menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Radeloos krijgen vijver maar niet goed

Ga naar meest recente reactie

Lente

Lente

Hallo,

Hier worden we stilletjes aan radeloos...

4 jaar geleden hebben we een vijver aangelegd.
De vijver is een gemetste vijver van 1m diep bekleed met zwarte folie. Er zit 20.000 liter water in. Water gaat door een UVlamp en door een lavafilter van 3m³.

Er heeft nog nooit iets willen in groeien. Zelfs nu, met al die warme lentemaanden vallen de algen zelfs mee.

De vijver was oorspronkelijk gevuld met de helft leidingwater en de helft regenwater. We dachten dat het aan het regenwater kon liggen, dus begin april hebben we de vijver volledig leeggetrokken en heropgevuld met leidingwater (ph 7, KH 8, GH 10). Plantjes ingezet (waterpest + fonteinkruid) en in de filter gele lis.

Resultaat: de plantjes willen weeral niet groeien, sterven langzaam af. De gele lis houdt zich qua blad overeind, maar geen bloemen gehad...

3 weken lang, om de 2 dagen product bijgedaan voor de GH (op aanraden van bijvercentrum), verandering van 6 naar 10.
Vorige week weer gemeten: PH 9, KH 4, GH 10, nitriet 0
Nog eens voor de helft nu leegetrokken (water aan de plantjes in de tuin gegeven en terug bijgevuld met leidingwater maar weinig verschil: PH 9, KH 5, GH 9, nitriet 0. Toch raar dat als we ons leidingwater uit de kraan testen de PH 7 is, en eens in de vijver geeft dat direct PH 9 ???

Wat doen we verkeerd, kunnen we veranderen, alle tips zijn welkom want momenteel denkt het ventje eraan om er een reuzezandbak voor de kinderen van te maken...

groetjes
lente
vrijdag 3 juni 2011 - 21:43
garfield

Garfield

Wat is er nu eigenlijk mis. Als planten niet willen groeien is de filtering te goed. De waterwaardes die je opgeeft zijn gewoon goed. Beter is om helemaal niet meer te meten en alleen maar te kijken of het goed is. Alle water verwisselen is ook niet goed. Probeer de vijver eens rust te geven. Dus alleen maar water bijvullen als het peil te laag staat. Als er geen algen zijn kan de lamp ook uit. Je vermeld niet hoeveel vis er in zit. Vissen zijn prima voor de waterplanten, want ze plassen en poepen. Daar kunnen de planten weer van groeien.
zaterdag 4 juni 2011 - 16:04
ERWIN52

ERWIN52

Hey,

Mocht u inderdaad geen vissen, en er hoeven er persé niet veel te zijn, in je vijver dan hebben de planten een tekort aan voeding zoals Garfield reeds zei. Alle waterwaarden waren mijns inziens OK maar je geeft geen waardes aan van het nitraat dat in je vijver aanwezig zou moeten zijn. Als viissen hun ontlasting hebben, begint er een chemisch proces : eerst amoniak dat op zijn beurt door de nitrificeerde bakterien wordt omgezet naar nitriet om op zijn beurt weer wordt omgezet naar nitraat wat onschadelijk is voor de vissen, indien dit echter niet te hoog oploopt. Deze nitraat is voeding voor je planten.
Groeten, Erwin
zaterdag 4 juni 2011 - 17:03
lo

Lo

PH 9, is dat niet te hoog? Komt van het hard leidingwater natuurlijk. Reguleert zich wel door de regen.
Vissen hoeven er echt niet in, hoor. Voor je 't weet heb je te veel vissen. Vissen bemesten het water en dat komt de planten ten goede, maar ook de algen. Kunnen de planten niet alle uitwerpselen verwerken, dan hopen die zich op en gaat de waterkwaliteit achteruit.

Hoeveel planten staan er eigenlijk in? In een bak met 20 000 liter moeten nogal wat planten. Belangrijk is dat ook een deel van het wateroppervlak bedekt is om te vermijden dat er te veel zonlicht in de vijver kan met algengroei tot gevolg.
zaterdag 4 juni 2011 - 22:52
Lente

Lente

Er zitten een 20-tal goudwindes in de vijver.

We hadden 20 bosjes zuurstofplanten (15 fonteinkruid en 5 waterpest). Ik heb ook gelezen dat je voor 20.000L een 80 tot 100 bosjes nodig hebt, maar mijn man vreest dat deze dan ook volledig zullen afsterven... eerst uitgeprobeerd dus met 20.

De wanden zijn recht naar beneden, gemetste vijver met folie erop.

Heeft er al iemand ervaringen met 'Mineral Clay' van vijverhulp.be?

groetjes
Lente
zondag 5 juni 2011 - 13:56
ERWIN52

ERWIN52

Met een 20-tam windes in je vijver zit je toch goed. Toevoeging van klei is ok maar ik snap nog altijd niet dat uw planten niet willen groeien. Uw vivjer is indedaad meer geschikt voor koi maar dan mogen de vissen niet in kontakt komen met de planten want zij eten nl alles wat groen is op. Ik heb nl een koi-vijver en appart een plantenvijver die echter wel met elkaar in verbinding staan zodat het ene van het andere kan profiteren en de koi niet aan de planten kunnen knabbelen.
Hopelijk in de toekomst meer succes. Groeten, Erwin
zondag 5 juni 2011 - 15:14
garfield

Garfield

Het heeft natuurlijk geen zin om er nog meer groen in te plaatsen als 1 bosje al niet wil groeien. Ik blijf erbij dat je filter nog te goed werkt. Probeer er eens maanden vanaf te blijven. Zelfs de lamp uitzetten. Als er dan wel algen komen zit er wel voeding in. Maar ik denk dat die niet komen.
Zelf heb een geheel biologische vijver. Moeras- en waterplanten zuiveren bij mij het water. Zonder lamp is de vijver nu algvrij en de planten groeien prima. Alleen in het voorjaar heb ik altijd even algengroei.
zondag 5 juni 2011 - 15:56
Lente

Lente

Ik moet mij corrigeren, want blijkbaar groeien er de laatste maand wel algen in de vijver, maar mijn man schept die er regelmatig uit.
Op dit moment zijn er zelfs hardnekkige algen die zich vastzetten op de wanden en pomp enz... en er bijna niet af te krijgen zijn.
Maar misschien is dit nu net een goed teken?

Alhoewel ze zich ook vastzetten op de plantjes en deze helemaal 'wurgen'.

We zullen alles eens een maand laten rusten en misschien dan eens proberen met nieuwe plantjes...

grtjs
Lente
woensdag 8 juni 2011 - 11:02
lo

Lo

Lente, ga eens hier kijken. Je zult er veel van opsteken. Groetjes.

http://www.infotalia.com/nld/tuin/water_in_de_tuin/vijvers/default.asp
woensdag 8 juni 2011 - 11:31
garfield

Garfield

Die link van lo geeft prima informatie.

Je meldt dat er toch wel algen zijn. Waarschijnlijk draadalgen. Die krijg je alleen maar als je water heel goed is en weinig voedsel bevat. Wat ik al eerder vermoedde. Die algen gaan met een uv-c lamp niet dood, dus zet die lamp maar direct uit. De vijver rust geven en wat nieuwe plantjes plaatsen.
woensdag 8 juni 2011 - 21:16
lo

Lo

Lente, ligt uw vijver in de volle zon? Ook dat beïnvloedt de groei van algen. U moet natuurlijk beseffen dat een bak met water, al of niet beplant, geen natuurlijk gegeven is. Er is dus werk aan de winkel om van een totaal onnatuurlijk iets toch iets deugdelijks te maken. Weet wel dat algengroei een natuurlijk verschijnsel is dat dus ook in de vrije natuur voorkomt. Geen paniek dus.
woensdag 8 juni 2011 - 22:46
krieltje

Krieltje

Ik heb een vijver van 20.000 liter en is kristalhelder .
Deze ligt er al 22 jaar , de eerste jaren kreeg ik ook een punthoofd van die rotalgen, nu is een heldere vijver vanzelfsprekend
Er zitten een 20-tal grote koien en een handvol forels op.
De UV- lamp heb ik al jaren weggedaan.

Vereiste om een heldere vijver te hebben :

Een zware pomp zodat het water meermaals per dag circuleert
Een mechanische filter met 6 kamers
Een moerasfilter van 3 kuub met lavastenen
De moerasfilter volplanten met gele lis
Op-flow syteem (water langs onder inbrengen, langs boven terug vijver)

In de vijver enkel enkele gele lissen in mandjes
een vaste regel is : alles natuurlijk houden !!
Ik gebruik NOOIT iets van die rommel die aangeboden wordt

Vijvers & Vissen

zaterdag 16 juli 2011 - 21:19
Skoofy

Skoofy

Dag Lente ! Is uw probleem al opgelost ? Ik wil niemand jaloers maken, maar ik heb een vijver van 18 op 12m, één m.diep dus iets van een 200.000 liter. Ik heb niks van filtergedoe en andere zaken en het water is kristalhelder, ik kan de bodem gemakkelijk zien. Er zitten een 40 tal kleine ( 10 cm ) goudwindes in en 3 grote kois. Dat is alles. Maarrrr, de vjver is voor 3/4 gevuld met prachtig hoornblad, dat welig groeit ( te erg zelfs ) Van mij kan je er gratis krijgen, zoveel als je wil. Eens proberen ? Altijd welkom. Skoofy
zaterdag 16 juli 2011 - 22:05
krieltje

Krieltje

Skoofy ,
Wellicht hebt U een natuurlijke vijver met aarde zijkanten en zonder folie of wat dan ook .
Zulke vijvers zijn zonder veel problemen gemakkelijker helder.
Kunt U eens een foto plaatsen ?
Vernielen die kois dan Uw hoornblad niet ?
Ik heb ooit ook hoornblad uitgezet in een zelfgemaakte kooi , eens de kooi was volgegroeid maakte ik de planten bloot.... maar na een week was héél de handel in stukken getrokken , sedertdien alleen nog maar een paar gele lissen, daar blijven af

Krieltje
zondag 17 juli 2011 - 10:08
Skoofy

Skoofy

Dag Krieltje,
Neen, mijn vijver heb ik zelf gegraven en met folie aangelegd.!15 jaar geleden ) Die 3 kois eten wel planten, maar zij krijgen ook elke dag om 17 u korrelvoeding. Die zeer grote hoeveelheid hoornblad zie ik niet verminderen, integendeel. Ik herhaal mijn aankondiging : wie planten wil, krijgt ze bij mij gratis ,want ik moet ze weggooien !!
Ik zal eens trachten een foto te maken, maar ik ben bijna 80 en voor mij is dat nogal gecompliceerd met de computer. Vriendelijke groeten. Skoofy
zondag 17 juli 2011 - 22:53
ERWIN52

ERWIN52

Beste Skoofy,

Dit is wel even off-topic :

Een DIKKE PROFICIAT voor u dat u zich op een bijna 80-jarige leeftijd zich nog bezig houdt met de computer. Dat u problemen hebt met het plaatsen van een foto kan ik best begrijpen. Ik ben een bijna 60-plusser en mij lukt het niet dus ... u bent niet alleen. Nogmaals .. mijn hoed af voor u !!!
Groeten, Erwin
maandag 18 juli 2011 - 09:04
krieltje

Krieltje

Skoofy ,

Moest U dat overtollige hoornblad aan de man kunnen brengen aan de winkelprijs had U er zeker een maand pensioen extra bij

Een busseltje met een paar takjes kost al gaum 2 euro

Krieltje
maandag 18 juli 2011 - 09:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon