Ik hoop dat je mijn bericht niet fout begrepen hebt hé!
Ik vind het echt wel leuk dat er nog leerkrachten zijn die de natuur in de klas halen i.p.v. uit het boekje les te geven. Dril in de klas, mag wettelijk niet, maar vind ik best nog relatief pedagogisch verantwoord als er ook duidelijk aan de kinderen wordt uitgelegd dat die kikkertjes terug losgelaten worden en dat het eigenlijk niet mag en ook niet goed is voor ze. Jij doet dat, dus is dat super! (Het blijft natuurlijk wel een dubbele boodschap hé: doe niet wat ik doe! ... )
Toch zou je beter de beestjes zo snel mogelijk (of wel meteen) loslaten nu ze kikkertjes geworden zijn want met alle beste bedoelingen zie ik niet hoe je ze kunstmatig gaat voederen hoor. En ... dode kikkertjes lijken mij eerder traumatisch voor kleine kindjes.
I.p.v. kikkertjes zou je in de toekomst bijvoorbeeld ook heel wat andere diertjes kunnen vissen uit een vijvertje. Waterpissebedden, libellelarven, waterslakken, e.d. kunnen makkelijk een hele tijd in een aquariumpje in de klas blijven staan met wat plantjes erin natuurlijk. Dit kennen de kinderen vaak nog minder dan kikkers en het boeit ze minstens even hard. Overigens kan je dan de kinderen eventueel ook met eenvoudige determinatietabellen laten zoeken welke soorten ze zien (aanpasbaar aan de leeftijd en het niveau hé!).
Zoek ook eens of je niet met een gids of zo beestjes kan gaan vangen e.d. in een lokaal natuurreservaat. Wij doen dat altijd met onze leerlingen en dat is ongelooflijk leuk, leerrijk en interessant. Het leuke is ook dat de natuur niet naar de klas hoeft gehaald te worden, maar dat de klas naar de natuur gaat! Nadien kunnen de beestjes meteen terug losgelaten worden => verantwoord en legaal!
Groeten,
Pol
P.S.: Sorry, ik ben nogal een muggenzifter op dit vlak