menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Algen in de vijver

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

De vijver is vorig jaar aangelegd en sinds het warmer en zonniger is is hij inmiddels gevuld met preisoep.
Volgende week komt als het goed is de electricien een wandcontactdoos aansluiten. Dan kan de pomp aan: hij heeft een UV lamp en schijnt algen tegen te gaan. Maar de vijver is wel goed gevuld met een soepje.

Mijn vragen

Bestaande algen verwijderen
Is de pomp alleen genoeg om de bestaande algen te verwijderen? Of moet ik iets speciaals doen en zo ja: wat? Ik wil er later vissen in en liefst ook kikkers dus ik wil wel de boel natuurlijk houden, geen gif en zo.

Gerststro: ervaring?
Ik las op een website dat er ook met gerststro kan worden gewerkt. Dit moet biologisch en onbehandeld zijn en het helpt tegen de vorming van nieuwe algen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken.
zondag 24 april 2011 - 15:48
Pieke

Pieke

Goed, de pomp gaat die algen dus niet verwijderen... Waarom heb ik die pomp dan moeten kopen van de tuinmannen??? Moet ik die dan wel aanzetten? Dit voor de vissen, die schijnen het liever niet te hebben.

Voldoende waterplanten. Welke planten? Ik zal een foto maken. Kijk, zo ziet het er nu uit.

Vijvers & Vissen

zondag 24 april 2011 - 16:59
jdcoster

Jdcoster

Mijn bedenkingen:
Ik vind de vijver wel erg klein om er een natuurlijk evenwicht in te verkrijgen. Wat je er ook in plaatst aan planten, ze zullen heel snel het hele vijvertje in beslag nemen.
Door het klein volume aan water, zal dat steeds vlug opwarmen en in de winter te diep bevriezen.
Er staat minstens 10 cm te weinig water in.
De vijveromgeving is zeker geen geschikt biotoop voor kikkers en salamanders.
Ik vermoed dat u ook draadalgen hebt. Die algen zullen niet verdwijnen met een UV-filter, alleen de zweefalgen (groen water).
Ik vind het ontwerp niet goed.

zondag 24 april 2011 - 21:11
christa

Christa

Hallo

Ik heb ook een klein vijvertje, daar heb ik zuurstofplanten in en oeverplanten, ik gebruik MAERL, heel goed tegen groen water.
Als je nu zuurstofplanten in zou doen gaan die gegarandeerd kapot, ik zou helemaal herbeginnen, vullen met leidingwater, geen regenwater en meteen enkele zuurstofplanten erin, ik weet niet of je een boord aan je vijvertje hebt, daar kun je oeverplantjes insteken.

Als je meer wilt weten hoe ik het allemaal doe kun je even op mijn site gaan kijken.


http://www.hobbysite-christa.nl/vijver.html

Groetjes christa
zondag 24 april 2011 - 21:39
Pieke

Pieke

Bedankt beide. Jammer jdcoster dat u het geen mooi ontwerp vindt. Hij is nog jong, de plantjes moeten nog groeien en ik hoop dat ze groot worden. Christa, ik heb op je website gekeken. Je vijver ziet eruit zoals ik hem graag had gewild, met keien en dergelijke. Ik ben gek op stenen. Wat een leuke vijver, ik hoop dat je er veel plezier van hebt!

Nu kom ik er dus ook achter dat een vijver in de zon vragen is om problemen. Wat vreselijk zonde: achterin rechts valt zelden water en het ligt wat in de schaduw, dat zou een perfecte plek voor de vijver zijn geweest.

Maar goed, ik denk dat ik gewoon moet kijken hoe de vijver zich ontwikkelt. Als het niet goed gaat zal ik hem leeg moeten halen. Hoe weet ik nog niet want ze hebben overal grind gelegd op honingraatplaten. Als ik het water met drab erop giet blijft alle zooi op het grind liggen en in de honingraten.

Ik ga het eerst eens aankijken. Deze week de electricien om de pomp/filter aan te sluiten. Eens zien wat dat doet. Ik heb gerststro besteld. De hoveniers hebben zuurstofplantjes achteraf (het water was toen al soep) geplaatst. Ik hoop dat die het gaan redden. Anders moet ik maar wat van zulke planten gaan halen. Ik las ook iets over fonteinkruid, misschien dat dat dan voldoende schaduw zal bieden.

Bedankt voor de reacties.
maandag 25 april 2011 - 13:51
christa

Christa

hallo

Fonteinkruid gaat niet goed als je vijver niet diep genoeg is, want de mijne is maar 50 diep en ik had ook fonteinkruid erin en die werd dus ook soep. nu zit mijn fonteinkruid in een regenton en dit gaat heel goed is ook dieper en koeler
Hoe diep en groot is jouw vijver?

De vijver mag gerust 6 uur zon hebben hoor, om schaduw in je vijver te creeeren kun je kikkerbeet of een waterlelie erin zetten, die geven schaduw, maar let op, laat dit dan niet overwoekeren want de zuurstofplanten hebben wel zonlicht nodig.

Ikzelf heb niet eens een vijverpomp, wel heb ik nu een fonteintje erin gezet dit met het warme weer om zo een beetje beweging in het water te hebben.

Laat je verder even weten hoe het allemaal gaat?

Groetjes christa





maandag 25 april 2011 - 15:42
Pieke

Pieke

Wat leuk Christa, ik zat vanmiddag net te mijmeren of ik niet ook een fonteintje erin zou doen, precies voor de beweging in het water.
Fonteinkruid zal ik dus maar niet doen.

De vijver is zo'n 2.5 x 1.5 meter en 80 cm. diep. Dacht ik. Of is het nu 60??? Nee, 80 cm.

Ik heb een kleine waterlelie gekocht en hoop dat hij groter zal worden. Alles zit er nog maar net in. En ik heb het water net aangevuld, het staat nu tot bijna aan de rand.

Vraagje:
Langs de rand zit inderdaad een soort goot waar plantjes in kunnen. Omdat er zo'n 10 cm. te weinig water in schijnt te zitten heb ik alles nu aangevuld. De goot bevat wel een soort sleufjes waar doorheen het water kan komen. Moeten deze sleufjes dan toch onder water zitten? Ik dacht dat het water tot aan die rand moest komen, niet tot aan de rand van de vijver in zijn geheel. Ik heb het nu wel zo hoor, dus gewoon tot aan de rand van de vijver aangevuld. Maar ik vroeg het me af. Ik hoop dat ik het duidelijk omschrijf! Hieronder een plaatje.

Vijvers & Vissen

maandag 25 april 2011 - 16:57
christa

Christa

Hallo

Als je vijver 80cm diep is kun je WEL fonteinkruid indoen hoor. Het water zal ook niet zo vlug verwarmen op de bodem.

Oeverplanten kunnen makkelijk een tijd droogstaan hoor, maar idd zijn zo van die gleufjes erin waar het water aankan. Ikzelf vul ook mijn vijver niet tot aan de rand want oeverplanten zijn geen waterplanten. Zelfs al staan de oeverlanten eens droog dat kan het nog geen kwaad.

o ja, als je van plan bent een fonteintje te plaatsen moet je wel zorgen dat de blaadjes van je waterlelie niet nat worden, een waterlelie neemt zuurstof op met de blaadjes die boven water gaan steken.

Het is heerlijk water in je tuin, hoeft ook niet zo groot te zijn, maar elke dag zit ik wel bij de vijver, vooral in de avond, ik heb geen vis in de vijver, wel kikkers en salamanders.

groetjes christa
maandag 25 april 2011 - 17:14
Pieke

Pieke

Pfff... net alles dus tot aan de rand gevuld... Maar ik zal het er weer uit scheppen! Het wordt lastig het water kwijt te raken omdat het grind in de tuin ligt. Ik moet even nadenken hoe ik dat ga doen. Of zou het kwaad kunnen als ik het nu zo laat staan? Nu staat de waterlelie dus wel onder water...
maandag 25 april 2011 - 20:25
christa

Christa

hallo

bedoel je dat de lelie al blaadjes had en nu helemaal onderstaat?
dat heeft niet hoor, mocht het anders hard regenen dan stijgt je water ook he, en komen de blaadjes dan ook onder te staan, maar dit komt goed hoor, kan geen kwaad.

Het water mag je zo laten hoor, het verdampt heel snel nu met dit warme weer.
Maar als je daarna het water tot net aan die inkepingkjes laat komen is dit helemaal in orde, dit is dan mijn ondervinding he, anderen kunnen andere mening hebben.

groetjes christa
maandag 25 april 2011 - 20:36
Pieke

Pieke

Pfff... gelukkig... Ik kan jammer genoeg niet meer sjouwen en houd niet van vragen om hulp dus dit is een opluchting!!!

De lelie heeft blaadjes ja, maar nog geen bloem. Ik zal hem in de gaten houden. Er stond op het kaartje dat hij nog niet te diep mocht staan dus ik maakte me wel zorgen.

Dit is pas mijn eerste tuin en ik vind het heel moeilijk, ben bang fouten te maken. Ik hoop dat alles het goed gaat doen.

Bedankt voor de geruststelling!
maandag 25 april 2011 - 20:55
christa

Christa

Hallo

Pieke als er op het etiket van de waterlelie staat dat hij bv maar 50 diep mag, en je vijver is er 80 dan kun je in je vijver verhogingkjes maken met behulp van bakken en dergelijke.

Wil je misschien even een berichtje sturen via mijn eigen site? dan kan ik je ook wat meer fotos en dergelijke sturen hoe ik de verhogingen heb gemaakt.

groetjes christa
maandag 25 april 2011 - 22:08
jdcoster

Jdcoster

Misschien ook eens lezen en kijken op eerdere topics ivm vijvers zoals:


http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=13&tid=5045&hl=jdcoster

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=13&tid=14454&hl=jdcoster

U zult wel begrijpen waarom ik uw ontwerp te steriel vind.
maandag 25 april 2011 - 23:41
Pieke

Pieke

Bedankt beiden! Wat een leuk idee van de verhoginkjes.
Ik heb de vijver inmiddels opgemeten. Hij is 2m bij 1.5m en 60cm diep... Ik herinner me dat ik een grotere wilde (3 meter) maar ze hadden deze besteld. Toen hij er lag mocht ik erover nadenken. En ik moet toegeven dat ik niet de meest mondige klant ben... Ik wilde niet lastig zijn.

De tuin zat vol heermoes en riet/groot gras en zand met puin. Dat was een probleem waar ik geen raad mee wist. Nadat ik het drie jaar heb geprobeerd bij te houden en het niet lukte heb ik die hovenier gevraagd of hij het kon oplossen.

Omdat ik last heb van mijn gewrichten (veeeeeeel te vroeg maar ja, ik heb het) kan ik niet veel zelf doen. Tot mijn grote frustratie!!! Ik heb altijd veel gesjouwd en geklust en kan nu niks meer, dat heeft wat boze buien opgeleverd hoor, oei. Maar ja, betekende dus wel dat ik een hovenier moest inschakelen. Ik heb heel lang gespaard dus ik had een budget. Ik heb verteld wat dat budget was en wat mijn droom was, ik kan het maar een keer in mijn leven laten doen natuurlijk he! Ik wilde een natuurlijke tuin met véél kleur, grote bladeren en overal grote, bonte gekke bloemen (maar geen puur geel en liever niet veel wit) plus ruimte voor kikkers en dergelijke en ook nog katvriendelijk. Mijn idee was tropisch (maar in dit klimaat te doen), grote stenen (flagstones en fikse keien) met ertussen begroeiing en een beetje spelen met hoog/laag. Ik heb twee grote documenten gemaild waarin plaatjes stonden van wat ik leuk vind.

Jammer genoeg heb ik alleen grassen en grind tot nu toe, nog geen grote bladeren of grote bloemen.

Het puin zit nog in de tuin maar dat is verstopt onder het grind. De heermoes komt terug ondanks dat ze gespoten hebben maar het is wel veel minder. Maar ik haal hem tussen het grind weg en uit de delen die nog open zijn. Is gewoon extra beweging! Het scheelt wel enorm, dat is echt fijn. Het zit er nu nog niet zo lang in, even afwachten wat de heermoes gaat doen. Met het warme weer moet ik steeds vaker trainen zeg maar

Het budget is nu meer dan op! Ik kreeg voor mijn verjaardag geld en heb daar wat plantjes, ook voor de vijver, voor gekocht. Ik hoop dat er dan eindelijk wat kleur in de tuin komt dit jaar. Mijn oude kamperfoelie zal het hopelijk nog doen. De clematis leek dood maar er lijkt een klein dingetje aan te komen, even afwachten dus of het inderdaad bij de clematis hoort. Het is geen heermoes want het groeit daar te langzaam voor!

En verder hoop ik dat ik elk jaar iets bij zal kunnen doen. Op de wenslijst staan nog een parasol en die grote struiken met veel, grote bloemen... Ik zou wel een soort bak willen metselen voor planten die dan op het terras kunnen staan. Lijkt me heerlijk. En een paadje voor de kikkers, richting de trappen waar ze dan onder kunnen schuilen. Als ze tenminste willen komen! Misschien ooit de tuin van mijn dromen!
dinsdag 26 april 2011 - 15:06
Gehenna

Gehenna

Wat is dat een triest verhaal zeg! Het is toch JOUW tuin en niet die van de tuinmannen?
Daarvan krijg ik het dus hé. Neen , echt, ik vind dat niet kunnen!
Da's weer zoiets van 'jij bent een leek en kent er niks van' en natuurlijk profiteren ze ervan dat je zelf niet veel meer kan doen.
Ik zou zo je plantenbak komen metsen en die steentjes in hun uitlaat proppen maar het is een beetje héél ver.

Toch een makkelijke oplossing de boel vol steentjes leggen. Nutteloos, ik zie dat hiernaast, die heeft ook de helft van haar tuin vol steentjes gelegd om van het onkruid en puin vanaf te zijn. Nutteloos. Staat vol onkruid.

Je kan er wel nog wat van maken hoor. Grote potten plaatsen, af en toe een dikke kei meegraaien hier en daar (niet uit andere tuinen natuurlijk) een borrelsteen plaatsen. Alles op zijn tijd en met beetjes, dan kost het niet zo veel ineens.

zaterdag 30 april 2011 - 09:56
Pieke

Pieke

Dag Gehenna.
Haha, dat mestelen! Ja, dan kun je meteen een poosje blijven logeren, haha, met het mooie weer vakantie in Amsterdam! Haha! Wel een lieve opmerking.
Ze waren heus wel aardig hoor, die tuinmannen. Maar ik denk dat ze gewoon toch niet geluisterd hebben. Misschien toch op mijn strepen moeten durven staan. Leermoment!

Het is heel frustrerend om zelf niet veel meer te kunnen doen. Brrrrrrrrrr... Ik ben altijd bang geweest afhankelijk te worden... Wil mijn hele leven al alles *zelf* doen!

Een van de bloemen die ik graag wilde heb ik: de zonnehoed. En voor mijn verjaardag kreeg ik geld voor het tuincentrum, ik heb daarvan nog wat dingetjes gekocht. De grote zaken zullen moeten wachten. Ik verheug me erg op de zonnehoed. Die zijn prachtig! Ik hoop dat hij het daar gaat doen, er komt nog niet veel op maar het is misschien nog vroeg.

Ik hoop dat het grind toch zal helpen... Het is al een stuk minder al heb ik al een paar heermoesstengels moeten afbreken. Ik las op dit werkelijk superforum dat je ook met mest veel weg kunt krijgen. Dus dat maar doen, gewoon goed bijmesten. Maar niet te veel want is ook weer niet goed. Toch denk ik dat deze grond (veel zand) wel wat kan gebruiken.

Trouwens wat een mooie rooie kat op de foto!
zaterdag 30 april 2011 - 11:23
Gehenna

Gehenna

Amsterdam ... da's wel heel lang geleden!
Zonnehoed had ik gisteren nog in mijn handen en wijselijk teruggezet. Heb geen plaats.
Hiernaast komt alle onkruid in overvloed door de kiezels. En ze doet er niks aan.
zaterdag 30 april 2011 - 11:30
Pieke

Pieke

Vreselijk dat ze er niks aan doet. Maar misschien heeft ze de moed opgegeven? Je weet maar nooit.
Ik heb ook een buurvrouw die niks doet. Ze heeft leiboompjes overgenomen van de vorige eigenaars. En dat zijn nu complete bomen geworden die over mijn tuin heen hangen. Ze zijn hoog en breed. Wel weer gratis extra privacy
zaterdag 30 april 2011 - 11:45
Gehenna

Gehenna

Een tuin interesseert haar niet. Da's al. Een blok aan haar been. Neen, aan het mijne want zij is toch nooit in haar kot.
zaterdag 30 april 2011 - 14:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon