menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Speciekuipcementkuip als mini vijver

Ga naar meest recente reactie

Feniks

Feniks

Ik had graag een minivijver gemaakt in mijn minituin. Daarvoor zou ik een zwarte ronde kuip ingraven in de halfschaduw.
Een paar vraagjes:
- is er een mooie manier om de rand te verstoppen?
- mag die kuip iets lager dan het tuinniveau liggen? of liefst niet? (dan zou ik daar wat moerassplanten rondzetten)
- is hier een pomp in nodig of volstaan zuurstofplanten?
- bestaat er eventueel een wintergroene (liefst vochtminnende) bodembedekker die de rand kan verstoppen?
maandag 28 maart 2011 - 14:07
Gehenna

Gehenna

Ik had rond mijn 'vijver' (80L kuip) allemaal 5L flessen ingegraven met oeverplanten in. De rand was mooi weggestopt door de planten. Tussen de flessen had ik keien gelegd.
Wel geen gaatjes maken in die flessen
maandag 28 maart 2011 - 19:00
Feniks

Feniks

enige suggestie wat betreft wintergroene, vocht en schaduwminnende bodembedekker? Zou mansoor wat zijn? Of nog ander ideeën?
dinsdag 29 maart 2011 - 12:12
jdcoster

Jdcoster

Ik gebruik daar sedum spurium voor. Dit vetplantje heeft een zodevormende groei en hangt al gauw ook een beetje over de rand, waardoor die mooi verstopt wordt.
dinsdag 29 maart 2011 - 13:03
Feniks

Feniks

Ok bedankt! Ik heb er nu hosta's rond gezet, wat mos, fritilaria's, dicentra's, heuchera, astilbe's en een schattig fijn wit bloempje, androce septentrionalis (hieronder te zien)

[afbeelding verwijderd niet-https]

de kater vindt het alvast een reuze drinkbak

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 30 maart 2011 - 21:37
Feniks

Feniks

ja, dat wou ik nog zeggen. Het is inderdaad een leuk plantje en het springt in het oog. Gisteren op de kop getikt. Ik vind er wel weinig info over...
donderdag 31 maart 2011 - 13:23
Feniks

Feniks

is vocht een probleem? want hij staat natuurlijk wel naast het vijvertje nu...
donderdag 31 maart 2011 - 14:55
Feniks

Feniks

Nog een vraagje: wat kan ik daar het beste van flora en fauna inzetten? Ik dacht aan wat zuurstofplanten zoals vederkruid, en wat drijvende planten zoals kikkerbeet en waternoot (heb er al een waterhyacint in). Voor een waterlelie denk ik dat de kuip niet zonnig genoeg staat (halfschaduw). Nog iemand ideetjes? De doorsnee is 55 cm, en de kuip is een 40cm diep, ik denk dat er 65 liter in kan. Kunnen hier ook bvb. een paar goudelritsen en een shubunkin in?
vrijdag 1 april 2011 - 11:33
Agda

Agda

Ik heb er ook eentje staan. Maar niet ingegraven, hij staat op mijn patio. Ik heb een kleine fonteinpomp, dus een klein fonteintje en dat geeft een heerlijk rustgevend geluid. In de zomer zet ik er mijn goudvissen in.
Maar behalve een waterlelie, stonden er tot hier toe geen planten in. Ik moest wel regelmatig water verversen want de algen voelden zicht er ook erg thuis
zondag 3 april 2011 - 17:41
Feniks

Feniks

ondertussen zit het er zo uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 april 2011 - 20:41
Gehenna

Gehenna

In mijn kuip zat een home-made-filter. Een fonteinpompje naar een filtertonnetje (lege sauspot uit de frituur)
In dat tonnetje aan gaatje bovenin voor watertoevoer, gaatje onderin voor afvoer. In dat emmertje een laag kiezels (groter dan het afvoergat), dampkapfilters, kleikorrels, dampkapfilter, kleikorrels en nog een laag filters.
Kleikorrels in een fijnmazig patattennetje steken Da's namelijk handiger om schoon te maken.
woensdag 6 april 2011 - 09:11
Feniks

Feniks

Zou ik hier shubunkins in durven zetten?
vrijdag 29 april 2011 - 12:05
jdcoster

Jdcoster

Zou een reiger ze durven komen op eten?
vrijdag 29 april 2011 - 12:29
Feniks

Feniks

denk het niet, het vijvertje ligt goed verborgen in een stadstuintje, met 2 katten op de loer
vrijdag 29 april 2011 - 14:33
jdcoster

Jdcoster

Dan moet je dat doen. Het kuipje is intussen wel een mooi vijvertje geworden hoor. Mijn complimenten.
vrijdag 29 april 2011 - 15:55
vera2

Vera2

Shubinkin en sluierstaarten zijn niet echt winterbestand en zeker niet voor zo'n klijne kuip; eigenlijk is geen enkele vis geschikt om buiten in zo'n ding te leven.; veel té ondiep; als het goed vriest en je schermt uw kuip niet goed af dan worden de winterbestendige vissen zelfs diepvriesvis. Zoals gezegd; kuip hoger plaatsen, rand afwerken met keitjes of stenen; die kan je beplanten met rotsplantjes; blijven groen en met enkele verschillende soorten heb je van lente tot einde herfst verschillende mooie bloemen. Eventueel een gootje aanleggen vanaf uw kuip om wateroverlast weg te laten vloeien en dan kan je daar eventueel een soort moerasje tot stand brengen met waterminnende-groenblijvende planten...Maar bedenk dat eender welke plant dood gaat als die té droog staan of té bevroren zijn wegens té lage waterstand.
maandag 9 mei 2011 - 13:46
Feniks

Feniks

In de winter mogen ze wel binnen zitten
Mij lijkt het dat het water sneller bevriest als je hem hoger plaatst dan wanneer je hem in de grond inwerkt. Zoals je op de foto ziet, is hij dus ingegraven.
maandag 9 mei 2011 - 14:19
Polplastron

Polplastron

Shubunkins zijn perfect winterhard hoor tenzij het van die met dubbele staarten zijn.

Maar in dit vijvertje zou ik persoonlijk geen visjes doen. Dat heeft niets met winterhardheid te maken, maar wel met een beetje ecologisch evenwicht. De vissen zouden al snel veel afval maken (uitwerpselen) wat zou leiden tot een hoog nitrietgehalte wat niet snel genoeg zal worden omgezet naar nitraat wegens te kleine vijver. Het nitraat zal vervolgens niet voldoende worden opgenomen door de planten omdat er nu eenmaal te weinig plaats is voor heel veel planten wat op zich weer algengroei in de hand zal werken.

Kortom: vissen in zo'n klein vijvertje: gewoon niet doen. Het is echt op het randje van dierenmishandeling (net als de goudvis in de kom trouwens).

Groeten,

Pol
maandag 9 mei 2011 - 19:29
dendrodan

Dendrodan

Ik had rond mijn 'vijver' (80L kuip) allemaal 5L flessen ingegraven met oeverplanten in. De rand was mooi weggestopt door de planten. Tussen de flessen had ik keien gelegd.
Wel geen gaatjes maken in die flessen
@ Gehenna: heb je daar geen foto's van
zondag 29 mei 2011 - 13:16
Kent

Kent

Heb hier al 4 jaar dezelfde ton aan mijn terras staan , er zitten in substraat, een waterlelie en 5 sarasa visjes. Nog geen enkel probleem gehad tot nu toe.
Water warmt inderdaad wel vlug op , maar ik los dat op door mijn planten te gieten met dit water en steeds vers water toe te voegen. In het najaar en het voorjaar kuis ik mijn bak helemaal leeg en doe er vers water in.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Rita
zondag 29 mei 2011 - 21:13
Gehenna

Gehenna

Oei, ik lees ook nog eens iets
Neen, helaas geen foto's. Ik was nog niet zo 'rijk' om een toestel te kopen
donderdag 2 juni 2011 - 23:20
Mandy

Mandy

Heel mooi geworden Feniks....
zondag 12 juni 2011 - 21:41
Feniks

Feniks

Het ziet er nu al veel 'wilder' uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 30 juni 2011 - 14:18
Feniks

Feniks

Heb ik al gedaan ondertussen
donderdag 30 juni 2011 - 15:06
jdcoster

Jdcoster

Staat dat kuipje intussen niet wat te vol?
Ikzelf zou die waterlelie er uit halen en vervangen door een paar plantjes Kikkerbeet of één krabbescheer( allebei ook goed onder controle te houden) bijvoorbeeld. Dan kloppen de verhouding weer beter.
donderdag 30 juni 2011 - 15:29
Feniks

Feniks

Ik was net van plant die waterhyacint te decimeren. Dat ding groeit!
Die lelie vind ik dan weer zonde...
donderdag 30 juni 2011 - 15:35
HappyDeez

HappyDeez

Woow wat mooi! het ziet er heel natuurlijk uit zo.
Mijn complimenten.
dinsdag 6 maart 2012 - 13:13
HappyDeez

HappyDeez

Vraag mij nog wel af of je ook iets op de bodem hebt als voedingsmiddel.
dinsdag 6 maart 2012 - 13:56
Feniks

Feniks

nee, ik heb gewoon een zak kiezel uitgestrooid. In die gemengde vijverplantkuipjes zit wel 'grond'.
dinsdag 6 maart 2012 - 14:06
HappyDeez

HappyDeez

Oke duidelijk.
Ik ben naar t tuincentrum geweest en zag daar dat ze op niveaus werken.
1,2,3,4,en 5. Irissen moeten dan op niveau 3 en dat is niet op de bodem maar iets op een verhoging zeg maar. Weet je misschien ook hoe precies dat is? Ze zitten ook niet in zo`n soort mandje wat je voor niveau 4 en 5 hebt, maar in een gewoon dicht bakje.
zondag 11 maart 2012 - 08:32
Feniks
maandag 12 maart 2012 - 11:00
Feniks

Feniks

Ik ben weer wat plantjes gaan bijkopen voor de vijver, ik denk dat ik ze zoals helemaal boven al getipt werd, in flessen rond de vijver ga ingraven. Ik heb een Lobelia Cardinalis, 2 Bletilla Striatas en nog 2 Anemopsis Californicas gekocht.

Maar nu ben ik aan het denken aan een soort mini watervalletje dat in dat vijvertje uitkomt, zou dat te doen zijn? Ik weet helemaal niet hoe ik hier aan begin...een kleine emmer er naast in graven? Een pomp in de (grotere) vijver dan? Of is die emmer niet nodig?
dinsdag 30 april 2013 - 11:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon