menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steur in onze vijver

Ga naar meest recente reactie

pinokio

Pinokio

3 weken geleden kochten we een steur van ongeveer 20 cm,we hebben alle voorschriften nageleefd zoals de zak met vis in de vijver voor ongeveer een uur daarna water van de vijver toevoegen aan de zak en weer ongeveer een uur in de vijver en pas daarna de vis in de vijver laten glijden,hij krijgt 4x per dag speciaal zinkend voer
er zitten nog enkele kleine visjes in de vijver die eerst voer krijgen en daarna pas krijgt de steur zijn voeding
helaas hebben we sinds we de steur in het water hebben laten glijden niks meer van hem gezien
onze vijver is ongeveer 1 meter diep en wel heel groot dus plaatsgebrek heeft hij zeker niet,ook de beplanting is nog zeer jong en vooral drijvend
onze zoon van 5 gaat elke dag meermaals roepen op "blupje" maar helaas
wat is er gebeurd met blup?
zondag 15 mei 2011 - 11:14
Mandy

Mandy

Als hij dood was zou hij wel aan de oppervlakte drijven, denk ik....
Hij zal wel aan het zwemmen zijn..... neem ik aan..... Kun je tot op de bodem kijken?????
zondag 15 mei 2011 - 12:23
pinokio

Pinokio

ik hoop dat hij zich daar beneden geweldig amuseerd
neen we kunnen niet tot op de bodem kijken
de vijver is in zwart polliester
zondag 15 mei 2011 - 12:52
Knovos

Knovos

Als het donker is kan je met een zaklamp in het water schijnen misschien zie je hem dan.
zondag 15 mei 2011 - 13:07
Mandy

Mandy

Ik heb heel veel windes in mijn vijver ( Ongeveer 30X8 meter) en die zie ik vaal ook weken achterelkaar niet en dan zwemmen ze weer allemaal in groepen in het rond.......

misschien is dit ook voor de steur een normaal patroon........
zondag 15 mei 2011 - 13:18
Mandy

Mandy

Wel diep een meter, maar hoe groot is de vijver??????
zondag 15 mei 2011 - 13:19
annis

Annis

Dit verhaal doet me denken aan wat wij voor vele jaren terug ook hebben meegemaakt. Vrienden van ons hadden diverse steurs in hun vijver deze vissen zwemden hoofdzakelijk langs de bodem en op de ondiepe plekken kon je ze aanraken. Dat leek me wel wat en na aankoop van materialen bij een vijvercentrum zag ik dat ze ook een basin hadden met steurs en heb ik er een uitgezocht voor een speciale prijs. Na thuiskomst alles gedaan zo als het hoorde en daar zwom hij dan. De volgende morgen net zo'n speurtocht gehouden maar helaas weg steur. Vermoedelijk is hij hier toch te dicht aan de kant gekomen en heeft een of ander dier (kat, reiger enz) de steur te grazen genomen. Hopelijk is het hier niet het geval en komt hij toch nog tevoorschijn.
zondag 15 mei 2011 - 13:42
FriedaDeBacker

FriedaDeBacker

Beste Pinokio,

een steur is een vis die meestal de bodem en de kanten van de vijver 'afschuimt'. Als je zegt dat je hem meerdere malen per dag eten geeft, denk ik dat hij zich voornamelijk veilig beneden zal houden.
Ik kreeg 2 diamantsteuren voor mijn moederdag maar de reiger vond toch een opening tussen de reigerbescherming om er al met eentje te gaan lopen. de mijne zijn heel actief en schuimen bodem en alle kanten en niveaus van de vijver af. Ze gooien zich zelf gezwind boven het water.
Ik zou hem wat minder voeren en misschien komt hij dan wat meer naar boven. Ik hoop alleen dat hij niet door de reiger is meegenomen.
Een goede tip voor het voederen van een steur : voeder hem met een plastic buis (ik verklaar me nader) : neem een pvc buis met een diameter van 5 tot 7 cm, steek die tot op de bodem en laat daar het eten in. Voordelen : 1/ het eten valt niet open in de vijver 2/ de steur zal die plaats vlug kennen als een vaste voederplaats en hiermee kun je hem ook voederen van de andere vissen weg 3/ het zal je misschien de gelegenheid geven om hem vlugger op te merken als je dit zou doen op een tussenniveau indien je vijver meerdere niveaus heeft uiteraard.

Veel geluk en hopelijk zie je hem zeker terug...

Frieda De Backer
zondag 15 mei 2011 - 14:53
pinokio

Pinokio

ONZE VIJVER IS ONGEVEER 7M LANG EN 3M BREED HELEMAAL IN DEZELFDE DIEPTE,WE HEBBEN GEEN RANDBEPLANTING ENKEL DRIJVENDE PLANTEN DIE NOG MAAR EEN GOEIE MAAND IN HET WATER LIGGEN,HET IS OOK NIET DE BEDOELING DAT ER VEEL BEPLANTING IN HET WATER KOMT,ER LIGGEN 3 WATERBOLLEN EN 1 SOORT FONTEINTJE IN HET WATER
ER DRIJVEN OOK 2 EILANDJES MET PLANTJES BOVENOP HET WATER OMDAT WE ENKELE WEKEN GELEDEN ONTDEKT HEBBEN DAT ER 2 HAGEDISJES EN EEN KIKKER IN HET WATER ZITTEN,DEZE LIGGEN REGELMATIG TE ZONNEN OP DE EILANDJES
zondag 15 mei 2011 - 20:33
pinokio

Pinokio

dat trekt allemaal op elkaar é
maandag 16 mei 2011 - 21:33
pinokio

Pinokio

neen we hebben hem nog niet gezien,ook met de zaklamp zoals iemand had getipt vinden we hem niet
ik hoop dat hij vlug even boven water komt want er loopt er hier eentje doodongelukkig
dinsdag 17 mei 2011 - 21:30
Mandy

Mandy

Zie je regelmatig een of meerdere reigers bij de vijver?
dinsdag 17 mei 2011 - 21:51
pinokio

Pinokio

NEEN ER HANGT EEN SPECIAAL NET JUIST ONDER DE OPERVLAKTE VAN HET WATER EN KUNNEN GEEN VOGELS OF POEZEN AAN DE VISSEN
donderdag 19 mei 2011 - 08:59
Mandy

Mandy

Dan moet ie er toch nog in zitten, zou je denken.....

ik hoop , ook voor de kleine, dat ie zich snel laat zien.......
donderdag 19 mei 2011 - 19:43
pinokio

Pinokio

neen hoor ik ben ni boos
zondag 22 mei 2011 - 19:40
pinokio

Pinokio

we hebben nu een speciale pomp gekocht om het water te verhelderen
wie weet hé
de kleine (arne) gaat nog steeds alle dagen gaan roepen en met zijn vingertje in het water gaan roeren
alle hoop is nu op de pomp gericht, het water is al veel klaarder,maar de bodem zien we nog niet
wordt vervolgt
zondag 22 mei 2011 - 19:44
lo

Lo

Een vijver van 3 op 7 op 1 diep... Is dit niet erg klein voor een vis die zo groot als een dolfijn kan worden? De verkoper zal wel zeggen van niet, natuurlijk. Doet me toch een beetje denken aan de visbokaal op de vensterbank. Maar goed, als hij dood is kun je nog altijd kaviaar eten.
zaterdag 4 juni 2011 - 23:02
pinokio

Pinokio

niks kaviaar eten!!!
blubje is gezond en wel,hij zwemt vinnig rond onderaan de vijver
en komt nu en dan eens kijken
hij is zelfs al gegroeid
er vloeien geen traantjes meer hier thuis en de training om hem uit de hand te doen eten is in volle gang
NO MORE STRESS
zondag 5 juni 2011 - 11:51
Mandy

Mandy

Gelukkig..... eind goed- al goed.... Fijn voor je zoontje.....
zondag 5 juni 2011 - 12:10
Knovos

Knovos

Joepie, goed dat je hem eindelijk hebt gezien.
maandag 6 juni 2011 - 11:36
FriedaDeBacker

FriedaDeBacker

Ik vind het supertof dat jullie de steur terug gezien hebben...
dinsdag 7 juni 2011 - 08:28
annis

Annis

Gelukkig dat jullie hem toch nog ontdekt hebben.

Annis
dinsdag 7 juni 2011 - 10:23
pinokio

Pinokio

we zijn hier allemaal superblij dat hij gezond en wel rondzwemt
als we aan de rand van de vijver staan of zitten komt hij zelfs eens kijken aan de oppervlakte (zo schattig hoe arne zijn oogjes dan blinken van geluk)
we hebben hem al 1 keer kunnen "aaien"
arne legde zijn handjes plat op het water en blubje kwam gewoon tegen zijn handen zwemmen
gewoon fantastisch
bedankt allemaal voor het meeleven van ons avontuur
dinsdag 7 juni 2011 - 10:56
Mandy

Mandy

Te hopen dat Blubje lang zal leven in jullie vijver...Veel succes ermee......
dinsdag 7 juni 2011 - 11:10
lo

Lo

U gelooft het niet maar ik heb onlangs een paartje steurs gekocht dat zijn naam kan zeggen. Het heeft mij wel een bom duiten gekost.
donderdag 9 juni 2011 - 09:34
lo

Lo

Wel, hun namen zijn Blob en Blub.
donderdag 9 juni 2011 - 13:07
pinokio
donderdag 9 juni 2011 - 13:13
pinokio

Pinokio

ja,laat ons hopen dat hij heeeel oud mag worden
stel je voor dat hij morgen bovendrijft,kmag er ni aan denken
donderdag 9 juni 2011 - 13:16
Mandy

Mandy

Niet doen dus
donderdag 9 juni 2011 - 21:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon