen over dit product en wat zijn de voor- en nadelen die jullie ondervonden hebben.

PS: ik geloof niet in Sinterklaas noch in de praatjes van verkopers
zaterdag 4 juni 2011 - 23:09
ERWIN52

ERWIN52

Hey Lein,

Als je een vijver hebt wat zogenaamd een "erwtensoep-vijver is" dan is de enige correcte manier het plaatsen van een UV-filter. De sterkte van de UV-lamp hangt af van de grote van uw vijver.
Als je problemen hebt met draadalgen dan is alleen het toevoegen van een draadalgenpoeder de enige correcte oplossing. En ik ben dus GEENmijn vijver handelaar. Ik heb met mijn vijver al jaren succes toch een 11-tal jaar.
Ik geloof ook niet in die Nikolaas. Die zogenaamde pedofiel loop al jaren ongestraft op straat. Ik doe dit NIET !! Ik heb mijn kiind NOIIT voorgelogen en een eerlijk mens doet zo iets niet. En mijn kind heeft ook cadeautjes gekregen zond voor-liegen.
Groeten, Erwin
zondag 5 juni 2011 - 15:40
ERWIN52

ERWIN52

Beste Lein,

Ben jij misschien een Nederlander ? Deze zijn over het algemeen nogal krenterig ! Sorry, 'k heb niets tegen Nederlanders, ik heb goeie vrienden in Nederland wonen ... echt toffe mensen. Ik woon nl aan de grens met Nederland en heb regellmatig contact met hen. 1830 is voor mij al lang passé !!!
'K liet mij effekes gaan. Nu die lamp ... voor zo een teil, zoals u zegt, is toch een niet al te straffe UV-lamp nodig. En elk hobby kost GELD !! Dit hebben trouwens velen al ervaren. En nog ... een UV-lamp wordt NIETin de vijver gehangen, op enkele uitzonderingen te na, maar wordt buiten het water geplaatst. En U zult zien ... een kraakheldere vijver. Trouwens in oktober mag je de lamp gerust uitzetten, dan is de zonnekracht reeds mini-maal en kan je wachten tot het volgende seizoen tot dat je water weer groen dreigt te worden. Tussen haakjes : Ik ben géén handelaar !!!
Groeten, Erwin
zondag 5 juni 2011 - 16:53
ERWIN52

ERWIN52

Hey Lein,

Je kan per auto rijden met een goedkoop wagentje of met een Mercedes of BMW. Beiden zullen u op de plaats van bestemming brengen. Je moet naar een gekende zaak gaan met ervaring en vertellen hoe groot (inhoud) van je teil is. Of nog beter ... googeld eens naar een vijveraar die ermee stop. Je kan dan misschien een zaakje doen. Het enige wat je moet doen is wel een nieuwe lamp kopen. Een lamp blijft niet eeuwig dezelfde uitstralling hebben. Dus om de 2 à 3 jaar verversen is wel een noodzaak. Een ding is zeker : een te straffe lamp kan géén kwaad.
Groeten, Erwin
zondag 5 juni 2011 - 17:17
ERWIN52

ERWIN52

Lein,

Wat is de inhoud van je teil ? Ik vermoet dat je met een 10 watt UV reeds voldoende hebt. Een filter is wel een noodzaak als er vis in zit !!! Ik kan je raad geven, indien dit zo is, om zelf te maken met een min aan kosten.
Groeten, Erwin
zondag 5 juni 2011 - 17:29
ERWIN52

ERWIN52

Hey,

10 tot 15 watt is in uw gevam mééééééér dan voldoende. Trouwens welke is die grote plant in je teil ? Mocht de UV-lamp niet helpen dan help ik je wel verder met een filter-bouw, maar ik denk dat dit niet nodig zal zijn tenzij er vis in zit.
Groeten, Erwin
zondag 5 juni 2011 - 17:55
Polplastron

Polplastron

Een filter en een UV-lamp voor zo'n klein ding? Ach ja ... moet kunnen. Laat je vooral informeren door een goede verkoper dan geef je lekker veel geld uit voor niets.

UV-lampen zijn een pleister op de wonde. Groen water is heel natuurlijk. In een bak met veel planten en geen vissen wordt het groen na een tijd weer wel helder. Ik heb ook zo'n bakje staan en daar zit ook geen filter in.

Indien het water effectief te hard opwarmt omwille van de zon, giet het dan eens leeg en verplaats het. 't Lijkt mij goedkoper, efficiënter en nuttiger dan de aanschaf van filters en dergelijke.

Producten die algen doden werken mijns inziens maar op dezelfde manier al UV-lampen. Ze lossen het probleem niet op enkel de symptomen.

Nederige groeten,

Pol
zondag 5 juni 2011 - 20:21
garfield

Garfield

Om even terug te komen op de vraag van de topic starter: Hij bedoelt het product Optima Alg. Als de verder leest staat er dat er biociden inzitten. Wikipedia zegt over biociden: Een biocide is een stof die levende organismen doodt. Een uitgebreide definitie: biociden zijn werkzame stoffen en preparaten [...] die een of meer werkzame stoffen bevatten en bestemd zijn om een schadelijk organisme te vernietigen, af te schrikken, onschadelijk te maken, de effecten daarvan te voorkomen of het op andere wijze langs chemische of biologische weg te bestrijden.[1]
Met andere woorden het is wel schadelijk voor de micro-organismen. Net als andere anti alg producten is het schadelijk voor je nuttige bacteriën.

Voor de rest ben ik het geheel met Pol eens. Lampen zijn niet nodig in een goede vijver.
zondag 5 juni 2011 - 20:48
wilwi

Wilwi

Hallo,
Gebruik al jaren het produkt in zowel vijver (10.000 liter) als aquarium 450 liter.
Had ervoor geen last van groen water, wel van draadalgen.
Heb van niks geen last meer en het bacteriehuishouden is 100%
Het aquarium van 450 liter loopt op 2 filters gevuld met vijversubstraat. Deze zijn vorige maand voor de eerste keer in 3 jaar uitgekuist.
Bij het verversen van water doe ik steeds een hoeveelheid van het vermelde produkt in.
In het aquarium heb ik al 2 jaar een enorme boost van vuurgarnalen en albino ancistrussen, samen met alle soorten levendbarenden.
Dus het produkt is voor mij ideraal.
maandag 20 juni 2011 - 11:34
ERWIN52

ERWIN52

Of je nu voorstander of tegenstander bent van een UV-lamp daar kunnen we nog lang over doorgaan. Eén ding is zeker : ik heb er een en sinds de plaatsing ervan heb ik géén erwtensoep meer. De goedaardige bacterieën worden er NIET allen door vernietigd, dit is gewoon een fabel, en waarom ?
De goedaardige bact. of nitrificerende bact. hechten zich aan de wanden van om het even wat hetzij substraaten, sierkeien, filtermaterialen enz. hetgeen nog zou vrij rondzweven in de vijver en door de UV-lamp passeert is minimaal.
Ik heb mij verder geinformeerd om meer wetenschappelijk onlegt zijn ivm een draadalgen poeder en deze zeggen dat het totaal onschadelijk is voor planten en vissen en ik kan dit beamen want ik gebruik dit reeds jaren en heb, tot op heden, géén nadelige ervaringen dus ... en ik heb de meest gevoelige viissen in de vijver zitten nl Koi. De stof bestaat erin dat deze een verbinding maakt met de fosfaten en deze zodoende de voeding van draadalgen ontneemt.
Lein, voor je kleine vijver heb je géén filter nodig wel zou ik een UV-lampje plaatsen.
Groeten, Erwin
dinsdag 21 juni 2011 - 09:26
Polplastron

Polplastron

en ik heb de meest gevoelige viissen in de vijver zitten nl Koi.

Koi zijn net onverwoestbaar! Koi betekent eigenlijk zoiets als "kracht" omwille van het sterke overlevingsvermogen van deze vissen!
dinsdag 21 juni 2011 - 12:59
ERWIN52

ERWIN52

Ik richt mij speciaal tot Pol,

Hoeveel koi heb je in je vijver ? Hoelang ben je reeds mee bezig ?
De vertaling van het japanse woord KOI betekent wel degelijk KARPER .. nie min of ni meer.i Als koi zo'n sterke vissen zijn, waarom zijn zij zo gevoelig voor parazieten, wormen, verzweringen, onstabiliteit van het water enz ???
Ik herhaal, sinds 1999 ben ik op ERNSTIGE basis bezig met koi en niets anders dan koi. Ik heb op die 12 jaar al véééééél meegemaakt. Ik ben lid van de grootste nederlandstalige koi-familie van Beldië en Nederland nl de Nederlandse Vereniging voor Niskigoi (nog zo'n woord waar de Japers over spreken als ze over koi spreken). Jaarlijks worden mijn koi minstens 2 maal onderzocht op aanwezigheid van parazieten e.d. Ik heb geleerd zelf koi in te spuiten als dit niet anders kan.
Wat heb ik over dit onderwerp al klinkklare onzin gelezen waarschijnlijk van mensen met veeeeel ervaring ! Proficiat !
Ik, in ieder geval, stop ermee.
Gerstestro kan inderdaad maar waarom het moeilijk doen, ik heb dit ook geprobeerd, als het simpel kan. Bij sommigen mag het toch echt NIETS kosten.
Groeten, Erwin
vrijdag 24 juni 2011 - 13:51
ERWIN52

ERWIN52

Beste Nikie,

Je zult alles wel best bedoelen maar je hebt duidelijk geen kennis van koi, spijtig ! Kijk eens op het forum van de Nederlandse Niskigoi Vereiging.
Koi zijn, niet alleen bij mij maar ook bij andere koi-liefhebbers, zeeer delikate vissen. Zij zijn door het kweken, en vaak in het verleden eigen bloedlijnen op elkaar te zetten, wel sterk afgezwakt. Zo komt men vaak tot zeer mooie resultaten maar ...Een vergelijk met de karper is allang passée. Ik weet waarover ik spreek. Een natuurvijver, wat best aardig is, heeft géén vergelijk met een koi-vijver. Ik wil echt niet de BETERWETER zijn maar ga eens naar de site die echt handelen over koi. Mensen doen hier echt alles voor hun huisdieren want dit zijn het uiteindelijk geworden, tam, uit de hand etend zoals een kat of hond, ...
Maar komentaren die ik in het verleden gelezen heb en ik weet ... GOED BEDOELD ... zijn echt uit den boze. Zoals UV-lampen die het bacterie-leven zouden verkwanselen en ook draadalgenpoeder, ...
Met vriendelijke groeten, Erwin
vrijdag 24 juni 2011 - 15:45
ERWIN52

ERWIN52

Wat baat een kaars en bril als een uil niet zien wil !!! U doet maar.
Groetjes
zaterdag 25 juni 2011 - 08:37
lo

Lo

Over koi's gesproken... Wat maakt die beesten nou zo aantrekkelijk? Ik ken er niets van, maar echte koi's zouden verschrikkelijk duur zijn. En ze zouden de planten opeten... Of zijn dat praatjes?
zaterdag 25 juni 2011 - 09:58
Polplastron

Polplastron

Koi betekent inderdaad karper, maar ik meen toch ooit gelezen te hebben dat koi ook kracht betekent. 'k Ga er niet over discussieren, misschien heb ik het fout.

Dat koi zwakke vissen zouden zijn, betwist ik toch (UIT EIGEN ERVARING!). Momenteel heb ik geen vijver meer, maar ik heb ook vele jaren een gewone tuinvijver, compleet met beplanting gehad met daarin koi, goudwindes, een paar goudvissen, wat elritsen en twee zonnebaarzen. Dode vissen heb ik natuurlijk ook wel ooit gehad, zieke vissen ook, maar ik kan toch niet zeggen dat de koi gevoeliger waren dan de overige vissen.

Persoonlijk vond ik destijds koi wel mooi, maar ik gaf er geen kapitalen aan uit. De koi die ik had waren meestal beesten die in Israel gekweekt waren. Voor wedstrijden waren ze waarschijnlijk niet goed genoeg, maar voor mij voldeden ze.
Misschien kunnen we daaruit afleiden dat de mindere kwaliteit koi betere weerstand heeft? Ik weet het niet. Japanse koi kocht ik enkel als ze nog erg klein waren. De grote beesten daar kon ik mijn geld niet aan uitgeven.

Over nadelen van een UV-lamp ga ik ook niet twisten, maar destijds draaide mijn vijver toch perfect zonder UV-lamp. Een filter had ik wel: zo'n zelfgemaakte met lavasteentjes: ook dat voldeed.

Ik ben geen expert in koi, vijvers of wat dan ook, maar kan enkel uit eigen ervaring spreken ook al is die ervaring misschien een beetje gedateerd.

Overigens merk ik ook nog even op dat mijn oude vijver ondertussen gedempt is, maar de vissen zijn opgevangen door mijn vroegere buurman. Het overzetten was een heel stressvolle situatie, maar de vissen hebben het allemaal overleefd en ondertussen zijn we tien jaar verder en ze leven nog altijd.

Groeten,

Pol
zaterdag 25 juni 2011 - 15:25
ERWIN52

ERWIN52

Beste Pol,

Beter wat laat dan nooit ! Ik kan je best begrijpen. Maar als ik even mijzelf als vb mag nemen. Ik heb een plasje van 25 cub waarin in het verleden koi, meestal kleine zo'n 15 cm, koi rondzwommen, dit is niet te vergelijken met een koi of 5. Ik heb teveel koi op mijn vijver gehad (verleden tijd), dit ondanks een mastodont van een filter. Mijn koi-dokter = iemand die universitair afgestudeerd is en gespecialiceerd in siervissen, heeft mij eertijds verteld dat mijn filter de hoeveeldheid (teveel) makkelijk zou kunnen trekken. Hij heeft in een bepaald jaar tot 10 maal een bezoek gebracht omdat teldkens de vissen wéér ziek waren. Dit ondanks perfekte waterwaardes. De natuur herstelt telkens zijn evenwicht. Nu zitten er nog zo'n 35 overlevenden en deze zijn voor het eerst in het voorjaar parazieten vrij. Andere vissen hebben ook parazieten doch deze zijn hier voor bestand. En waarom zijn koi hier wel gevoeliger voor ? Door voordurende selektie zijn zij hun oer-sterkte welke in de gewone karper waar zij toch van afstammen, verloren. Als je echt iets wil weten over koi dan moet je absoluut in contakt komen met mensen die hiervan bezeten zijn, met jaaaren ervaring met die beesten. Ondanks mijn grote tegenslagen, en zo zijn er echt velen, ben ik verslaafd geraakt aan de prachtbeesten en ik doe echt niet mee aan tentoonstellingen want, naar mijns inziens, zijn dit géén echte koiliefhebbers doch mensen die graag met de borst vooruit lopen.
Nog iets Pol ... iets wat op universitair niveau is uitgetest is volgens mij toch een brug te ver ( UV-lampen en anti-draadalgen poeder).
Oprecht gemeende groeten, Erwin
dinsdag 28 juni 2011 - 17:30
Polplastron

Polplastron

Nog iets Pol ... iets wat op universitair niveau is uitgetest is volgens mij toch een brug te ver ( UV-lampen en anti-draadalgen poeder).

Sorry, ik begrijp je niet helemaal hoor ...

UV-lampen en dat poeder doen inderdaad hun werk, maar wie een beetje biologisch en ecologisch inzicht heeft en dit toepast op zijn tuin en/of vijver weet dat al die middeltjes niet nodig zijn.

Wat koi betreft is mijn mening hetzelfde als bij m'n rozen: wat niet sterk genoeg is om zonder veel poespas te overleven, is het niet waard om gekweekt te worden. Maar ik begrijp ook goed dat er mensen zijn die daar anders over denken. Ik ben waarschijnlijk te Darwinistisch.

Groeten,

Pol
dinsdag 28 juni 2011 - 19:05
wilwi

Wilwi

sry hoor Polplastron, kan niet meer volgen.
Heb jij een natuurlijke vijver die identiek is aan diegene waar koikarpers in de natuur voorkomen? Groot genoeg, zelfde watersamenstelling, zelfde biotoop.
Ik denk dat je antwoord zal zijn dat de koikarper zoals wij hem kennen niet uit de natuur komt.................
Ik heb al 50 jaar aquaria en 20 jaar een vijverke van 10.000 liter. Ik heb geleerd dat we altijd hulpmiddelen nodig hebben omdat we nooit de natuur 100% kunnen imiteren.
Waar had ik in de loop der jaren last van, en hoe heb ik het verholpen:
- Samenstelling water verandert na één week in aquaria, dus wekelijks verversen.
- Water word vervuild door vissen en afstervende planten, dus filteren.
- samenstelling leidingwater is niet hard genoeg voor de vissen, en de KH daalt na enkele dagen. (Levende wezens verbruiken mineralen en zouten) GH en KH op peil brengen door toevoeging. Regenwater is uit den boze door luchtverontreiniging en zeker veel te zacht voor mijn vissen.
- In de vijver een filter van 1000 liter vijversubstraat en lava om water zo gezond mogelijk te houden, maar dit levert draadalgen op bovenaan de zuurstofplanten, waterlelie enz.... middel: anti alg dcm.
- Vijver regelmatig bijvullen met grondwater oml de hardheid op peil te houden.
- Regelmatig bezoek van reiger: Oplossing is spannen van nylondraad 0.40 mm rondom de vijver en over de plaatsen waar de reiger in de vijver kan landen.
Zoals je ziet zijn er wel middeltjes nodig om onze kunstmatige vijvers gezond en aantrekkelijk te houden.
Indien men een 100% natuurlijke vijver wil mag men in onze streken zeker geen koikarpers, goudvissen, goudwindes en dergelijke houden. Deze zijn allen gekweekt en opgebracht met antibiotica en dergelijke, en daardoor ook kwetsbaar de eerste maanden nadat men ze aankoopt. Als je volledig natuurlijk wil gaan zal je een ruime vijver nodig hebben met voorn, brasem, karper, enz.... Geen heldere vijver want dat zijn deze dieren niet gewoon en schuwen het.
Daarom hou ik het maar op enkele koikarpers, goudwindes, goudvissen, enz.. in een vijver met filter, UV-lamp en antialg van DCM.
woensdag 29 juni 2011 - 08:39
ERWIN52

ERWIN52

Pol,
Ik verduidelijk mij nader. Er is in samenwerking van o.m. de univ van Nijmegen verschillende wetensch. proeven gedaan naar het gebruik van UV-licht in vijvers en de nadelige invloeden enz. Dit is ook gebeurt met de fosfaatbindende anti-draadalg en de resultaten waren zeer possitief. Anders zouden de bedrijven die dit op de markt brengen zich bloot stellen aan enorme schade-claims, da is toch duidelijk.
Het kan inderdaad op een méér natuurlijke manier gebeuren maar heeft dan weer als groot nadeel dat je geuime tijd met een erwtensoep zit. Draadalgen kunnen dan weer aanleiding geven tot stroplopen van pompen, leidingen enz.
Voor een koi-fanaat is dit uit den boze. Wij zien ons vissen graag het hele jaar door en kunnen, indien nodig, op tijd ingrijpen als ons wilde beren zich weer eens hebben misdragen, om hun wond(en) te verzorgen. Dit zie je niet bij een erwtensoep of toch ?
Volgens uw idee verzorgt gij u niet wanneer u zich ernstig hebt gekwest, want :. the strongest will servive. Ik ben géén aanhanger van Darwin en zijn theorieën.
Ik hou van mijn beesten (koi en hond), ik heb daar inderdaad mieserie mee maar ook ontzettend vééél liefde. Ik heb 2 zonen : één loopt op 2 poten en de andere op 4 poten en ik hou echt van beiden.
Ik respecteer mensen die tot in het extreme naar de natuur grijpen, maar ik grijp in waar de natuur tekort schiet. Als da fout is ... so be it.
Groeten, Erwin
woensdag 29 juni 2011 - 08:56
ERWIN52

ERWIN52

Beste Wilwi,
ik sta voor 99 % achter je. Je kiest of voor een natuurvijver waar alleen maar inlandse dieren in leven of in extremis eventueel een koi-vijver waar alle toeters en bellen bij horen, anders loopt het fout. Ik heb dit jammer genoeg moeten ondervinden maar ben onder tussen tot inkeer gekomen.
Groeten, Erwin
woensdag 29 juni 2011 - 09:09
ERWIN52

ERWIN52

Dit is ABSOLUUT NIET fout. Zoals reeds eerder is gezegd : er is een degelijk verschil tussen een natuurvijver en een koivijver. Koi's hebben veel strengere normen van vijverbehandeling nodig dan de gewone doorsnee viissen wat niet wil zeggen dat de andere vissen niet even belangrijk zijn dan koi. Een ieder maakt zijn keuze en daarin uiteraard vrij in.
Maar ik denk dat we ver van het originele zijn afgeweken. De vraag was wel degelijk of UV-lampen en draadalgenpoeder schadelijk waren voor vissen en biotoop of niet ?
Oprechte groeten, Erwin
woensdag 29 juni 2011 - 13:24
Polplastron

Polplastron

Het ging over voor-en nadelen van poeder en lampen. Als ik dit alles hier lees, besluit ik voor mezelf:

- UV-lampen en poeders kunnen nuttig zijn om snel de symptomen van een probleem met zweefalgen te behandelen.

- UV-lampen en poeders zijn niet nodig in een vijver die met enig overleg is aangelegd: niet te veel vissen en een groot plantenbestand. In zo'n vijver zal een jaarlijkse algenbloei erbij horen, maar dit gaat dan na een paar weken over.

Kan iedereen hiermee leven?

Groeten,

Pol
donderdag 30 juni 2011 - 11:39
wilwi

Wilwi

neen, want je kan een gezonde vijver hebben die aan het oppervlak volledig draadalgen.
Als je met enig of zeer veel overleg een vijver aanlegt heb je steeds last van draadalgen en eventuele vervuiling door vissen.
Als je bedoeld met enig overleg (of inzicht) dan kan je 100% natuurlijk werken met:
- per 10.000 liter één vis
- veel planten
- - een biologische filter.
dan kan je de natuur nabootsen zonder hulpmiddelen (als je de pomp naar de bio filter niet rekent.
Maar................wie wil er nu een vijver met één vis per 10.000 liter.
Ga eens naar een natuurlijke vijver, zie je daar de voorns, brasems, karpers rondzwemmen? neen hé, alleen per toeval, voor het overige zitten ze veilig in een donkere vijver.
sry maar dit hoef ik niet in mijn tuin, daar is hij te klein voor, daar heb je enkele hectare voor nodig ................ en dan kun je hengelen.................
donderdag 30 juni 2011 - 12:21
lo

Lo

Als jullie stro willen kopen moet je niet bij zo'n afperser (hobbywinkel) zijn. Ga gewoon bij een boer om stro. Een pak van 1 meter X 1 halve meter X 1 halve meter voor enkele euro's! Je kunt het ook voor je konijnen, cavia's enz. gebruiken. Of op het platteland bij een handelaar in stro, veevoeders, granen... Als ik zie wat ze voor een pakje in zo'n hobbyzaak vragen. Pure afzetterij!! Stadslui weten natuurlijk van niet beter.
Stro bij de landbouwer is doorgaans wel van tarwe of rogge.
vrijdag 1 juli 2011 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon