menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverslib

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Op de bodem van mijn vijver ligt een laag slib die bestaat uit dode bladeren en plantenresten en vissenuitwerpselen. Ik vermoed vooral uitwerpselen aangezien er honderden goudwinden (ca 5 à 10 cm groot) in zwemmen. Ik heb er al zoveel mogelijk bladeren uitgeschept, maar het slib kan niet met een net opgeschept worden. De vraag is of dit slib kwaad kan. Ik wil die laag liefst zo min mogelijk verstoren, want dat vertroebelt het water en is waarschijnlijk ook niet zo gezond voor de vissen.
Ik weet dat er vijverstofzuigers bestaan, maar ik wil geen onnodige investering maken, want de grotere modellen zijn nogal prijzig.

Om het vissenbestand (en dus ook de vervuiling) in te perken heb ik al gedacht aan een kleiner soort roofvis die de oudervissen met rust laat. Iemand suggesties?
zaterdag 2 april 2011 - 14:55
lo

Lo

Tineke, reeds bedankt.
De vijver is aan de grote kant. Een zestal goudwinden leverden het eerste jaar reeds honderden nakomelingen op. De nieuwe eitjes en larven worden door de ouderen opgevreten, heb ik mij laten vertellen, maar dat neemt niet weg dat de 'eerstejaars' al een respectabele grootte hebben bereikt. Dat moet natuurlijk gevoerd worden en dat produceert behoorlijk wat uitwerpselen. En die reigers willen maar niet komen.
Dus denk ik aan een 'rustige' roofvis die de grote vissen niet aanvalt, maar de kleintjes wel decimeert.
Wat die zeelt betreft, is dat geen vis die de bodem omwoelt?
zaterdag 2 april 2011 - 16:42
buksbunnie

Buksbunnie

ik zelf gebruik om de zoveel weken
BIO OXIDATOR
dit is een biologisch middel die het slib afbreekt.

vraag ernaar in een speciaalzaak

groetjes Jan

Vijvers & Vissen

zaterdag 2 april 2011 - 17:50
lo

Lo

Vijver is wat groter dan die van buksbunnie op de foto. Maar is zo'n strak geval. Niet zo heel veel waterplanten. Geen 'aarde' op de bodem zoals in een natuurlijke vijver. Nauwelijks last van algen, dus ik vermoed dat alles zich zo'n beetje reguleert.
Intussen iedereen bedankt voor de antwoorden.
zaterdag 2 april 2011 - 18:37
buksbunnie

Buksbunnie

ik heb een hogedruk filter met en 11 watt UV lamp + nog twee extra 11 watt lampen voor het filter.
de inhoudt van de vijver is 17 kuub

Vijvers & Vissen

zaterdag 2 april 2011 - 19:03
Mandy

Mandy

IK heb ook een paar honderd windes in mijn vijver en die voer ik nooit......

ze krijgen elk jaar kleintjes en het water blijft helder...

Af en toe komt de reiger op bezoek ( ondanks de heksenbal- die dus voor geen bal werkt haha ) en er zal best wat bladafval op de bodem liggen....en de restanten van een 10 m2 meter aan blad van waterlelies die vergaan elk jaar..... Maar daar groeien dan weer de libelles en de waterjuffers in op..... dus dat haal ik niet weg......
zaterdag 2 april 2011 - 22:54
Juelz

Juelz

Persoonlijk zou ik de hele vijver een keer leegpompen de vissen goed sorteren en al het slib eruit halen, zodat je weer een aantal jaar een schone start ermee hebt.
zondag 3 april 2011 - 11:03
buksbunnie

Buksbunnie

afgelopen zomer heb ik ook de vijver helemaal leeggepompt en gereinigd,
ben je ff druk mee, maar dan kun je weer een jaar of 5 verder.
ik meteen de vissen gesorteerd en er een paar honderd uit gedaan, allemaal jonge visjes, nog donker van kleur.
een heleboel weggegeven en de rest uitgezet in de Berkel (riviertje).
ook meteen de lelies gescheurd enz.
zondag 3 april 2011 - 11:28
Mandy

Mandy

Dat kun je waarschijnlijk alleen maar doen als je een vijver hebt met een "plastic" bodem, neem ik aan?

Een natuurvijver hoeft niet......?....
zondag 3 april 2011 - 13:15
buksbunnie

Buksbunnie

ik heb natuurlijk een plastic vijver, voor een natuurlijke vijver is die ook een beetje te klein
zondag 3 april 2011 - 14:13
Mandy

Mandy

Ik had er ook wel eens over nagedacht want er "moeten" toch steeds vissen doodgaan.... Normaal zouden die boven moeten komen drijven maar dat heb ik nog nooit gezien......
zondag 3 april 2011 - 15:02
lo

Lo

buksbunnie, wat lees ik daar?
""ik meteen de vissen gesorteerd en er een paar honderd uit gedaan, allemaal jonge visjes, nog donker van kleur.
een heleboel weggegeven en de rest uitgezet in de Berkel (riviertje). ""

Tenzij het om in onze wateren natuurlijk voorkomende vissen gaat... zet je toch geen vijvervissen uit in een waterloop? Dat heet faunavervalsing en is overigens strafbaar.
zondag 3 april 2011 - 15:19
buksbunnie

Buksbunnie

het is gewoon voer voor de roofvissen
zondag 3 april 2011 - 16:11
lo

Lo

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in! Toch blijft het faunavervalsing en daarom zou ik dat niet doen. Onze waterlopen zitten immers al vol van de uitgezette schildpadden, brulkikkers e.d. Maar goed, ik ga hierover niet discusiëren. Ik ben dus op zoek naar een 'milde' roofvis voor in mijn vijver, een die mijn grote windes met rust laat, maar de kleintjes decimeert. Ik heb al gedacht aan een baars. En dan is er natuurlijk de zonnebaars, een exoot die een goede opruimer zou zijn. Heeft iemand hier goede ervaringen mee?
zondag 3 april 2011 - 16:25
Juelz

Juelz

Allereerst, voordat er ook maar iets gezegd wordt door mij : ik heb niet de bedoeling iemand persoonlijk aan te vallen.

Het volgende zinnetje viel mij nogal op.
''in de natuur word hij ook niet schoongemaakt en is er ook een goed evenwicht.''
Daar heb je een punt in maar in de loop der jaren vult z'n vijver zich verder met slip/waterplanten waardoor de plas uiteindelijk een moeras wordt en vanuit een moeras misschien weer een bos of iets dergelijks.

Tevens zitter er in veel plassen in de natuur lang niet zoveel vis als dat er in een tuinvijver zitten/wel of niet natuurlijk. rondom z'n plas staan verschillende waterplanten die de resten van blad/slip kunnen verteren waardoor de plas vaak mooi helder blijft.

daarnaast zijn er verschillende soorten filter systemen en de meest natuurlijke is een helofytenfilter/Hydrofyten filter. hierbij staan er diverse waterplanten rondom de plas die de stoffen in het water zuiveren en zo het water helder houden.
maar alsnog geld deze planten groeien en zullen een keer terug gezet moeten worden om de vijver te behouden zoals hij is.

in de natuur is het zo dat vis gegeten wordt door diverse volgens en niet alleen reigers maar ook door diverse andere vogels/teven worden de vissen opgegeten door diverse andere roofvissen.

hierdoor houdt alles zich redelijk in stand, maar dan nog steeds groeit de vijver dicht.
komen er geen nieuwe 'genen' in de vijver waardoor de vissen zwakker worden en uiteindelijk misschien wel afsterven.

dus moet een vijver schoongemaakt worden van slip : Ja.
ook als hij geen Vijverfolie heeft : Ja uiteindelijk zal dat wel moeten gebeuren.
misschien heb je geluk en kun je hem leegpompen en anders zul je het met een kraantje moeten doen om de boel eruit te scheppen.

slip vult uiteindelijk de vijver hoe dan ook.
zondag 3 april 2011 - 17:08
ErikM

ErikM

Ik heb geen "probleem" met slib in de vijver. In tegendeel, ik hoop (en neem aan) dat de slip na verloop van tijd er wel weer in komt.

Op dit moment ben ik bezig om de voorgevormde vijver te verplaatsen en er een 2e voorgevormde naast te plaatsen. Uit de bestaande vijver (die er zo'n 12 jaar lag) is een cm of 10 slib gekomen.

Dus geen probleem met slib IN de vijver, juist het tegenovergestelde !
Vraag: als de vijvers weer ingericht en gevuld worden, is het dan zinvol om er een bodembedekker in te doen ?

En zo ja, wat dan ? (aquarium) grind, kleine kiezels, zand of vijver substraat ?
Of helemaal niets ?

De bestaande planten, die ik, net zoals de 36 goudvissen en 8 salamanders in tijdelijke bassins heb gedaan, zitten nagenoeg allemaal in vijvermanden en de nieuwe plantjes gaan ook in mandjes in de vijvers.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Erik Mulder, Vlissingen (Nederland)
zaterdag 11 juni 2011 - 18:52
lo

Lo

Wel, Erik, je hebt slib en slib. Ik bedoel maar:
Eén: er is ingewaaid zand, keurig verteerde plantedelen, een weinig vissenuitwerpselen... Twee: en er is een laag rottend materiaal, een massa vissenuitwerpselen, dode dieren, bladeren, afgestorven plantedelen, visvoer dat ligt te verzuren... Groep twee is volgens mij niet bepaald gezond voor de vijver. Wanneer (onze overvloedige) planten er met hun wortels bijkunnen en er is ook nog eens een goed bacterieleven aanwezig dan zal het probleem zichzelf wel oplossen na verloop van tijd.
Ik heb ondertussen een paar honderd vissen weggegeven, de waterlelies beginnen te groeien en straks ga ik om een produkt dat het vijverslib helpt verteren.
Positief denken! Tot zo.
zaterdag 11 juni 2011 - 20:55
ErikM

ErikM

Hoi Lo,

Mijn vijvertje (niet zo'n grote, een voorgevormde) is altijd gezond geweest. Ben wel eens wat vissen "kwijtgeraakt" maar dat kwam voornamelijk door de reigers hier in de buurt.

Maar eigenlijk, als ik jou reactie goed begrijp, zeg je dus dat ik gewoon géén bodembedekker hoef te nemen. Het ( goede) slib zal zich in de loop van de jaren zich vanzelf vormen.

Het is misschien wel goed om de nieuwe plantjes die er in komen in mandjes te doen en die te vullen met vijverplantengrond ( substraat heet dat geloof ik, of noemen jullie dat in België anders.....

Alvast bedankt....... Erik
zaterdag 11 juni 2011 - 22:24
silvias

Silvias

hallo, allemaal !
ik heb gewoon mosselen in m n vijver zitten,een goede filter dus,en houden de bodem goed. tevens gooi ik micro ferm in m n water en een bokashi vijverbal plus wat nitraat etende planten,kalmoes ,beeksponge ect
heb op de bodem van m n vijfer gewoon aquariumgrind gestort,met daaronder een dun laagje aarde uit de tuin,voor de planten en omdat de mosselen zich lekker in kunnen graven in het fijne grind.
mosselen zijn een natuurlijk filter, ook voor je bodem !
misschien een idee ?
woensdag 18 juli 2018 - 19:40
dannygerrits

Dannygerrits

silvias
hoeveel kg mosselen heb ge er in gedaan
donderdag 16 augustus 2018 - 23:43
silvias

Silvias

hoi, dat is afhankelijk van de grote van je vijver en het soort mossel dat je er in doet, ik heb in mijn kleine vijvertje 3 vijvermosselen,voor grotere vijvers zou ik zwanenmosselen adviseren ,omdat die een grotere filtercapaciteit hebben en ouder worden
gr silvia
woensdag 22 augustus 2018 - 11:11
Nord

Nord

Een goede roofvis is een zonnebaars, weet alleen niet of die nog te koop zijn.
dinsdag 28 augustus 2018 - 16:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon