menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Muggenlarven in vijver

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Ik zie allerlei krioelende wormpjes bij het oppervlak van de vijver. Sommigen krioelen echt en maken sierlijke bewegingen. Anderen lijken me echte muggenlarven en hebben van die nare kopjes en hangen meer. Ik heb ook een rood krioelend wormpje gezien.

Vraag: als het allemaal muggenlarven zijn wat moet ik dan doen?
De vijverpomp is nu aangesloten en ze houden niet zo van bewegend water hoorde ik (maar goed, zoveel beweging zit er nou ook weer niet in).

En ook: in de halve wijntonnen waar water in zit heb ik deze dingen nooit gezien. We hebben tot nu toe geen last van muggen gehad. Maar met de vijver...

Ik ben blij met tips!
vrijdag 6 mei 2011 - 14:35
Pieke

Pieke

Nee, ik heb geen vis in de vijver. Die zouden ze wel opeten he? Ik wilde wel vissen maar lees dat dat vrij intensief bijhouden is. Mijn vijver is deze:
(eindelijk stomtoevallig op zoek naar iets anders de specs gevonden):

Lengte 240 cm
Breedte 140 cm
Hoogte 62 cm
Volume in Liter 1000

Plus plaatje (hoera, links worden niet meer verwijderd)

http://www.vijveruniek.nl/afbeeldingen/vijverset/1000vijver.jpg

Hij is nog vrij nieuw, pas eind vorig jaar gevuld. De hovenier zei dat ik een jaar moest wachten met vissen. Wat nu??? De tuin is nog niet echt kikkervriendelijk. dat wil ik wel graag. Geleidelijk zal het grind verdwijnen...
vrijdag 6 mei 2011 - 15:22
Pieter

Pieter

Als je er enkele kleinere vissen insteekt hoef je dat niet speciaal te onderhouden hoor. Pas als je met overbezetting en koi begint wordt het intensief. Enkele windes vragen echt geen werk.
vrijdag 6 mei 2011 - 15:32
Pieke

Pieke

Twee windes... Ik moet even zoeken naar wat windes zijn.
Okee, ik zie Goudwinde. Mooie vis! Maar er staat ook dat ze graag met minstens 5 zijn want ze zijn graag in groepjes. Is het dan niet zielig? Het is een kleine vijver (verdorie) dus sja... Ze moeten wel gelukkig worden in de vijver!

Er zit ook al een pomp in. Ik heb twee zuurstofplanten erin zitten. Maar ik kan er meer in doen, da's geen punt.

Verder wil ik ook graag rotsen er omheen en erin. Ik stel die vraag apart wel. Komt eraan!
vrijdag 6 mei 2011 - 15:39
cee

Cee

Jammer dat je in noord holland woont, anders ken ik een tuinvijver waar je alle stenen en zoveel planten als je wil zou mogen uithalen.

Ik heb de vijver 2 jaar geleden zelf gfemaakt, en er zit een vriendin in dat huisje dus de vijver mocht blijven, maar nu heeft de eigenaar laten weten dat ze eruit moeten omdat hun kleinzoon erin zou komen wonen, en dat na al het werk dat we in die tuin en het huis gestoken hebben, pfff.

DUS de vijver mag weg!!
vrijdag 6 mei 2011 - 16:08
Pieke

Pieke

Maar is de vijver daar wel groot genoeg voor? Als ze echt zo'n 30 centimeter worden...
vrijdag 6 mei 2011 - 16:08
jdcoster

Jdcoster

30 cm na 10 jaar .....
vrijdag 6 mei 2011 - 16:30
Pieke

Pieke

Pfff... na 10 jaar gelukkig! Bedankt!

Maar als ze zo groot zijn moet ik ze dus weer kwijt. Ik wil nu al dat ze dan goed terecht komen... maak me altijd zorgen...

Het zijn mooie vissen! Ik ga kijken. Maandag tuincentrum... Misschien daar? Of weet iemand waar ik ze beter kan halen?
vrijdag 6 mei 2011 - 16:38
jdcoster

Jdcoster

Windes hebben zelfs graag stromend water.
Ikzelf had er indertijd ook wel van 25 of 30 cm maar de reiger ging er mee lopen (vliegen).

Ik heb ook een vijvertje met elritsen, die worden volwassen nauwelijks de lengte van uw pink.
Volgens mij jagen die ook wel op muggenlarven, want ik heb er nog nooit gezien in dat vijvertje. Het zijn ook visjes die in scholen zwemmen en geregeld aan de oppervlakte komen. Ze planten zich te snel voort volgend sommigen, maar eigenlijk valt dat nog wel mee.
Ik vermoed dat de salamanders de kleintjes decimeren.
Een ijsvogel heb ik er ook al eens zien in duiken. Die lust ze ook.
Misschien is dit visje wel een betere keuze. Koop er een tiental. Dat zal volstaan.
vrijdag 6 mei 2011 - 18:47
Pieke

Pieke

Elritsen... Hm... Even opzoeken.

Ja, dat is een stuk kleiner. Misschien wel beter voor deze vijver, ze zullen zich toch niet meer voortplanten dan mogelijk is in de vijver? Zo ja dan kan ik ze misschien weggeven? Ik zou ze niet willen doden! Ik sla alleen motten en muggen dood en dat vind ik al erg genoeg.
Ik heb alleen geen salamanders die de kleintjes decimeren. Zal ik dan ook salamanders erin doen?

Ik ga nog een andere topic beginnen met vragen over hoe ik de vijver het beste kan aankleden want alles is nog nieuw en als ik maandag kan halen doe ik het meteen.
vrijdag 6 mei 2011 - 18:52
Polplastron

Polplastron

Twee goudwinden in een vijver zetten is regelrechte dierenmishandeling: het zijn scholenvissen die zich echt wel het beste voelen als ze in een groep van minstens 5 à 6 stuks gehouden worden. Als ze solitair gehouden worden, krijgen ze stress en is de kans op ziektes en vroegtijdig overlijden redelijk groot.

Elrits is ook een scholenvis, goudvis ook. Zonnebaars kan je (liefst zelfs) alleen houden en past ook in een kleine vijver.

Elritsjes zou je in je kleine vijvertje wel met een vijftal kunnen zetten.

Dat een vis er 10 jaar over doet om een bepaalde lengte te bereiken mag geen excuus zijn om ze nu te klein te behuizen. Je koopt toch ook geen puppy van een Deense dog als je in een piepklein apartement woont of wel?

Vissen zijn levende wezens die een basis aan respect verdienen. Helaas worden visjes nog veel te vaak te goedkoop als wegwerpproduct verkocht....

Groeten,

Pol
vrijdag 6 mei 2011 - 22:16
Pieke

Pieke

Ja, ik maakte me ook al wat zorgen. Ik kende de goudwinde niet en vond op een informatiepagina dat ze het liefst met minimaal vijf zitten. Maar ze worden groot, als ze te groot zouden worden zou ik een nieuw onderdak voor ze moeten hebben zoeken en hoe check ik of dat helemaal okee is??? Dus ik ben blij met het idee van de elrits!

Een zonnebaars heb ik inmiddels ook opgezocht. Ik dacht dat dat een enorme vis zou zijn maar hij wordt 10-15 cm. Een enkele kan goed, lees ik, dus dat zou kunnen. Alleen de combinatie met elritsen... Ik ga even googlen.

Nou zeg! Ik ontdek opeens een heel nieuwe sectie van deze website! Ik googlede 'zonnebaars' en kwam uit op een van de pagina's over het aanleggen van vijvers. Ik wist niet dat dit ook op deze website stond... Ik voel het al: dat wordt weer heel veel werk verzetten naar later... weer meer lezen en opzoeken... weer meer computer... Ik zit de laatste tijd voor de computer op dit forum/de website of in de tuin!

Ik heb gelezen dat een zonnebaars met wat elritsjes prima is. De elritsen vermenigvuldigen ze en dat wordt in de hand gehouden door de zonnebaars. Lijkt me heel fijn.

Hoe dan ook moeten de visjes in de vijver gelukkig kunnen zijn. In mijn aquarium had ik vroeger een vis die het leuk vond om in mijn hand te komen zitten. Vond hij gezellig. Dan zat ik daar minstens een half uur met een enorme deuk in mijn arm. Vissen hebben ook gevoel, ze kwamen zelfs als ik ze riep. Dus ze moeten ook in de vijver gelukkig kunnen zijn. Alleen communiceren is wat lastig he!

Nou heeft de hovenier gezegd dat ik een jaar moet wachten met vissen in zetten. Eind van het jaar werd de vijver gevuld, er werd substraat in gedaan, er is veel vorst over geweest, de waterplanten zitten er een paar maanden in, er zijn veel algen geweest, de pomp is aan, de algen zijn grotendeels weg, ik heb er vijverstro in zitten tegen algen en nog wat meer substraat, er zitten zuurstofplantjes in... Is mijn vijver klaar???

En ook: hoe zit het met nieuwe plantjes, kunnen die erbij, vinden de vissen dat naar? Als er bladeren invallen, is dat dan slecht voor de vissen? Ik wil het wel goed doen!

Alvast bedankt!
zaterdag 7 mei 2011 - 10:40
Pieke

Pieke

@Cee helemaal vergeten erop in te gaan maar wat jammer inderdaad: dat was mooi geweest! Maar het is wel wat ver weg! Ik hoop dat die vijver door iemand erg zal worden gewaardeerd en ook alles erin. En dat de dieren goed terechtkomen, dat is altijd een punt van zorg!
zaterdag 7 mei 2011 - 15:43
Friend4plants

Friend4plants

Je vijver is niet al te diep dus moet je goede maatregelen treffen voor in de winter.
Hang bijvoorbeeld een bol stroo half in het water wat er voor zorgt dat dat stuk niet bevriesd, je kan ook je pomp laten draaien maar misschien loopt de buis te veel boven de grond.
Let er ook op dat je als de vijver is dichtgevroren je het ijs niet kapot slaagt dit geeft de vissen namelijk heel veel stress.
Maar als je de sneeuw al van het ijs haalt krijgen de vissen heus wel nog genoeg zuurstof.
Misschien zijn goud bittervoorns en goud elritsen wel leuk voor jou. Deze zijn goedkoop en worden helemaal niet groot. En zoetwatermossel zijn dan wel een must voor de voortplanting van de goud bittervoorns, en zoetwatermossels zijn ook zeer goed voor proper water.
zondag 5 juni 2011 - 18:12
Pieke

Pieke

Haha, ik heb een paar weken geleden zo'n strobaaltje besteld. Dat helpt geweldig tegen algen!
Ik hoorde inderdaad dat het ijs niet moet worden stukgeslagen als er vissen in zitten. Wist ik niet. Ik dacht al dat ik daar echt iets op moest gaan bedenken, dat stro is nu op al twee manieren handig!

Ik zal toch eens kijken naar die voorns dan, en goudelritsen. Maar de elritsen... die worden lastig omdat ze erg gevoelig zijn voor waterverandering zeiden ze tegen me. Ze leggen bij bossen het loodje in de winkel. Ik vind het wel heel triest voor ze. Het zijn toch levende wezens he.

Zo'n zoetwatermossel lijkt me geweldig! Ik ga even kijken waar ik die kan vinden. Ik ben reuze benieuwd. Leuk, een mossel! Bedankt!

zondag 5 juni 2011 - 22:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon